• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömningsplatser på interaktiv karta

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Jag känner till problemet men vet inte riktigt vad det beror på, kolla i den här tråden för där råkade vi på problemet: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/689621
Viss framgång nåddes efter att filändelsen byttes ut till Kml och jag gissar att det är din platta som gör något med filen vid nedladdningen.

mvh jocke

Tillägg Jag inser nu att du var med då Jojje. :oops:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Dagens tips. Har man Google Earth installerat i sin dator kan man relativt enkelt använda platserna från kartan utan tillgång till internet.
Man laddar hem de fyra lagren med platser och öppnar dem ett och ett i Google Earth och sparar dem där.


Steg ett.
Tryck på "Delaknappen"
Ett nytt fönster dyker upp och här trycker man på Hämta Kml.

GE1.jpg


Steg två.
Här måste man välja vilket lager man vill ladda hem, man trycker på den rad man vill ladda hem och vill man ha alla platser måste man upprepa proceduren fyra gånger.

GE2.jpg


Så här ser det ut i google Earth. Det blir lite kluddigt när alla namn till platserna visas, men det blir bättre och bättre desto mer man zoomar in och det kanske är möjligt att det går att ändra på någon inställning om man vill slippa namnen?

GE3.jpg

Skulle någon av er hittat fler fiffiga sätt att använda platserna som finns på kartan i offline eller online så dela gärna med er till oss andra. :)

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

När jag trycker på "exportera till KLM" får jag upp en sida med en textfil. Finns ingen möjlighet att öppna i varken POIviewer eller annat. Vad är fel? Hur ändrar man filändelsen till Klm? :confused:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Jag vet inte Birglas. :oops:
Liknande problem hände för några i den här tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/689621

Jag har själv försökt få fram samma problem men i en samsung, en one+ och en cat b15 men jag lyckas inte återskapa problemet, alla har varit androider och jag har ingen möjlighet att testa med en iphone/ipad för tillfället.

Om ingen som har de enheter där nedladdning av Kml-filer krånglar hittar en lösning och delar med sig av den så är det enda jag tipset jag har är att använda kartan online eller med en garmin för där vet jag att det fungerar offline. :)

mvh jocke
 
C

Claes o Monica

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Hej. Finns denna förteckning med koordinater/adresser?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Hej Claes, just nu finns det inte det och jag har inga planer på att ordna det, men om någon annan ser behovet och har lust att ordna det så kan det inte vara omöjligt att fixa till.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Dags för en testomgång! :)

Det vore toppen om någon med Poiviewer eller med en trilskande Androidplatta testade någon (eller alla) filer i den här mappen:
Fungerade inte med poiviewer, se nästa inlägg

Det första jag gärna skulle vilja veta är om Poiviewer kan ta hand om filerna.
Det andra som vore kul att veta är om ni med samsungplatta och Locus kan få fart på filerna.
Om filerna skulle fungera så tar jag tacksamt emot synpunkter på ikonerna, jag har testat alla filer i Locus i en Onplus one (fungerar) men jag var inte helt nöjd med ikonerna..
Färgerna, grön och orange är rätt men storleken och formen kändes inte rätt.

Jag har stuvat om en del i lagren till kartan för att förenkla jobbet att ordna filerna för användning offline, när/om filerna fungerar acceptabelt lägger jag en länk till Dropboxmappen direkt i kartan.



mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Det var inte riktigt önskvärt resultat.. :oops:
Vilken/vilka filer valde du i mappen?

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Nytt försök: Är numer ett gammalt försök, filen raderad

Fungerar med Locus men fungerar filerna med Poiviewer? samsungplattor?
En av de gröna pluttarna på kartan blev inte helt perfekt men filen duger som test.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Alla filerna fungerar perfekt på min Samsungplatta.
Arne.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Det ser ut som vi gör framsteg. :)
Jag plockade bort alla mellanslag ur filnamnen och det verkar vara medicinen som krävs.
Anders, har du hunnit med att testa "Hbk"?
Det är filen med de sponsrade platserna och mitt val av filnamn var inte lyckat och det måste ändras för att inte orsaka missförstånd.

Arne, fick du med gröna och orange ikoner på kartan?

Det ser i varje fall betydligt ljusare ut ni än vad det gjorde för en stund sedan och det är bra. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Perfekt, tack för hjälpen hittills. :)
Då är det bara "Hbk" som vi inte riktigt vet om den fungerar i Poiviewer, Ikonen till tömningsplatser ska bytas ut (jag valde helt enkelt fel)
Storleken på ikonen har jag löst nu. :D (inställningsfel i min Locus)

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Jo, även HBK.zip funkar. Endast 10 tömningsplatser?

image.jpg

Tömningsplatser.zip blev 0 vid import.
De runda prickarna var för stora så jag bytte till annat.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Jag funderar på om det är bokstaven Ö i namnet till tömningsplatser eller det faktum att jag valde fel ikon den filen som ställer till det för poiviewer.

Men det är enkelt fixat, vilken storlek på ikon trivs poiviewer bäst med?
I nuläget är ikonen till tömningsplatser 200*200 pixlar i formatet png, överdrivet stort men locus minskar ner ikonerna till lagom storlek, jag drar ner dem till 50*50 eller nåt och återkommer med nya filer.

Det stämmer att det bara är 10 platser i filen Hbk, det är det lager på kartan men tömningar sponsrade av hbk.

Återkommer, mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Hej igen, om de här filerna fungerar i poiviewer är vi snart i mål, två filer i mappen nu: Green och Orange.

>>>Dropboxmapp<<<

Grön prick på kartan: Tömning i marknivå/tömningsvagn.
Orange prick: Utslagsvask eller motsvarande.

Jag gav upp idén med att tillverka egna ikoner och letade fram snygga ikoner utan krav på royalty eller något annat i mer lämplig storlek.

Det finns några saker som kan ställa till det lite med de senaste filerna i Locus, det krånglade för mig inledningsvis men efter att jag raderat de senaste dagarnas testfiler ur locus samt tömt mappen download i telefonen fungerade det som det ska, jag hade 44 filer i min "download" och jag gissar att det blev någon konflikt eftersom de gamla ikonerna visades till de nya filerna.

För Locus Map är jag nöjd för tillfället och nu hoppas jag på att det fungerar som det ska med poiviewer! :) (biter på naglarna)

Återstår att se om det går att fixa så att man kan ladda ner bägge filerna i ett paket, Zip/Rar/7Zip är inte saker som jag hanterar galant.
Skulle någon ha tips på saker som kan göra det enklare att ladda hem två filer i en smäll så mottages de tacksamt.

Screenshot_2015-01-24-12-10-10.jpg

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen