• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänker jag fel ???

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej ...

Jag tänkte köpa en "Auto power bank" det står att den är på 83800mAh... dvs ungef. 83A ... läser jag sen om beskrivning av varan.... så står där bla. laddas 12V/1A 5tim...?? detta får jag till att den då är på 5A och inte på 83A som det står i huvudrubriken.... eller tänker jag fel ?
Skall ha den till mina elektriska fiskerullar så jag slipper släpa runt på ett bly batteri/ 50A
upload_2018-11-23_19-6-46.png
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nå't skumt är det. Ladda 1A i 5 timmar ger mycket riktigt (om man räknar bort förluster) 5Ah. 83800mAh = 83.8 Ah och skulle med 1 A ta ca 3.5 dygn att ladda upp om man har kört den tom. Tänk på hur lång tid det tar att ladda ett vanligt bilbatteri på 75Ah.
Har du länken till sidan?

MVH
Hans
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Något är ruttet i resonemanget!!! Kan inte stämma.
Men jag har sett liknande siffror i min närhet. Batteribackup på 8 Ah, men när den belastas blir det annorlunda. Fattar inte hur de tänker, kanske på kassaklirr/lura folk?
Ett bilbatteri på 90 Ah räcker i evighet i jämförelse.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ni förstår inte hur man räknar i Kina!
Köpte en 50w ledstrålkastare från Aliexpress. Lyste svagt så jag mätte strömförbrukningen till 23w. Klagade och då var deras argument att det mäts på ett annat sätt i Kina och skulle vara så.
Lita alltså inte på deras produktblad!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mulig de har lagt sammen mAh verdiene for de cellene som er brukt, men selv da må de ha ganget med noe for å komme opp i de tallene. For batteribanker så er det en annen verdi som er fornuftig - Wh. Med dette spiller ikke spenningen noen rolle - boksen har minst 2 utspenninger, usb på 5V og hjelpestart på 12V. Ser at denne og har 3 spenninger for datorer. Så hvilken spenning har de regnet mAh verdien ved? Mitt estimate er ved 1V :D

Men om det var Nimh celler så ville summen av cellenes mAh verdi kunne stemme, 1,2V pr celle og 20 celler på omkring 4000 mAh. Problemet er at dette ikke ville få plass i boksen o_O;)
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
De kinesiska företagens uppgifter om watt-tal ska man ta med en nypa salt, en del av dem kryddar gärna med högre siffror för att produkten ska se attraktiv ut. Man får lusläsa de övriga uppgifterna. Kan man hitta fler likadana produkter går det att jämföra och se vilken av dem som har mest trovärdig information om produkten. Jag som köpt en hel del batterier, elektronik och annat från Kina har fått hem mer än en pryl som inte lever upp till "specifikationerna"/falsifikationerna. Många gånger kopierar de engelsk text från andra tillverkare/försäljare utan att riktigt förstå innehållet eller om det stämmer.
 
Toppen