• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanka bensin

F

F.d. 50502

Guest
Jag kan nästan inte tanka min gamla husbil. Dagens munstycken är korta med kompakta handtag. Det är 18 cm ner till tanklocket. Försöker jag ta munstycket under det fyrkantiga hålet, så får jag in det lite, med risk att spilla utanför.
Någon mer ett smart tips?20180514_103336.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hmm, god gammel løsning - bruk lastebil pumpene de har lengre og noe tykkere rør og fyller tanken på et blunk om du trykker litt for hardt på håndtaket.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om du verkligen menar bensin, så är problemet stort.
Om det i själva verket gäller diesel, gör som Knut föreslår.
 
F

F.d. 50502

Guest
Ja bensin. Fast ska jag åka till lastbilsmack, så måste jag tyvärr till andra sidan stan ☹
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg la ikke merke til overskriften, det er nok ingen bensinpumpe med lastbil tanking lengre - sorry. Eneste forbedring jeg kan se er en forlenging av påfyllingen på tanken, mye jobb men kan gjøres.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ser mycket märkligt ut. Jag hade en likadan HB fast en -91'a & där satt tanklocket i vänster framskärm. Grundfordonet var en Fiat Ducato & din är en Peugot J5 så jag tycker att det borde vara samma på din. Kan det vara så att en tidigare ägare hittat på en egen lösning?
Att åka till en lastbilsmack hjälper inte, där finns bara diesel.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50502

Guest
Mitt tanklock sitter under toaletten. Gamla ägaren får jag inte tag på.
Först funderade jag på om det kanske går att tanka via en sådan där slang som sitter på reserv dunkar, om jag nu får ner munstycket i dem. Eller om jag känsla rent av ska såga bort denna fyrkant
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, lite mystisk påfyllning. Har en J5 1990 bensin. Men tanklocket sitter i vänster framskärm. Är det ett hemmabygge så borde tanken också vara flyttad. Den sitter under förarhytten på min, inte långt bak. Förbryllande.
Hoppas du hittar en bra lösning.
Måste ju gå att tanka på en normal bensinstation.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
F.ö. bör det väl inte vara någon större operation att kapa tankröret och montera en lämplig slangstump imellan?
 
F

F.d. 50502

Guest
Det är en Iveco -86.
Som ensam kvinna ville jag hitta den enklaste lösning för mig. Men jag tar fram sticksågen och gör fyrkanten mer rektangulär .
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, förstår din frustration, man vill ju kunna åka. Tråkigt att du inte får kontakt med säljaren.
Men ännu värre att säljaren inte visade hur du ska göra.
 
Toppen