• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takacat gummibåtar

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Hej

Är sugen på att köpa en Takacat sport eller lite 300-340 att ha med i hb,n för fiske samt upptäcktsfärder, tycker modellen ser lite kul ut och undrar om någon äger en eller har lite mer info om dem.

Tack på förhand.
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Takacat gummibåtar

Jag har en sådan när vi ut å fiskar makril å de kan var rejält gropit den är lätt och stabil man får inte ha för liten motor.och inte dra upp den på land den är tunnare än vanlig gummibåt.vi är mycket nöjd med båten.
Cummin.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Takacat gummibåtar

Ok, det är samma modell som jag är mest intresserad av också.
Kul att du är nöjd med den förutom tunnare material, ska titta närmare på dem på båtmässan.
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Takacat gummibåtar

Ja provade med 3.5 4takt den grävde bara ner sig med riggen rätt inställd.ska nog satsa på 8 eller 10hk men 15hk går den mycket bra.men dom är så tunga 4takt.problemet att ja måste räkna varje kilo på bilen.båten är inga problem med 15hk 4takt.
Pris på takacat kolla återförsäljare.
Cummin.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Takacat gummibåtar

Tack,
Jag har googlat runt, och 8-10hk, som du säger verkar lämpligt.
Dock har jag läst att 4t är känsliga på läge när de är lastade, kan bli problem när man ska packa in dem i nåt stuvutrymme.

Tittade på en Youtubefilm där man packade upp en lite 340,
går det bra att packa ihop den sen och få den lika liten igen?
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Takacat gummibåtar

Ja 16550 :- stämmer nog rätt bra, samt 1850 :- för pumpen.
4t motorer kan man transportera liggande men bara på ena sidan.
För egen del så blir det en 2t motor, rappare samt betydligt lättare, takacat rekommenderar från 5 hk på 340 modellen och det finns ju 2t motorer med inbyggd tank på 5-7 hk, en sådan lurar jag på.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har likaså börjat kika på Takacats båtar som jag finner klart passande till vårt behov. När det gäller motorer så har jag kikat på en 6hk 4-takt tills jag läste denna gamla tråden. Finns det 2-takt att köpa idag och vad är fördel kontra nackdel?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns väl enstaka nya 2-taktare att köpa, annars får det bli begagnat. För- & nackdelar då? 2-taktaren är lättare än motsvarande 4-taktare & det är väl den enda fördelen. 4-taktaren drar mindre bränsle, är miljövänligare, ryker inte & går tystare. Man slipper också kladdet med 2-taktsoljan. I många sjöar har det införts förbud mot 2-taktsmotorer.
 
Toppen