• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta bort egna POI

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sitter och försöker komma underfund med CoPilot på iOS (iPad Mini). Hittade en bra beskrivning på hur man får in egna POI via OV2-filer med egna ikoner. Bra så långt.

Men hur tar jag bort egna POI:er? De ligger i sin egen kategori så de är inte uppblandade med CoPilots POI:er. Söker på Google, men ingenstans finns någon förklaring på hur man tar bort POI:er. Går det?

MVH
Hans
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Det enda sättet som jag hittat är att ta bort programmet från iPaden och sedan installera om det. Inget av nedanstående förslag som jag fick från supporten fungerade!

/essge

Thank you for contacting CoPilot Consumer Support.

In the "File Sharing" section of iTunes, under the CoPilot Document section, select the POI(s) that you wish to remove, and then select the 'Delete' button on your keyboard. Don't forget to then select "Apply" to make this change to CoPilot directories, and select "Sync"� to copy the contents of the CoPilot Documents section to your device.

An alternative way you could try for deleting Custom POI(s) on iOS, is to retrieve access to iOS directories and files via a third party software called iExplorer.

You can then try to browse to: com.alk.copilot.*saveuser_places and remove the relevant folder which carries the name of your POI's category.


Also browse to the folder com.alk.copilot.*save and Remove the icon for your custom category.

I will need to tell you that there is no guarantee this will work.

Another option you could try, and again, I do not know if this will work is to go to Settings > CoPilot and select Full Reset. Again, I am unable to offer a guarantee that this will work.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har varit inne och "härjat" med iExplorer men kan bara hitta foldrar med kategorinamn bland backuper. Filträdet i iPad syns inte i iExplorer (ver 4). Det första rådet med "File Sharing" förstår jag inte hur supporten tänker. Filerna med POI:er syns ju inte efter import. "Full Reset" återstår att prova men om du inte lyckades gör nog inte jag det heller. :)

Jag börjar luta åt att det är som du säger: radera och installera om.
Tack för input.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Provade sent i går kväll. "Full Reset" fungerar för att få bort egna POI. Nackdelen är att man hamnar, som ju namnet antyder, i samma läge som när man precis har installerat appen. Alla inställningar återgår och man måste ladda om kartor, men man slapp ju i alla fall att installera om. :)

För er som undrar hur man gör "Full Reset":
1. Stäng av CoPilot helt
2. Öppna iPad Inställningar (gråa ikonen med kugghjulen)
3. Bläddra neråt till ni hittar CoPilot
4. Aktivera "Full Reset"
5. Starta CoPilot

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ytterligare händelser.
Efter det att jag gjorde "Full Reset" så är CoPilot instabilt. Släcker ner på skärmen efter ca 1 minut. Felsökning pågår.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Lyckades få CoPilot stabilt igen efter att ha startat om CoPilot med alla reset-möjligheter (Reset Defaults, License Reset, Full Reset) aktiverade.

CoPilot säger att egna ikoner skall vara 22x22 pixel (26x26 har också förekommit). Provade med 32x32 pixel bitmap-fil (.bmp) och det fungerade utmärkt också.

MVH
Hans
 
Toppen