• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor frihet som försvann

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Telenor frihet som försvann

Detta tycker jag är en klar försämring:

Vi har även uppdaterat villkoren gällande tillfälligt användande av roamingtjänsten. Med tillfällig användning avser Telenor användning i en annan operatörs nät som inte överstiger 30 dagar i följd. Missbruk av roamingtjänsten avser att tjänsten exempelvis använts till övervägande del (mer än 50%) inom EU/EES och utanför Sverige under en period överstigande fyra månader.
Hade hellre haft kvar 1 Mbit som fungerar utmärkt för Svt Play och annan surf och obegränsat användande.
Nu klarar man inte en övervintring längre.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Den kompromissen är beslutad i EU och den kommer alla operatörer att ha.
 

Kinnekulle

HBK Medlem (P)
Inlägg
1.229
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Jag är jättenöjd med det avtal vi har. Det har funkat klockrent ute i Europa hela vintern. Nu är vi hemma igen och det är snabbt och bra. Har inte fått betala mer än tidigare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telenor frihet som försvann

Telenor ändrar sina regler till det bättre den 10 maj, övriga operatörer senast den 15 juni.
Jag hoppas att sista ordet inte är sagt från övriga operatörer vad gäller detta datum.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Vi reser ut nu på söndag för en fyra månaders resa. Att få mer surfhastighet är värt 20:- extra per månad! Hälsar Björn & Lena
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Med tillfällig användning avser Telenor användning i en annan operatörs nät som inte överstiger 30 dagar i följd

Verkligen synd, för första gången har man sluppit trixa med uppkoppling på övervintringsresan tack vare Telenor frihet, det är ju så här det borde fungera. Och så stänger SVT World ner också. Tillbaka till stenåldern ?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Tycker nog att det för min del blir sämre, då jag mest vistas utomlands. När jag tecknade avtalet med Telenor i November läste jag in och fick det bekräftat att jag kunde använda surf utomlands under hela avtalsperioden. Vi får se vad det är värt senare i år.

30 dagar klarar jag inte och inte heller 4 månader. Gillar inte heller att dom använder ordet missbruk i texten.

Från att vara bäst blir man i mina ögon sämst.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor frihet som försvann

Det blir som det var förr. Man får skaffa ett lokalt sim kort i landet där man stannar längst. Ofta ganska dyra kontantkort (undantaget Portugal). Men mal kan ju använda de första 30 dagarna genom Frankrike där de största problemen bruka vara.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Telenor frihet som försvann

Ni som är lite insatta, vad tror ni om följande ide?

Jag har telia som huvudleverantör nu, det funkar bra i norden och vi har massor med surf, men till sommaten ska vi längre ner i europa några veckor och det är ju lite ovisst om vi kommer att kunna använda vår samlade datamängd även efter roaminglagen trätt i kraft.

Men man borde väl kunna ta ett 100Gb telenorabonnemang obundet för 749:- och säga upp det efter en eller två månader och använda det simkortet i 4g routern? Eller är det någon hake jag inte tänkt på?

Det blir ju en dimension till i semestrandet om man slippet att tjata på barnen om hur mycket dom får kolla film..

Vi vuxna klarar ju våra behov utan problem bör tilläggas!

//Peter
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Telenor frihet som försvann

Om det är först till sommaren du skall nedåt så skulle jag ha avvaktat till åtminstone Maj. Då borde de flesta ha presenterat hur deras abonemang kommer att se ut inför slopandet av roamingavgifterna 15 Juni...
 
Toppen