• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tele2 eller inte?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Funderar nu att byta till Tele2 abonnemang, som gammal Telia kund funderar man på hur täckningen är framför allt i Sverige, men också hur internet uppkopplingen fungera utomlands.
Ni som använder Tele2 vad är er erfarenhet!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 eller inte?

Jag har bestämt mig för att byta från Tele 2 till Telia under våren.
Prata i telefon inga problem
Men att surfa med min lilla router har varit problem under denna sommar. Inne i städer inga problem, men utanför stadsbebyggelse har jag haft dålig eller ingen surf. Min svärson har samma router med Tele2 i början på sommaren men gick över till Telia efter midsommar och då fick han bra surf i paddan. Vi har båda två lagt routern i takluckan för att få så bra mottagning som möjligt.
Routern är en TP-Link 4G LTE. Stor som ett cigarettpaket inköpt på Kjell o Co förra julen.
Vad som skrivs ovan gäller bara Sverige.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 eller inte?

Vi har både telia och tele2 4g men bara tele2 i routern. Vi har bara positivt att säga om tele2s 4g. Vi har använt det under 1 och 1/2 månad i Norge och 1 månad i Frankrike med omgivande länder och generellt fungerade det bra. Det var halvvissen mottagning på ett par ställen i Provence och varierande i Tyskland. Generellt fungerade det dock överraskande bra:)
 
4

4 JO

Guest
Sv: Tele2 eller inte?

Gick själv över till Tele2 från Telia omedelbart efter att klubben fått sitt avtal.
Hittills har allt fungerat som det ska utan några som helst problem.
Jag är dessutom extremt beroende av bra kommunikation både med telefon och den mobila bredbandsuppkopplingen.

Jag vill nog påstå att Tele2 har bra uppkoppling överlag. Jag har suttit på fjälltoppar och långt ut vid kusterna och haft bra täckning och kunnat jobba som vanligt. Den ena telefonen med Telia har ibland inte ens kunnat hitta något nät vid några tillfällen på dessa platser.

Naturligtvis hänger väldigt mycket på vilken utrustning man har och de små routrarna utan möjlighet att koppla in externa antenner i, kan naturligtvis få problem.
I en annan tråd har jag skrivit om vilken utrustning jag har i min bil.

Det fungerar bra i Europa också, men det har ju inte så mycket att göra med om man har Tele2, Telia eller någon annan, utan där är ju avgörandet vilken operatör man kopplar upp sig mot i det aktuella landet.
Här tycker jag att Frankrike ska få en brasklapp som inte alls har kapacitet för bra internetuppkoppling. Visst, det funkar att läsa kvällstidningar och sociala medier och annat, men om man som jag behöver bra bandbredd då är inte Frankrike att rekommendera ur den synvinkeln.
Ur uppkopplingsperspektiv så är Frankrike numera en transitland för mig.
 

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 eller inte?

Hej har tele2 och uppgraderat till det som erbjuds från husbilsklubben, det funkar perfekt både att ringa och surfa i alla fall här i södra Sverige och Europa.
Mats
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 eller inte?

Jag har nu kört med Tele2 sen maj i år. Har iPhone 5s, iPad och en Huawie router extra kort i de två senare och det har fungerat bra både i Sverige och på turer i Tyskland och Frankrike. Sen fick man kanske söka upp en bättre operatör än den som kom upp med automatik, försökte köra med de som angav 4g om det var möjligt. Tycker nog att det är bättre än mitt förra med Telenor, i Sverige.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 eller inte?

Tänkte använda TP-link Archer MR200 4G-router till internet, denna router borde ge bättre mottagning än dom små bärbara, hur fungera det om datamängden tar slut kan man fyll extra under månaden?
 
4

4 JO

Guest
Sv: Tele2 eller inte?

Jag kör med den routern och den fungerar klockrent.
Står jag riktigt långt ut i civilisationen så har jag dessutom extraantenner med högre effekt att byta till.

Om du använder Tele2 så kommer ett sms till telefonen.
Med Unlimited så finns en gräns på 20Gb data per dag och då kommer ett sms som undrar om jag verkligen surfar så mycket. Bara att svara så fylls det på 5Gb till innan de frågar igen. Det funkar bra.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 eller inte?

Tack. men dom surfmängderna kommer jag inte upp till, vad sker när mina 15GB per månad är slut, kan man fylla på extra, antar att telefonen och datakortet i routern går på samma, annars kan det vara svårt att fylla kortet som sitter i routern.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Tele2 eller inte?

Gick över till Tele2 1 augusti i år. Valde Unlimited och är helnöjd. Har enbart mobilt bredband hemma. Störningar kan förekomma, men synnerligen sällan.
Barnbarnen är på nätet hela tiden när de är här och kör t.ex. Youtube utan problem. Vi bor i en tätort ska nämnas.
Har två extra simkort för bredband, ett i husbilen och ett i boulehallen också.

Beträffande utlandsuppkopplingar så är vissa regioner fortfarande ett u-land på 3 och 4 G. Delar av Tyskland (Moseldalen) och Frankrike som redan nämnts är det svårt att få fart på hastigheten.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
446
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 eller inte?

Tele2 funkat perfekt enstaka ställen dålig mottagning på routern kopplad in antenn då till routern.Vår resa vararade i två månader med slutmål Sagres i Portugal väldigt nöjd med Tele2 vi stannade max tre dagar på vår resa dit blev cirka 24 stopp på camping eller ställplats.30GB a 279kr med extrakort till routern nästa resa tar vi nog två abonemang
så vi har 60gb att surfa upp per månad.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Hur er hastigheten på Tele2 i EU utanför Sverige.
Tele2 har ett eget nät i Sverige.
Utanför Sverige har Tele2 ingen bindning till någon särskild operatör.
Därmed borde Tele2 varken ha bättre eller sämre uppkoppling till Internet utanför Sverige än någon annan operatör.
Utanför Sverige har du också full frihet att välja den operatör du föredrar medan det inom Sverige alltid är Tele2:s nät som gäller.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har med mycket gott resultat använt Tele2 under ett antal år vilket inneburit användning såväl i Sverige som i om EU och USA.
Bytte dock avtal till Telenor för några månader sedan vilket också har god funktion, men överlag så är vi frekventiva användare i firman mer nöjda med Tele2.
När nuvarande avtalsperiod löper ut så blir det sannolikt återgång till Tele2.
Telia släppte vi för många år sedan då deras täckning inte är bättre. Deras Homerun nät var tidigare ett argument men nu när även surf är billigt så har detta spelat ut sin roll.
 
Toppen