• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag har under åren lagt ut massor av träffar, men nu har jag provat två gånger att lägga ut en träff i januari och misslyckats. Det måste kunna vara enklare när inte ens jag får ut träffen...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har under åren lagt ut massor av träffar, men nu har jag provat två gånger att lägga ut en träff i januari och misslyckats. Det måste kunna vara enklare när inte ens jag får ut träffen...
Det går till så att du skriver ett inlägg som är grunden till en träff.
Den hamnar i en moderator-kö som några av oss i HBK-Web bevakar.
Vi kompletterar med bokning i träffkalendern, sista anmälningsdag i träffkalendern och lägger till bokningsfunktionen. Vi kollar också att det inte kolliderar med datumet för årsmötesträffen, inga problem i detta fallet.
I övrigt att träffinlägget inte strider mot forumregler etc.
Därefter godkänner vi träffinlägget och det blir synligt under "Träffar" och i träffkalendern.
Nu är den synlig och hoppas det blir god anslutning. Lägg gärna ut lite bilder från träffen så vi här uppe i kylskåpet kan få vara med om än på distans.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Får nog förklara mig på inlägg 1000 och 1001. Om jag nu gör rätt eller fel på någon dator, varför ser det olika ut när jag tittar på två olika datorer?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Får nog förklara mig på inlägg 1000 och 1001. Om jag nu gör rätt eller fel på någon dator, varför ser det olika ut när jag tittar på två olika datorer?
Bilden i 1001 är inte infogad i inlägget överhuvudtaget. Du måste göra båda stegen:
  1. Ladda upp bilden
  2. Placera markören i inlägget exakt där du vill ha bilden, rulla ner till bildförteckningen och klicka på antingen Miniatyr (mindre bild) eller Full (större bild)
Gör du rätt infogas bilden exakt där du hade markerat.
Gör du inte steg 2 blir det en bifogad bild, dvs som du nu har i ditt inlägg 1001.

Om du fortfarande kan ändra i 1001, klicka på Ändra alldeles under inlägget och gör exakt som punkt 2 ovan. Har det gått för lång tid så du inte kan ändra, säg till så kan jag justera så du ser att det fungerar.

PS. Nu när du går in och ändrar måste du först klicka på knappen Fler alternativ för att komma åt bildförteckningen. DS.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag skulle göra ett nytt inlägg och förhandsvisa innan jag fyllt i ämnesraden.
Då blev det som den bifogade bilden.
Vilket av de två valen i ämnesraden ska jag välja? Har prövat att stänga ned och börja om men det blir samma val i ämnesraden. Normalt är det ju inget val man som användare måste göra.


DC16A667-4BF0-45F6-A6BC-22BCB881F0E6.jpeg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det finns en rubrik som heter, ”Visa upp”, som jag konstant har en siffra vid, dvs. något nytt, men vad?

Det finns t.ex. en underrubrik som heter ”Mest aktiva medlemmar” och där ser jag att för att få den ärofulla titeln så skall du lägga in ”Min husbil” likadant 3 gånger, gärna samma dag!

..... eller är det jag som totalt missuppfattat något, om inte så föreslår jag att man helt enkelt tar bort underrubriken, eller åtminstone ändrar på titeln.

TommyD
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det finns ju många varianter, jag brukar göra så här:

1. Välj Nya objekt, då får jag förstås upp eventuella nyupplagda "showcase":

Skärmbild (88).png

2. Finns inget där av intresse kan man gå vidare och kolla in de allra senaste som lagts upp, "visa alla senaste objekt":

Skärmbild (89).png

Det kommandot är tyvärr dåligt markerat, men man märker iaf att markören ändrar sig när man för den över texten. Ibland får man djärvt prova sig fram om man ska hitta finesserna ;).

Med alla möjligheter som finns kors och tvärs på siten kan man inte beskriva alla, ingen skulle läsa en sådan total beskrivning, åtminstone inte hitta rätt i den med rimlig insats. De lite mer udda vägarna tar vi så här, ända tills dess vi märker att de inte är udda. Då kanske det är dags att modifiera menyer o/e komplettera hjälpfunktionerna.
 
F

F.d. 14324

Guest
för att få den ärofulla titeln så skall du lägga in ”Min husbil” likadant 3 gånger, gärna samma dag!
Det är en ganska enkel lista att toppa för den som bestämt sig att ta ledningen. ;)
"Visa upp" är ersättaren till det som var "Min Husbil" i gamla forumet, så den som laddat upp något till Min Husbil i gamla forumet har sina grejer kvar i det nya forumet, fast under en ny rubrik.

Dussutom kastade vi in några fler kategorier än bara för husbilar:
  1. Min Husbil 2154
  2. Tillbehör 0
  3. Mitt Garage 1
  4. Våra Husdjur 2
Så laddar man upp sin husbil, sparar sin gamla, laddar upp en bil på hunden, katten, papegojan och ett eller flera tillbehör, nån bild garaget och kanske fler hundar och katter så tar man nog snabbt ledningen som toppskribent. :)

Under notisinställniongar kan man dessutom anpassa om man vill ha notifiering eller inte för olika saker, en massa saker faktiskt, fråga gärna om det är något ni undrar över för jag tror ingen orkar läsa om jag förklarar alla val man kan göra under notisinställningar: https://www.husbilsklubben.se/forums/account/alert-preferences


Som jag nämnde inledningsvis, allt från gamla forumets Min Husbil är med, så @Los Suecos, följer man den här länken kan man hitta en av Hbk:s snyggaste husbil i Visa Upp: ;)
KNAUS Box Star Plus 600 ME

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
I galleriet ska det finnas en knapp kallad "Lägg till media" rätt högt uppe till höger.
En bild från mobilen:

Screenshot_20190426-093526.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag får upp samma vy när jag gör som du ...
Anteckning 2019-04-26 194337.jpg

Men det är nog bara en "visa-vy", gå in här i stället, dvs från Galleri-menyn, där kommer knappen vi talar om:

galleri.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Oavsett var man går in till samma sida, finns det någon anledning till att knappen inte skall finnas i det ena läget? Även när man hittar knappen så är det inte helt lätt. Trist att man skall behöva fråga så fort man gör något nytt.
Tidigare när man ändrade i det som ligger under fliken "Visa upp" så såg man det i flödet under det som nu heter "Forum"
 
F

F.d. 14324

Guest
finns det någon anledning till att knappen inte skall finnas i det ena läget?
Anledningen är rätt enkel, det är så det är konstruerat och inget vi har påverkat på något sätt alls
De genvägarna till galleri och visa upp är nog bara tänkt att visa upp just ditt material i de olika funktionerna, både för dig och för andra som tittar på din profil.
Trist att man skall behöva fråga så fort man gör något nytt.
Det är helt okej att fråga, det finns en hel det saker att lära sig om man vill i det forum vi har nu.
Tidigare när man ändrade i det som ligger under fliken "Visa upp" så såg man det i flödet under det som nu heter "Forum"
Tyvärr, det är inte konstruerat att fungera på det sättet.

mvh jocke
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Hej, Såå krångligt det blivit med denna nya sida!!
Var tidigare inne väldigt ofta och kollade HBK sidan.
Inte ofta nu kan jag säga! Så krånglig mot tidigare sida!
Varför ändrade ni om till "krånglighetssida" ??
Om jag ibland går in , ett himla krångel innan jag kommer det jag ska!!
Är jag särskilt korkad??
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Hej, Såå krångligt det blivit med denna nya sida!!
Var tidigare inne väldigt ofta och kollade HBK sidan.
Inte ofta nu kan jag säga! Så krånglig mot tidigare sida!
Varför ändrade ni om till "krånglighetssida" ??
Om jag ibland går in , ett himla krångel innan jag kommer det jag ska!!
Är jag särskilt korkad??
Mja, det är inte så svårt. Det gäller bara att vara lite nyfiken, och våga prova.

Om du kollar på siffrorna 1-4 på bilden så hittar du (bättre och snabbare) samma funktioner som fanns på den gamla hemsidan (vBulletin); bara som exempel, 4 snabba vägar att hitta:
  1. Genvägar i högerkolumnen, scrolla och kolla nedåt så hittar du genvägar till allt. Ser du en sidopil, vila/klicka här så visas en undermeny/detaljmeny
  2. Klicka här för en visning av de ca 500 senaste inläggen
  3. Klicka för att via alla inlägg du ännu inte läst
  4. Filer: Meny för att ladda ner POI-filer till din GPS/navigator
Anteckning 2019-04-27 000527.jpg

Okay, det ser inte exakt likadant ut som på det gamla forumet. Men upplägget är smartare och snabbare. Det är väl så med alla förändringar, det tar ett tag innan man vant sig vid det nya.

I den här världen (webben, IT) får man nog räkna med att det mesta måste förändras över tiden. Just den här förändringen var vi helt enkelt tvungna att göra, vBulletin/den gamla siten eller hemsidan var på väg att "packa ihop" tekniskt sett.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For å gi litt mer bakgrunn for den store endringen. Før klubben ble startet begynte en liten gruppe å bygge opp et forum i vBulletin, etter noen få år endret leverandøren vBulletin på en slik måte at det ville blitt en kjempejobb å oppdatere motoren i forumet - så vi fortsatte med 2006 utgaven. Etter 10 år var risikoen for totalhavari så stor at vi måtte finne en løsning, etter endel vurderinger av alternativer valgte vi Xenforo som motor for vår nye løsning. Dette mye fordi de var de eneste som hadde en relativt enkel mulighet for import av de gamle data - og en bra løsning på bruk av mobile løsninger. Nye vBulletin kunne løst mobile platformer, men manglet verktøy for import fra vår gamle utgave! De andre mulige løsninger ville kreve spesialutvikling for å løfte gamle data over og ville ikke gitt så mye ekstra at det kunne forsvare kostnadene med dette.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen