Ta ut hastighetspuls till farthållare

Tråd startad i 'Filer för Husbilen' av Krukmakarn, 14 April 2018.

1. Krukmakarn

Krukmakarn HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    21915
    Har en Fiat Ducato 2001 med 2,8 jTD motorn. Har varit i kontakt med ing.firman Sjöberg om deras farthållarsats f.o.m 2002. Vad som saknas på min är en 18-polig kontakt på hastighetsmätaren för att få ut hastighetspulsen (min har mekanisk wire) Alla andra kontakter på gas, koppling och broms stämmer med deras kopplingssats, Har någon stött på problemet och funnit en lösning

2. Gunnar

Gunnar HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5
    På min första husbil monterade jag själv en farthållare. Givaren till den var magneter som fästes runt ena drivaxeln innanför hjulet.

3. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    Hejsan, ja som Gunnar skriver så kan man säkert fixa till pulserna med en lös givare som ger rätt sorts pulser, och en magnet eller flera magneter på en drivaxel beroende på hur många pulser per tidsenhet/hastighet som funkar bäst och under förutsättning att inte enheten är direkt anpassad för X antal pulser som givaren till en viss bil och hastighetsmätare ger, men så brukar det inte vara.
    Har inte firman någon universalsats för hastighetspulser till bilar utan elektronisk hastighetsmätare färdig på hyllan.
    (Jag tror mig ha sett en pulsgivare som monteras genom att man skruvar loss hastighetsmätarkabeln vid växellådan, skruvar dit givaren/adaptern och sedan skruvar dit hastighetsmätarkabeln i den, Men det var rätt länge sedan, och var säkert lite modellanpassat.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. Här har du en firma till som har rätt många farthållare att välja på om du scrollar nedåt.
    PDQ Farthållare - Biltillbehör

Senast ändrad: 15 April 2018 kl 02:32
    turbin gillar detta.
  4. Affezell

Affezell HBK Medlem

Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4542
    Går det inte att koppla till W uttaget på generatorn.?
    Så gjorde jag med min första bil och W uttaget fattades men en bilelektrisk firma lödade dit
    ett sådant åt mig
    Läste fel det gällde ju en farthållare inte en varvräknare :)

5. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Vad som gäller för en bil med hastighetsmätarwire är en analog farthållare. Det finns några stycken i länken som JANKRO visade. Det är t.o.m rea på en del av dom.

6. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.