• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av fast toatank

Hans-Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2736
Medlemskap
2025
Hej husbilsvänner!
Vi har köpt en husbil med fast toatank. Kan någon tipsa om tömningsställen i Sverige och Europa.
Hur gör ni som står länge på en camping?
Tacksam för tips.

Hälsningar
Hans-Gunilla
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tömning av fast toatank

Så här gör jag.

tanktöm.jpg

Har inte campingen ett bra tömningshål så tar jag fram slangen och tömmer där PortaPottigubbarna tömmer.

Tömningsställen är det gott om söder om Sverige men här hemma kan det bli lite besvärligt ibland. Fler svar kommer nog!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av fast toatank

En "O-boy liknande restprodukt" som jag läste i någon reklam för en toa med kvarn (Zerhackertoilette). Denna naturgödsel borde gå sälja (dyrt) till någon jordbrukare.
Blir inte förvaring av denna, kanske inte kliniskt rena, slang ett problem, Jappe?

De stora problemen med tömning av fast tank uppstår på vintern. I vilket fall om man som jag är ute på någon kort tur kanske varannan vecka. En porta-potti tömmer jag i hemmatoaletten, men för att tömma en fast tank skulle jag behöva skotta fram 20 m väg över gräsmattan till trekammarbrunnen.

aake
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tömning av fast toatank

Hemligheten är att jag blandar svart- och gråvatten i samma tank vilket ger en mycket lätthanterlig soppa. Det fungerar även utmärkt på vintern eftersom den rostfria tanken ligger inne i bodelen under soffan akterut.

Jappe
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Tömning av fast toatank

Jag har en avloppspump från Johnson Pump för båtar som jag anslutit en 7
meter lång lättviktsslang att ta till när det inte finns avlopp i marknivå.
SPX Johnson Pump for Boatbuilders, Pleasure, Commercial & Fishing boats

Om man börjar med att tömma toaletttanken och sedan tömmer
gråvattentanken så blir den "renspolad" av gråvattnet och man slipper
obehaglig klet och lukt från slangen.
 
F

F.d. 14526

Guest
Sv: Tömning av fast toatank

Jag köpte en 25 vattendunk på Biltema som jag kan tömma avl.vatten i om det blir kris,den kan tömma på samma ställe som porta potti.
 

Bilagor

  • tank.jpg
    tank.jpg
    25,1 KB · Visningar: 1.208

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tömning av fast toatank

Hej husbilsvänner!
Vi har köpt en husbil med fast toatank. Kan någon tipsa om tömningsställen i Sverige och Europa.
Hur gör ni som står länge på en camping?
Tacksam för tips.

Hälsningar
Hans-Gunilla

Jag känner bara till en kommun som har officiell tömningsplats för bussar och det är Visby i backen upp längs Färjeleden. Lat N 57° 37′ 32″Lon E 18° 16′ 22″

Jag mailade till alla kommuner i Sverige men fick så dumma svar så jag gav upp. Dom kommuner som svarade klokt hänvisade till reningsverket i kommunen.

En kommun bad mej beställa en svart tunna med lock som jag kunde ställa ut så hämtade dom den.

En kommun hänvisade till campingplats - vem kommer in där och kan tömma 500 l ner i ett hål i marken?

En kommun bad mej tömma i grannkommunen, osv.

Ni som har "bussar" med tankar kan väl inventera era egna kommuner och sedan sprida informationen här. Någon skrev att alla lastbilstankställen hade en brunn för avfall typ olja, toa, mm. Vet ej själv.
 
Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Tömning av fast toatank

Gnosjö kommun har också officiell tömningsplats på Hillerstorp reningsverk av samma typ som i Visby, går fint att tömma fasta tankar där.
Koordinater finns på kommunens hemsida.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tömning av fast toatank

Detta är en mycket intressant tråd, tycker jag! Fortsätt gärna! Jag kan bli lite ställd ibland när jag kör här hemmavid. Enklare söderut!

Jappe
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av fast toatank

Ett tipps är att tala med ett lokalt bussbolag med turistbussar. Dom brukar inte vara omöjliga vare sig till tömning eller tvätt.
Lasse
 

Hans-Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2736
Medlemskap
2025
Sv: Tömning av fast toatank

Tack för alla tips!
Vi campade på Aspens camping i Lerum i helgen, där finns en bra tömningsplats för fast toatank. Man ställer sig bara över tömningshålet.
Man kan åka dit och tömma utan att campa.

Hälsningar
Gunilla & Hans
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av fast toatank

hej jappe har en förträfflig lösning, både svart och grått i samma tank.

jag har en stor tank till dusch och toahandfat, en stor till kök och en stor till
toa. vad har tanken varit hos designerna med att ha tredelat? förstår inte...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av fast toatank

Det er to årsaker til tredelingen - finnes steder hvor en ikke kan tømme toatanken, men ok å tømme gråvatn. Den andre er vektfordeling foran og bak bakakselen. På noen biler er det laget en kobling mellom de 2 gråvatntankene, men det forutsetter at det ikke er noen hindringer underveis, sammenkoblingen må skje på laveste punkt i begge tankene
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Tömning av fast toatank

Kan man inte ha en krok och lyfta upp ett avloppslock i gatan och tömma tankarna,någon som gör så?och hur funkar det i så fall?skriv och berätta.
Om man nu skulle ha en halvfull fast toatank på vintern och den skulle råka frysa går den sönder då eller är det bara att sätta på värmen så den tinar upp och tömma den?
Många frågor blev det.
Bosse.
 
Toppen