• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

sydvästra Finland

H

Helter

Guest
Hej :)
Vi, Christer och jag har tänkt en liten tur över till Finland i slutet av augusti/början av september. Vi är två medelåldersvuxna, utan barn eller husdjur. Vår tidigare erfarenhet av Finland sträcker sig till någon enstaka kryssning över till Helsingfors.Vi har annars ingen anknytning till Finland och talar inte Finska. Där är grundförutsättningarna :)
Vi har tänkt åka Kapellskär- Nådendal. Avsluta Finlandsdelen av resan i Vasa,för att åka över till Umeå och se Höga Kusten på nervägen mot Stockholm.
Ca 10 dagar tänker vi oss att spendera i Finland. Önskar tips om allt som är värt att tipsas om, sevärdheter, mat, folkliv, naturupplevelser, bra övernattningsplatser och annat som kan vara värt att tänka på. Kanske bra språkliga uttryck att lära sig :)
Någon som har erfarenheter och tips att dela med sig av? Tar även gärna emot tips kring Höga Kusten och ner mot Stockholm då vi aldrig åkt de vägarna heller.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En möjlighet är att åka till Åland, sedan tas småfärjor över till Finland, tar längre tid men ni får se Åland på köpet.
 

JOIman

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Finland
Ett besök i kuststäderna Ekenäs och Hangö rekommenderas. Bägge med utmärkta campingar och svensspråkig befolkning.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Kom ihåg finska hastighetsregler.Husbil under 3500kg.Landsväg 80km motorväg 100km.
Om bilen är utrustad med airbags och abs bromsar så100km även på landsväg.Bil över 3500kg max 80km överallt.Böterna är höga.
Mvh.s670sl
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
I Fiskars finns gratis ställplats i centrum det är ett brukssamhälle vackert och nära Ekenäs.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej längs kusten från Åbo mot Vasa så klarar man sig kanska bra på svenska t.o.m i Rauma på Poroholma camping mittistan möjligen i Pori/Björneborg kan det vara svagt med sveskan men från Lappfjärd norrut till Vasa kan det vara svårt med finska för där är svensk bygd
 

akda

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Finspång
HBK-Nr
13042
Medlemskap
2024
Sevärt bla Nystad med bilmuseum samt Bonk vid ån. Seinäjoki med Alvar Aalto arkitektur bla Viddernas kyrka, bibliotek teater mmm.
Åbo längs Aura ån och lilla gratisfärjan över. finns gamla apoteks ölbaren samt lillla restaurangen vid trädtorget ombyggt från runt gammalt dass
Campingar tar bilavgift + för varje person minst 20€
Engelska går bra om inte Svensktalande personal
Vasa gamla stans ruiner , rådhuset med klocktorn av Könni lika som i Fiskars som ligger i nyland ej i västra finland Fiskare byn annars sevärd liksom närmare er rutt Leinebergs bruk
 
Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Betr. Höga Kusten så rekommenderar vi besök i Norrfällsviken (mycket bra camping - tomter vid havet finns), Barsta (liten camping direkt vid havet) samt Bönhamn (enkel ställplats finns på höger sida vägen strax innan samhället).
En liten ”sidotripp” till Sollefteå rekommenderar vi gärna - mycket fin camping finns i stan och direkt intill Ångermanälven alternativt övernattning på den stora parkeringen direkt intill Hotel Hallstaberget - besök gärna deras restaurang för middag = mycket vällagad mat, t.ex. fjällröding...!
 
H

Helter

Guest
tack för alla svar :) nu närmar det sig äntligen med stormsteg! :)vi har bestämt att åka över Åland, och efterNådendal/åbo göra en avstickare fram till Helsingfors för att utforska lite mer än vad man hinner på en dagskryssning. Ska kolla lite mer på era tips om olika ställplatser etc, även hastighetsbegränsningen,den hade vi inte riktigt tänkt på...
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hastigheten är 80km/h men man får köra 100 om man har airbag till chaufför och låsningsfria bromsar men då ska man ha 100 märke på bakgaveln i HB men jag vet inte om det gäller även utländska bilar. Jag skickade frågan till trafi (transportstyrelse) i Finland ..hoppas att dom svarar.
Trafikböter kan blir dyra för att dom räknas prosenttuelt efter din inkomst.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Jag har funderat på samma resa om ett par år, i Vasa får ni inte missa saluhallen i centrum och ett spa närmare hamnen MEN det verkar att ha lagts ner för det är ett hotell resort nu
 
Senast ändrad:

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hastigheten är 80km/h men man får köra 100 om man har airbag till chaufför och låsningsfria bromsar men då ska man ha 100 märke på bakgaveln i HB men jag vet inte om det gäller även utländska bilar. Jag skickade frågan till trafi (transportstyrelse) i Finland ..hoppas att dom svarar.
Trafikböter kan blir dyra för att dom räknas prosenttuelt efter din inkomst.
Detta gäller bara bilar max 3500kg totalvikt.Airbag skall finnas även för passagerare.Över 3500kg är det max 80km/t överallt.
Mvh s670sl
 
H

Helter

Guest
ok,det är kanske inte aktuellt att ta in på ett hotell den här gången,men man vet aldrig, kan vara värt att kolla upp ändå :)
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Det att det ska var bara airbag till chaufförn står på trafis hemsida.
Trafi.fi - Nopeusrajoitukset
Vet inte hur mycket finska du kan,men det står klart och tydligt att airbag bara för föraren och abs bromsar för 100km/t gäller paketbilar med max tjänstevikt 1875kg oc h tagen i bruk efter -95.För husbilar står att de måste vara godkända i besiktning för 100km/t och utrustade med gulsvart märke baktill.Detta är översättning av trafis sida som du hänvisar till.
Mvhs670sl
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Juu ”osaan suomea” allt detta har jag läst men vad som inte stå är att om samma gäller utländska bilar beträffante 100 skylt ....det va de jag skrev i min inlägg 12 att jag har skickat mail till trafi om det ....inget annat är oklart för min del.
 
Senast ändrad:

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Utanför Umeå ligger Kvarken fisk, bästa fisken vi har ätit, de har ställplats också.
Klockhuset i Skadom, utanför Sollefteå, ett museum fyllt med olika urverk.
 
Toppen