• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Enklast är om du går till den aktuella platsen och där klickar på "Rapportera inlägg". Skriv in din information i rutan som kommer upp och klicka därefter på Anmäl inlägg under skrivrutan så tar HBK Webb hand om resten. Du kan inte redigera platser själv.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
OCR-numret är en identifiering av vem som betalat avgiften. En fil med betalningarna läses in i vårt system och uppdaterar automatiskt respektive medlems status. Sparar otroligt mycket manuellt arbete.
Var det svar på din fråga?
 
D

Deleted member 11118

Guest
varför behöver man OCR-numret ?Visa bilaga 149002

Det är som Robert säger, du kan läsa mer om det i texten nedan

OCR-numret identifierar din överföring till mottagaren
Mottagaren av en elektronisk betalning behöver veta vem pengarna kommer ifrån och vad överföringen avser. Det kan antingen ske genom någon form av meddelande, alternativt ett referensnummer som kan kopplas till redan registrerade kunduppgifter hos mottagaren.

Den som utfärdar en faktura har möjlighet att skapa ett så kallat OCR-nummer, som avsändaren sedan med fördel kan ange vid betalningen till mottagarens Bankgiro eller Plusgiro tillsammans med totalsumman för överföringen. OCR-numret gör det möjligt för mottagaren att registrera betalningen automatisk, utan kostnadskrävande manuell hantering. Vissa företag har därför beslutat att endast godkänna betalningar som innehåller OCR-nummer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Betaling fra utlandet med IBAN og BIC fungerer ikke automatisk med OCR, disse betalingene må handteres manuellt.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Varje gång man stänger ner så loggas man tydligen ut, trots att rutan för håll mig inloggade är ifylld. Ska det vara så?
Sen dyker informationen om cookies upp varje gång och behöver stängas. Onödigt och irriterande.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du må akseptere cookies om påloggingen skal huskes. Så disse to "feil" henger sammen. Det finnes 2 adskillte situasjoner som begge gir dine 2 irritajonsmomenter. Den enkleste er at bruker privat browsing - denne sletter all historikk når du lukker leseren. Det andre er om du har satt strengeste privacy valgene i oppsettet av wegleseren, her aksepteres ingen cookies. Ett hakk fra dette og begge problemene er vekk.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Jag har väldigt svårt att bli vän med nya utseendet och sökfunktionerna. Den enda fördelen jag ser är att många olika plattformar kan användas. Så för mig är det :msn_thumbdown::msn_thumbdown: tyvärr.
Klaus
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har väldigt svårt att bli vän med nya utseendet och sökfunktionerna. Den enda fördelen jag ser är att många olika plattformar kan användas. Så för mig är det :msn_thumbdown::msn_thumbdown: tyvärr.
Klaus
Kan informationsfilmerna hjälpa dig att bli mer bekant med vårt forum?
Du hittar dem genom att klicka på loggan.
Till höger finns en rutan "Hjälp med hemsidan".
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När man vill se ändringar i "Ställplatsinfo" och klickar på länken i inlägget så hamnar man inte på den ställplats som ändringen avser. Man hamnar på någon annan godtycklig ställplats och inte alltid på rätt sida. Man kan få bläddra genom 3 - 4 sidor innan man hittar den avsedda ställplatsen. Irriterande.
En annan sak, texten med datum mm när ett inlägg skrev är utgråad till oläslighet, speciellt i starkt ljus.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tyvärr fungerar inte den visningen i de fall en tråd spänner över flera sidor. Ett problem i forummotorn XenForo (som man inte arbetar aktivt med att lösa). Så, det är bara att gå tillbaka till standardvisningen (i dina Inställningar). Vi kämpade med den frågan under utvecklingsperioden, du ser även en kommentar om detta i dina inställningar.
 
F

F.d. 14324

Guest
Okej, då har jag tyvärr inget positivt svar.
Omvänd visning av forumet för att få senaste inlägg överst är inget som längre finns som standard i vårat forum.
Det vi gjorde åt det när det var dags för det nya forumet var att leta fram ett tillägg för att få funktionen, om jag minns rätt så var tillägget dessutom ett nedlagt projekt som våra "it-snubbar" gav det första hjälpen
Alltså: forumutvecklarna har lagt av med det, de som bygger tillägg till forumet har lagt av med det, men ändå kände vi att många inom hbk var vana med det och vi gjorde vad vi kunde.
Därför har visningen "senast överst" en del negativa konsekvenser, som tex att interna länkar inom forumet inte fungerar som de ska, tyvärr.
Enda kända lösningen i nuläget är att växla tillbaka till standard visning, då fungerar länkarna.

En annan sak, texten med datum mm när ett inlägg skrev är utgråad till oläslighet, speciellt i starkt ljus.

Har du en bild på det? vilken webbläsare använder du, windows, mac, iphone, android?

mvh jocke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Då passar jag på att igen föreslå att, om möjligt, byta plats på textstorlek och textfärg mellan datum när senaste inlägg gjordes i tråden och namnet på medlemmen som skrev det. Gäller när trådarna listas.
I 99 fall av 100 är det datumet man klickar på för att komma in i tråden och inte medlemmens namn för att se dennes profil.
Det skulle troligen även lösa det Wizard nämner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen