• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar kring Burstner nexxo 720?

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
När jag satte dit ALKO’s hjälpluftfjädring så höjdes bilen 2-3 centimeter vid bakaxeln och 5-6 sentimeter längst bak. Trycket i bälgarna var då 1,8 kg. Tycker att 30 centimeter låter väldigt mycket. Har lite svårt att tro att bälgarna vid normalt tryck verkligen kan lyfta bakänden så mycket. Men osvuret är väl bäst!

Hälsar Kjell

Får du 5-6cm vid bara 1,8 bar borde du ju rimligen få upp den nästan 20cm om du lägger i 6bar? Då givetvis bara när man känner att man behöver höjden

Jag ska kolla min igen ikväll!

//Peter
 
S

Sören-6830

Guest
Hur långt överhäng har ni egentligen om ni mäter?

Mitt överhäng är ca 2,35 från hjulaxeln, avstånd mellan axlarna 4,03. Billängd 7,5 m. Upplever inga problem med detta, gäller bara att se sig för när man t ex ska svänga ut från en parkering.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Får du 5-6cm vid bara 1,8 bar borde du ju rimligen få upp den nästan 20cm om du lägger i 6bar? Då givetvis bara när man känner att man behöver höjden

Jag ska kolla min igen ikväll!

//Peter

Vet inte om jag kan ha så högt tryck som 6 bar. Normalt, enligt anvisningen, för mina bälgar är mellan 1,5-3 bar. Men det skiljer säkert mellan olika fabrikat.

Hälsar Kjell
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Nu har jag pumpat och mätt!

Bilen är i nuläget väldigt lätt lastad, men mellan noll och 6bar så höjde det bilen 5,5cm över bakaxeln och 13cm på dragkroken.

Jag letade även upp mitt Facebookinlägg när jag mätte senast då installationen var ny och då fick jag det till styvt 20cm. Skillnaden mellan nu och då var att bilen vid det tillfället var tungt lastad och jag hade biltrailern på, det kan ju vara så att man börjar från en lägre nivå men kanske ändå kommer lika långt upp.

Så ja, jag erkänner att jag nog tog i lite när jag skrev 30cm!

I vilket fall är jag väldigt nöjd med utrustningen!

//Peter
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Har mätt vårat dock inte helt exakt på centimetern. Total längd 8.25, Alko chassi och tandem så är det från sista axeln strax över 2.0 m men det är väl den som skrubbar i marken så om man mäter från första axeln så blir det 2.85 m. inga problem att köra någonstans, inte ännu.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Vet inte om jag kan ha så högt tryck som 6 bar. Normalt, enligt anvisningen, för mina bälgar är mellan 1,5-3 bar. Men det skiljer säkert mellan olika fabrikat.

Hälsar Kjell

Man måste ju hålla koll på max tryck, men jag menar inte att man ska köra runt med det, utan att man ska ha möjlighet att höja bakänden innan man ska av/på en färja eller liknande. Detta förutsätter ju att man har kompressor.

//Peter
 
F

F.d. 50074

Guest
Tack alla för era synpunkter!
Nån mer som kan säga något bra/dåligt om en sådan Burstner? Vi är väldigt väldigt intresserade nämligen, och vill veta så mycket som möjligt om modellen! Tacksam för alla synpunkter!
 
Toppen