• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändinställning

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej på er, tyckte min peugeot J5 2,0 84hk bensin misstände så bytte tändstift fördelarlock rotor och kablar.
Ändrade på tändningen och fick den att ligga på ca 12 - 13 grader föd. lite hög bensinförbrukning.
Så skulle nu ställa om den till 10grader föd, men det går inte alls. Har stroboskopet kopplat på Ettans tändkabel ( räknat från kopplingshuset) men markeringen går inte att få in på gradskivan. (även provat med fyrans tändkabel).
Så fort märkningen på remskivan börjar närma sig gradskivan ca 2 cm räknat från fronten på bilen, dör motorn.
Är ett brytarlöst system men med rotor och fördelarlock.
Får inte till detta så hoppas på någon som kan detta med gamla bensinmotorn.
 
Senast ändrad:

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Kolla remskivans kil, är inte ovanligt att kilen gett med sig och remskivan roterat på vevaxeln
MVH
Lars
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ok, låter inte så bra. Får se om jag kan få tag på nya grejor då.
Tack för tipset det hade jag inte tänkt på, ska kika lite på detta.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Nej remskivan verkar vara där den ska, har nollat motorn ettans kolv i topp och ventiler stängda.
Då ligger markeringen på remskivan inne på gradskalan 10grader, så grunden verkar stämma.
Pluggade vakumslangen vid kontroll i startat läge så som man skall.
Men ändå går inte detta ihop för mig. Kan det vara något annat tok ?
Blir inte klok på detta:(
Kan man köra med grundinställning ? Tror att det blir lite fel vid andra motorvarv Eller ?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Är kolven i topp ska 0 markeringen visas
Annars kan man ställa tändningen så agresivt som möjligt utan spikning då brukar det bli bra
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, tack för ditt svar.
Men vad menar du med aggressiv inställning? Är ingen mästermekaniker, men brukar reda mig. Ställt lite på hur tomgångsvarven ökar och minskar. Men har inte hållit på med sådant här så har dåligt gehör.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej!
Vippen menar nog att ställa tändningen "aggressivt" ganska mycket före övre dödpunkt.Sedan ut och provköra och belasta motorn.Spikar den så sänka ett par grader och prova igen.På det sättet brukar man hitta rätt läge.Det är bara prova sig fram.Inget kan bli fel.Sänker man för mycket så blir motorn slö och vill inte svara på gasen.
Mvh.s670sl
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Just så menade jag
Om du vrider på rotorn , åt det hållet den fjädrar och sen går tillbaka åt det hållet roterar rotorn .
Så vrider du sen fördelaren åt andra hållet höjer du tändningen ” högre ,tidigare tändning”
Så prova och höj tändning så mycke du kan , men va uppmärksam på spikningar
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Har haft nåt liknande fel på pickupen, det gick inte heller att få markeringen att stäma och det minsta för mycket åt nåt håll så stannade motorn. Då var det tändspolen som det var nåt galet med.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
ok, tack skall kolla upp det också.
Bra idéer ni kommer med, skulle slita mitt hår men har så lite;) om inte ni kommer med lite "input" som ynglingarna säger. Själv håller jag nog mig till förslag:twitcy:.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Hej Wessly.
Om du hade ettans kolv i topp då skall också remskivan visa 0 grader annars är det nog så att remmen har kuggat över.
Då får man börja med att ta bort kamremmen och sedan ställa vevaxeln (remskivan) på 0 grader och ställa in kamaxeln i sitt 0-läge, finns märkning för det och sist vrida tändningen till 0-läge, finns också märkningar på tändningen. På med kamremmen och spänn den lagom hårt. Starta bilen och du kommer då att kunna se på stroboskopet att du har ungefär 8 grader.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej Wessly.
Om du hade ettans kolv i topp då skall också remskivan visa 0 grader annars är det nog så att remmen har kuggat över.
Då får man börja med att ta bort kamremmen och sedan ställa vevaxeln (remskivan) på 0 grader och ställa in kamaxeln i sitt 0-läge, finns märkning för det och sist vrida tändningen till 0-läge, finns också märkningar på tändningen. På med kamremmen och spänn den lagom hårt. Starta bilen och du kommer då att kunna se på stroboskopet att du har ungefär 8 grader.
Finns nog ingen kamrem på den motorn.Den är en stötstångmotor med högt liggande kamaxel med korta stötstänger.En XN1 motor.
Mvh.S670sl
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jo motorn är uråldrig, men tuffar på ändå. Så bara jag får ordning på detta så ska jag ut på vägarna igen.
Har inte ännu fått tag i en tändspole, bor långt ute på landet så långt att åka för att köpa delar.
Försöker spara pengar genom inköp i Tyskland, dessutom är det lite svårt att hitta allting man behöver i Sverige.
Provade Att ställa om tändningen går förhållandevis bra ( bara kört en kort sträcka) men tomgången blev väldigt hög.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Jo motorn är uråldrig, men tuffar på ändå. Så bara jag får ordning på detta så ska jag ut på vägarna igen.
Har inte ännu fått tag i en tändspole, bor långt ute på landet så långt att åka för att köpa delar.
Försöker spara pengar genom inköp i Tyskland, dessutom är det lite svårt att hitta allting man behöver i Sverige.
Provade Att ställa om tändningen går förhållandevis bra ( bara kört en kort sträcka) men tomgången blev väldigt hög.
Den motorn kallas fransmäns svar på Volvos B18.Nästan omöjlig att ta död på.
Jo motorn är uråldrig, men tuffar på ändå. Så bara jag får ordning på detta så ska jag ut på vägarna igen.
Har inte ännu fått tag i en tändspole, bor långt ute på landet så långt att åka för att köpa delar.
Försöker spara pengar genom inköp i Tyskland, dessutom är det lite svårt att hitta allting man behöver i Sverige.
Provade Att ställa om tändningen går förhållandevis bra ( bara kört en kort sträcka) men tomgången blev väldigt hög.[/QUOT
Jo motorn är uråldrig, men tuffar på ändå. Så bara jag får ordning på detta så ska jag ut på vägarna igen.
Har inte ännu fått tag i en tändspole, bor långt ute på landet så långt att åka för att köpa delar.
Försöker spara pengar genom inköp i Tyskland, dessutom är det lite svårt att hitta allting man behöver i Sverige.
Provade Att ställa om tändningen går förhållandevis bra ( bara kört en kort sträcka) men tomgången blev väldigt hög.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Tänker försöka med att hitta det som blivit tokigt. Bilen betedde sig inte så här tidigare. Så någonting är inte som det ska vara. Nu gäller det bara att komma på vad och rätta till.
 

Mårten&Marre

FD HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16620
Medlemskap
2022
Du skrev att du satt stroblampan på ettans kabel från kopplingshuset sett! Är inte det fyrans stift.dom flesta motorerna räknar ju framifrån och bakåt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det eneste som stopper den motoren er å kjøre den for varm, så tenningspunktet burde justeres inn på skalaen. Som noen skriver tennspolen er standard vare - Biltema helt ok. Med strobolampen prøv begge ytterpunkt, den ene treffer aldri og den andre alltid.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, fransmännen har ettan från kopplingen räknat på dessa motorer. Men har provat på 4an också med likadant resultat.
Får ta och ge mig på lite mer skruva jobb, nolla om igen och se.
Ska ta en sväng till med de förslag som ni har givit.
Jag uppskattar att få ide'er, så tack så mycket.
 
Toppen