• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätning takventil

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. Ugnen i vår bil har en takventil. Eftersom vi använder ugnen stadigt så torkar butylen som tätar kring ventilröret med risk för läckage som följd. Finns det något bättre att täta med än butylmassa?
Tacksam för tips.
Hälsningar Sanddammaren
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dette er et av få steder jeg ville vurdert silikon, men ikke den vanlige - det finnes en variant som tåler varme og sitter bra. Vanlig silikon ville slippe først fra røret og siden fra taket! PU masse som Tec7 og Sikaflex tåler en god del varme, mener en av Sika sine har øket toleranse for varme.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det blir väl ingen värme att tala om i röret uppe vid taket. I alla fall inte så att man kan känna det med handen. Fläktintaget sitter ca. 50 cm över spislågorna & på dessa 50 cm hinner värmen från lågorna blandas med kallare luft från bodelen. Fläkten i sig själv är ju inte värmebeständig så varför skall en tätfog dryga metern längre bort vara det? Om man kollar suget i fläkten så inser man snabbt att den inte är någon höjdare. Av den orsaken håller jag just på med att bygga om min.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej. Bennsan, det är inte fläkten det gäller det är en ventil från Tec-Tower ugnen som sitter uppe vid taket. Blir ganska varmt där då man kan få upp ugnen i över 200 grader.
Hälsningar Sanddammaren
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når det gjelder butyl masse så herder den og sprikker i kontakt med luft, egner seg utmerket til skjulte foger men ikke til åpne foger. Billigste masse som holder i noen år er PU - uansett produsent. Disse tåler normalt noe over 100 grader før de endrer oppførsel.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Toppen