• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Status
Stängd för vidare inlägg.
O

Oskar-543

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Vi er lige kommet hjem fra nogle dage på Pladsen i Ystad ved Reningsverket
Der var der i dag et medlem af Husbilsklubben der ÖPNEDE SIN GRÅVATTENTANK og körte i vej forbi alle med Gråvatnet löbende ud
Det anser jag for meget SÄMRE og ikke nogen god reklame for Husbilsklubben

Erik
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag satt å funderade på vad som är värst miljömässigt att tömma gråtanken i dikeskanten eller tvätta bilen på garageuppfarten ?

För det är väl den miljöpåverkande delen som det pratas om ?

Det kan ju vara så att man är korrekt och tömmer gråvattnet på anvisade platser och sedan åker hem och tvättar bilen med både avfettningsmedel och bilschampoo .

För det är ju också inte så bra men de flesta som har möjlighet till det gör det nog även om det ena inte ursäktar det andra .

Utan tvekan mycket värre att tvätta bilen på gatan, såvida man inte endast använder grönsåpa....;)...
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Ja Cegecc

Det er nemlig det det hele handler om
Var det en Hymer fra 1990 så var der ikke skrevet 2 indläg på dette


Erik:spinny::spinny::spinny::swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Suck! Ursäkterna för att fortsätta tömma gråvatten var man vill är starka. Det har talats om frihet, gjorts ren bagatellisering, påtalats andras skyldigheter att omhänderta mitt gråvatten, uttalats att andra miljöpåverkande företeelser är värre, beskrivits hur olika belag i skog och mark hanterar rening bättre än planerat, kommunalt omhändertagande, osv. Det här är ingen bra inställning. Jag skulle vilja säga att det här är rent åt helvete! Det finns en hyfsat ny miljölagstiftning, dvs Miljöbalken från 1998. Den har samlat ihop ett 15-20 tal miljölagar för att skapa en samlad bild över vår totala miljöpåverkan. Den är entydig! Att sedan enskilda medlemmar med lösryckta biologiska kunskaper uttalar sig prejudicerande kring det här miljbrottet gör mig faktiskt ledsen. Det här har biologiska, sociala och juridiska sidor. Att rycka lös delar för att rentvå sin egen hantering är klassisk rättsvillfarelse. Dvs snudd på anarki! Det gagnar inte miljön..., möjligen mitt eget samvete.

...en bedrövad Krister N
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Bra rutet, Krinil! Nu börjar det bli tillräckligt raka puckar i "debatten".

Vi, som undantagslöst står på camping med alla de här berörda faciliteterna och som regelbundet står under uppsikt och kontroll från myndigheterna med ty åtföljande avgifter, kanske får lov att känna sig som något mindre "avvikande husbilister" än vi hittills gjort. Vi som har aldrig kunnat begripa hur det skulle kunna fungera tillfredsställande på annat sätt. Hur de, som vittnar om att de aldrig står på campingar, kan klara av allt det där som ju måste klaras av ändå. Utan att bryta mot lagar och förordningar.

"Om man utan hämningar gör en tömning på fel plats, så har väl ändå fördumningen brutit igenom alla fördämningar och en berättigad förstämning uppstår inaturen!"
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Är det inte så att grunden till denna debatt speglar behovet av stationer där vi kan tömma latrin + gråvatten.
Jag tror att ett samarbete med vägverk och kommuner är av högsta prioritet.
Dvs. utformning av stationer plus skyltning av dessa.
För skulle dessa finnas tillgängliga på lämpliga platser, så skulle det här problemet vara näst intill obefintligt.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Även om man har uppfattningen, att det inte finns tillräckligt många ställen, där man kan och får utföra de tömningar man har behov av och som uppfyller de lagar och bestämmelser som gäller, så innebär ju det inte att man får göra som man själv vill och anser borde vara tillåtet.

Jag anser heller inte, att det är så konstruktivt att vara kritiskt inställd till campingar, som ju utgör en betydande del av existerande platser, som de facto har de faciliteter alla har bruk för. Hur skulle det rörliga friluftslivet kunna fungera utan alla dessa? Att de också behöver ta betalt för sina tjänster är ju bara självklart; de bör dock enligt min mening erbjuda differentierade alternativ för övernattningar resp kortare besök.

Naturligtvis ligger det övergripande ansvaret för hur allt bör organiseras och finansieras hos Vägverket / Transportstyrelsen i god samverkan med kommunerna.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Citat:
Ursprungligen postat av cegecc
En litenreflektion bara: Om det nu hade varit en annat märke, äldre bil mmmmm Nu va det ju en CONCORDE och då kommer den svenska avundsjukan in,, eller bara små tankar
cegecc:spinny::spinny::spinny:
Jag tycker att det mer visar attityden hos ägaren. ;)
Håller med dig Agnej, mot bakgrund av olika "prylar" (= döda ting) tycker jag också att det är "fnuttigt" att tro att människor är avundsjuka(?)! För min del uppskattar jag människor som de är i grunden och ... naturligtvis inte efter deras prylar (= husbilar eller liknande)!

Cececc fel eller inte; för min del attraheras jag inte av ex Concordens form och framtoning och jag tycker att den "sticker ut" för mycket. Jag vill ha en för mig lämplig husbil och mitt val har då inte med ekonomi eller status att göra, är man avundsjuk då?

Tycker att debatten ovan har högt i tak, den är bra lärorik och mycket belysande i viktiga praktiska frågor som rör husbilslivet. Debatten visar på ett utmäkt sätt de olika "uppfattningar" som faktiskt råder kring tömningar, omgivning, avgifter, miljö, mm - rätt eller fel ... ja vem väljer och behövs det ... (?)!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

I går körde jag omkring med min lilla Toyota på Omberg. Vid parkeringen för Västra väggar fanns ett litet dass. En liten holk som de flesta har sett. En ståplats. Tunna under locket.

På dörren fanns en skylt med texten: Förbjudet att tömma husbilens kemtoa i naturreservatets toaletter.

Den skylten finns naturligtvis "på förekommen anledning". Ingen människa kan väl förutse ett så svinaktigt tilltag.

Det är några på den här tråden som uttrycker sig "hur orkar ni?" Man ondgör sig också över olika skribenter, inte sakfrågan. Måste tolka det som så att det här eländet vill man inte ha fram i ljuset. Ertappad med "fingrarna i syltburken".

Hoppas att vi inte har några i klubben som tömmer toan i ett litet torrdass.
:(
 
F

F.d. 8227

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

MITT LJUS LYSER INTE STARKARE FÖR ATT JAG BLÅSER UT DITT LJUS!!!

Jag har tidigare skrivit lite med glimten i ögat i detta ämne men detta har blivit något gigantiskt där jag till och med fick "HÖRA" det är sant jag fick höra på "by" att ngn krävde att den stackare det från början gällde skulle schavottera och tala ut el rättare sagt försvara sig i debatten. Vad handlar detta om?
Jag skrev själv tidigare SKITSAK Det står jag för. Det handlar inte om bara Miljöbalken... Lagstiftning...Miljöbovar...Förståsigpåare... etc. Det handlar om vuxna människor och semester må bra och GIVET VIS ÄVEN TA ANSVAR. Men i dagsläget måste vi även se som det framkommer här att vi har olika värderingar. Många gånger beror det på var vi är uppväxta, lärda osv. Då man som här uppe ser att bönder använder stallgödsel på åkrarna. Tror den EJ HÖGSKOLE EXAMINERADE att man kan hälla ut sitt diskvatten på marken. Utan att hängas ut i mediet. Eller än värre följa rekomendationerna som vissa kommuner har att tömma sitt gråvatten i dränerande underlag. Det största problemet här är inte tror jag människors ovilja att göra rätt. Jag vill det i varje fall. Skulle aldrig medvetet skada naturen då det är den jag levt utav idag med. Men vi har än idag på landsbygden ex utedass etc (I Fritidshusen) man använder miljömärkta produkter och är medvetet rädd om naturen. Men att därför bli betraktad som en snuskpelle eller miljöbov är lågt. Jag står för vad jag tidigare skrivit och tar eller inte åt mig då jag följer de lagar jag känner till i ärendet. Kommer det nya lagar el föreskrifter så rättar jag mig efter dom. Rent avloppsvatten eller annat förorenat vatten skulle jag aldrig släppa på "där för ej avsedd plats" Men så länge det är ok att duscha utanför husbilen gör jag det. Är det inget skadligt i mitt gråvatten så får det också följa med i avloppsbrunnar. Men kom ihåg att ibland så tycker jag att påhoppen, då dom är personliga är riktiga lågvattens märken. Att jag skriver detta beror på att som jag började "hört på byn" fått veta att en lämnar HBK och en annan kommer ej att gå med just för denna debatt. Jag tycker att det är jätte tråkigt då sådant händer. Men det är viktigt att vi tänker på hur debatter förs och att det inte blir rena påhopp i debatterna.
Jag har inget problem av att kallas Snuskpelle jag är van vid "Lappdjävel" för övrigt ngt jag är stolt över att vara. Men jag ser också hur andra hängs ut el att man börjar åberopa klass skillnader osv. Jag tror knappast att klubben utesluter någon med för gammal husbil. Men påhopp på personer el företag tycker jag är FRUKTANSVÄRT. Det finns alltid två sidor och värderingar.
Vi skall hjälpa varandra inte stjälpa varandra. Låt GOMER och de andra i arbetsgrupperna ta fram föreskrifter hur vi skall behålla vårt intresse LAGLIGT.
En REN-LEVNADS MAN. Jag är ju SAME och "Vatten Pussare"
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Hej alla till alla Vi som älskar HB-livet!
Pga. min dumma nyfikenhet slank jag in här... igen... Kan endast uttala att...

Det finns så mycket trevligt & fint med våra husbilar och allt det sköna som det ger oss,
denna tråd med några få "Troll" skapar endast, precis som De önskar, smolk i bägaren kontra allt det underbara!

Trollen får ett självbefinnande i just en tråd likt denna! Kanske dax, likväl för mig som för övriga att att lämna det dit hän...

Fast det kommer Inte Trollen tillåta, för de funderar, tänker, sover på saken &
hittar sedan en ny infallsvinkel, i hur de kan få ny energi när de läser nästa persons inlägg... :(

För några här så är deras Ljusa dagar att hur de kan slänga Sig framför tangentbordet,
fundera i Timmar över hur De skall reflektera över nästa inlägg....

Ett inlägg som De förmodligen tänker på när De går & lägger sig,
likaså när Dom vaknar! Jag skall Inte sträcka mig till så mycket som att Ni behöver hjälp...

Men Ni är banne mig inte långt ifrån!

I flera (de flesta) andra forum så framstår Dessa som just: TROLL
En person som finner glädje i att "tagga igång andra" på ett forum! :mad:

Dessa personer beskrivs även som "små personer IRL"
Använder Alltså endast tangentbordet för personlig tillfredsställelse via internet... :oops:
Som dessutom läser på (googlar) via internet innan de lägger in nästa inlägg & ibland framstår som kunniga, Patetiskt!

Sorry för mitt inlägg... men denna tråd vore en Guds tjänst om den stängdes!
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Tack för din biografi Stollen. Det är nyttigt att få höra vem man är, hur man uppfattas.., eller missuppfattas. Är dock helt överens med dig att tråden bör läggas ner. Det har gått för mycket "troll" i det här. Vi är helt enkelt inte vuxna att hantera sakfrågan.

Har jag sårat någon med mina åsikter ber jag om ursäkt. Jag står dock till 100% för mina argument.

Hoppas avslutningsvis att alla HBK:are har haft en lika bra påsk som jag..., men lova mig att tömma gråvattnet på "avsedd plats" hädanefter så ska jag aldrig kalla någon "för det där" igen! :)

Slut!

Krister N
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

-Städse här på jorden vandra, sköt dig själv och skit i andra-. Ett gammalt ordstäv från Ångermanland, tror jag.

Eftersom det inte finns någon kategori "Meningslösa inlägg" så hamnade detta inlägg här.

God fortsättning på påsken. :D:D
 
F

F.d. 3255

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag tycker frågan är både bra och löjlig, om 10000 husbilsägare tömmer på samma ställe
då är det kanske ett miljöproblem, men så är det ju nu inte. Båtägaqre har tömt allt i hav och sjöar i evinerlig tid men inte i hammnar. Det är först när det blir stora konsentrationer som det är ett problem.
Sen tror jag alla vet att på en parkering är det inte lämpligt. I ett trekammarbrunn
så är det bara den fasta avföringen som tas tillvara tvättmedel diskmedel tennsider och allt vad det heter rinner ut i den sandbädd som finns, med andra ord i naturen!!!

:wideeyed: kent
 

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Hej alla till alla Vi som älskar HB-livet!
Pga. min dumma nyfikenhet slank jag in här... igen... Kan endast uttala att...

Det finns så mycket trevligt & fint med våra husbilar och allt det sköna som det ger oss,
denna tråd med några få "Troll" skapar endast, precis som De önskar, smolk i bägaren kontra allt det underbara!

Trollen får ett självbefinnande i just en tråd likt denna! Kanske dax, likväl för mig som för övriga att att lämna det dit hän...

Fast det kommer Inte Trollen tillåta, för de funderar, tänker, sover på saken &
hittar sedan en ny infallsvinkel, i hur de kan få ny energi när de läser nästa persons inlägg... :(

För några här så är deras Ljusa dagar att hur de kan slänga Sig framför tangentbordet,
fundera i Timmar över hur De skall reflektera över nästa inlägg....

Ett inlägg som De förmodligen tänker på när De går & lägger sig,
likaså när Dom vaknar! Jag skall Inte sträcka mig till så mycket som att Ni behöver hjälp...

Men Ni är banne mig inte långt ifrån!

I flera (de flesta) andra forum så framstår Dessa som just: TROLL
En person som finner glädje i att "tagga igång andra" på ett forum! :mad:

Dessa personer beskrivs även som "små personer IRL"
Använder Alltså endast tangentbordet för personlig tillfredsställelse via internet... :oops:
Som dessutom läser på (googlar) via internet innan de lägger in nästa inlägg & ibland framstår som kunniga, Patetiskt!

Sorry för mitt inlägg... men denna tråd vore en Guds tjänst om den stängdes!


Håller fullständigt med - "men denna tråd vore en Guds tjänst om den stängdes! "

Det är alldeles befängt att så mycket energi kan läggas ned på detta.

Var på Öland i helgen och observerade att det under vintern tippats snö just
under brofästet på Kalmarsidan. Fortfarande ett minst 1 m tjockt snötäcke, stort som en fotbollsplan,täckt av sand och skit. Undrar just hur stor miljöpåverkan detta har på vattnet, som det ju rinner rätt ut i efterhand det smälter ?
Skulle tro att en tömd gråvattentank är ett jämföra med en "piss i oceanen" i jämförelse med all skit den snön innehåller. Och här är det väl med all säkerhet
med kommunens godkännande.

Leif
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Tråden mynnar väl i "som man bäddar får man ligga" Klarspråket blir väll ett förbud med böter som följd om du tömmer i naturen, och hänvisning till dyr camping samt nedläggning av statens tömningsplatser.

Gurra
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen