• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänkte köpa mini mc

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Jag har funderingar på att skaffa mig en begagnad mini mc.
Storleken passar bra för den går in i hb,garaget och väger ca 60 kilo.
Problemet är att det finns inte så många som är godkända för 2 personer.
Är det någon här som har erfarenhet av dessa åkdon?
Är det något att satsa på ?
Snarken 2
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Vi har en Skyteam 125cc 2007, en kopia av Honda Dax, vikt 75kg, maxlast 150kg. Godkänd för 2personer. Vår har en tank på 2,6liter men den drar bara 0,2liter per mil, på senare årsmodeller är tanken ökad till 5liter. Vi har aldrig åkt 2pers. P.gr. Av att vi är för tunga men visst går det. Det behövs en topbox för att få med sig varor när man handlat. MC:n är lättkörd/lätthanterad men man kan inte släppa styret på ena sidan då det inte finns något knästöd men man lär sig. Vi har en ställning i garaget och en u-balk i aluminium för lastning. Den låter ganska mycket, mer än min stora BMW-mc.
Om man inte är mc-freak skulle jag nog rekommendera 2st elcyklar istället.
//Åke
 
F

F.d. 22252

Guest
Har haft en original honda monkeybike gick jättebra att köra men inte två st. ganska tung också över 60 kg sålde den till en man med stor husbil gick lätt in i garaget.
Har en elcykel men den är ganska tung att få upp på stället och trampar inte så är räckvidden inte mycket större än 1 mil.
En bra lösning är vespa ciao väger inte mycket enkel och går att hitta på nätet, köper man två så är man ganska fri. Går att EU anpassa genom att ta bort en plugg i insuget.
 

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
köp en honda groom. väger 98 kg, 125 kubik gjord för två. Jag har en själv i husbilen. Går mycket säkrare än en monkeybike./ Dan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kan hålla med om Honda Grom, eller MSX125 som den heter här i Europa.
Gjord för 2 och med en höjd på bara 98cm över styret är den en av de absolut lägsta "riktiga" hojarna som finns.
Lite trött på motorvägen men med 183cc kit, vassare kam, fixad insprutning och ett bättre avgassystem blir den roligare :D

Msx125.jpg
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Hej! jag har provat lite olika alternativ. Vi började med Honda Dax 70cc men den var för slö för 2 pers.Sen har jag en Honda Inova 125cc som har varit med på några resor. Utmärkt för 2 pers men tog stor plats i garaget. Nu har jag en Skyteam 125cc (Daxkopia). Den är mindre och lättare än Inovan och på den åker vi 2 pers. Dock inte så bekväm som Inovan.
 
Toppen