• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia inför Roaming Europa

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Detta är efterlängtat. Men jag undrar om det verkligen gäller den surfmängd som vi har hemma. Som det är nu kan vi inte använda vår pott att surfa med utomlands utan måste tanka utlandssurf för att använda utomlands. Har haft en rätt så häftig mail och telefon växling med Telia och de antydde att något nytt skulle komma men inte vad.
Någon annan som har kollat eller?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Fr o m 11 april. Precis som Norden/Baltikum.
Står inget om tidsgräns, 30 dagar etc, jfr tråden om Telenor Frihet.
Skönt. Nu blir det verkligen fritt. :):)

Telia har verkligen satt press på de övriga operatörerna.
Kanske? "F-n tro't" ett tag till. :confused:
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
613
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Mailade Tre och frågade om roamingavgifter

Svar:
"
Vi kommer i enlighet med de EU-regler som träder i sommar också att ta bort roamingavgifterna inom EU. Exakt när och på vilket sätt det kommer att ske återstår att se.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Telia inför Roaming Europa

Vimla, som kör i Telenors nät, säger i deras supportforum att de kopplar på roamingfriheten när lagen börjar gälla. För min del helt OK, då de är såpass billiga och överbliven surf flyttas till nästa månad.
Jag kommer troligen inte att åka ut i Europa innan dess heller. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Jag hoppade på Vimla (+55) förra månaden, just för att man kan spara överbliven surf från föregående månad, fick även 20gb i start.
50kr/mån första 3, sen 100kr/mån.
Får se hur länge man blir kvar i Vimla, nöjd så här långt :cool:
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Telia inför Roaming Europa

Är det ett exakt spikat datum som gäller för slopad roaming? Jag har nog missat det.
Vissa svar tyder lite på att villkoren inte är helt klara. Kan olika leverantörer ha lite olika villkor? Det skulle möjligen kunna bero på att det finns så många olika abonnemang då, annars verkar det ologiskt..
Angående Vimla som nämns i tråden, jag har haft det fem månader nu. Jag har bara positivt att säga om Vimla. Just att kunna flytta med överbliven surf (även samtal och SMS) var avgörande för mig. Jag fick 20 Gb som välkomstpresent, dessutom 5 extra i julklapp, Med mina surf- och telefonvanor räcker det och blir över.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Så fungerar mitt mobila bredbands abonnemang hos Telia också, och dessutom roaming fritt och kan använda det som hemma i hela europa till samma kostnad.
Känns bra !!
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
613
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Är det ett exakt spikat datum som gäller för slopad roaming? Jag har nog missat det.
Vissa svar tyder lite på att villkoren inte är helt klara. Kan olika leverantörer ha lite olika villkor? Det skulle möjligen kunna bero på att det finns så många olika abonnemang då, annars verkar det ologiskt..
Angående Vimla som nämns i tråden, jag har haft det fem månader nu. Jag har bara positivt att säga om Vimla. Just att kunna flytta med överbliven surf (även samtal och SMS) var avgörande för mig. Jag fick 20 Gb som välkomstpresent, dessutom 5 extra i julklapp, Med mina surf- och telefonvanor räcker det och blir över.


Från 15 juni 2017
ingen extra roamingavgift, samma som nationell avgift
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia inför Roaming Europa

Det går utmärkt att chatta med Telia och få information i 1:a hand. Tjejen jag chattade med kunde fråga någon överordnad i kluriga frågor. Hur som helst så här gick det i vårt fall.

Förutsättningar:
Marianne ringer (surfar ALDRIG), jag surfar (ringer ALDRIG)!

Alternativ 1:
Marianne: 1 GB mobilabonnemang 199:-/mån (fria samtal, sms, MMS och 1 GB surf) vilket gäller även utomlands och är obegränsat
Jag: 40 GB surf-abonnemang med SIMkort för platta 349:- (OBS! bara 20 GB gäller utomlands). Detta är Telias lösning om vi ska jämföra med Telenors 30 dagar!

Tyvärr blir det 2 x 250:- i startavgift!
Vill jag ha mer än 20 GB surf utomlands, då köper jag ytterligare 10 GB för 249:- (dyrt tycker jag, dock finns ändå vid behov)

Alternativ 2: är mobilabonnemang Komplett med 24 GB surf + SIMkort för platta (samma som hos Telenor) för 509:- + 29:- = 538:- med möjlighet att köpa mer surf enligt ovan.

Jag tar ovanstående alternativ 1, men väntar ändå i 2 veckor till (av någon anledning...)

OBS! Ingen bindning i något fall, endast om du köper en pryl i samband med abonnemanget!
 
Senast ändrad:
Toppen