• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverige är fantastiskt!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Lånar Sveriges Turistråds devis från 80-talet: Sverige är fantastiskt.

Precis så kändes det att idag den 28 juni vakna upp på Mellanfjädens ställplats. Solen skiner, det är varmt och här känner vi oss välkomna.

E1BE05DF-7217-4F99-81EF-3462B0CE6C1D.jpeg
Här samsas vi ett 20-tal bilar, några HBK’are, holländare och tyskar och alla verkar trivas här i Mellanfjärden som f.ö. fått ett nytt fint servicehus.

Rekommenderas, precis som krogen där vi igår åt en mycket god middag.

TommyD
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Visst är Sverige fantastiskt, det har det varit långt innan, under 80-talet och inte minst idag, ingen tvekan om saken! Om du inte gillar trängselskatt i Göteborg (vem f.n gillar den), då är det så att det finns ingen trängselskatt under juli månad, inte heller dag före en helgdag eller helgdag i sig! Informerade just om detta i en annan tråd, men här passar det lika fin-fint (tack Los Suecos)...

Känner du för att stå parkerad mitt i storstan, nära till absolut ALLTING som finns på gångavstånd, då kan du stå mitt emot "Feskekörka" kanalen (se nedan ett gammalt urklipp ur Google Map). Parkeringen kostar 20:-/h dagtid och bara 2:-/nattetid utan restriktioner för PB I eller II, det har vi kollat (Googla gärna på nätet). Det går att parkera överhänget över kullerstenar om du har en lång HB vilket många har, utan att vi har sett några P-böter någon gång. Jag tycker P-kostnader mitt i stan låter betydligt lägre än på många andra ställplatser (grusplan utan service) i vårt otroligt vackra land med otroligt fin landskap OCH otroligt fina städer som t.ex. vårt fina Göteborg!

Välkommen till Göteborg!

upload_2018-6-28_16-54-1.png
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Visst är Sverige fantastiskt, det har det varit långt innan, under 80-talet och inte minst idag, ingen tvekan om saken! Om du inte gillar trängselskatt i Göteborg (vem f.n gillar den), då är det så att det finns ingen trängselskatt under juli månad, inte heller dag före en helgdag eller helgdag i sig! Informerade just om detta i en annan tråd, men här passar det lika fin-fint (tack Los Suecos)...

Känner du för att stå parkerad mitt i storstan, nära till absolut ALLTING som finns på gångavstånd, då kan du stå mitt emot "Feskekörka" kanalen (se nedan ett gammalt urklipp ur Google Map). Parkeringen kostar 20:-/h dagtid och bara 2:-/nattetid utan restriktioner för PB I eller II, det har vi kollat (Googla gärna på nätet). Det går att parkera överhänget över kullerstenar om du har en lång HB vilket många har, utan att vi har sett några P-böter någon gång. Jag tycker P-kostnader mitt i stan låter betydligt lägre än på många andra ställplatser (grusplan utan service) i vårt otroligt vackra land med otroligt fin landskap OCH otroligt fina städer som t.ex. vårt fina Göteborg!

Välkommen till Göteborg!

Visa bilaga 154301

Visst är Sverige fantastiskt, det har det varit långt innan, under 80-talet och inte minst idag, ingen tvekan om saken! Om du inte gillar trängselskatt i Göteborg (vem f.n gillar den), då är det så att det finns ingen trängselskatt under juli månad, inte heller dag före en helgdag eller helgdag i sig! Informerade just om detta i en annan tråd, men här passar det lika fin-fint (tack Los Suecos)...

Känner du för att stå parkerad mitt i storstan, nära till absolut ALLTING som finns på gångavstånd, då kan du stå mitt emot "Feskekörka" kanalen (se nedan ett gammalt urklipp ur Google Map). Parkeringen kostar 20:-/h dagtid och bara 2:-/nattetid utan restriktioner för PB I eller II, det har vi kollat (Googla gärna på nätet). Det går att parkera överhänget över kullerstenar om du har en lång HB vilket många har, utan att vi har sett några P-böter någon gång. Jag tycker P-kostnader mitt i stan låter betydligt lägre än på många andra ställplatser (grusplan utan service) i vårt otroligt vackra land med otroligt fin landskap OCH otroligt fina städer som t.ex. vårt fina Göteborg!

Välkommen till Göteborg!

Visa bilaga 154301
Nära till utsläppet i kanalen också.:msn_dontknow:
Jag vill däremot varna för Göteborg just nu. De gräver upp "hela stan". Jag bodde och studerade i Göteborg och älskade stan. I dag ger jag mig inte in där om jag inte är tvingad, trots att jag bor på pendelavstånd.
Jag var där i dag, Jisses! Folk kör som idioter, Trängs, och "jag skall fram först-mentalitet". Inte vet de hur man skall använda blinkers heller.
Nu får jag väl på tafsen, men det tar jag.:msn_wink:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Nu får jag väl på tafsen, men det tar jag.:msn_wink:
Inte alls Wizard, det är helt OK att vara "sur" på ett projekt som inte speciellt många ville ha, i alla fall inte boende i en av ladets finaste pärlor... Oredan kring trafiken med utgrävningar kommer att hålla på ett bra tag framöver så nu gäller det att anpassa och lära sig "simma vidare". Staden med alla sina positiva saker finns kvar trotts grävmaskin-belägringen & mckt annat som rubbar balansen i tillvaron.

RYA-verket (utsläpp av stadens renade avloppsvatten) ligger vid mynningen, men det är väl inte där du har tänkt att bada av alla tänkbara ställen, eller? Testa Askimbadet istället:

askimbadet.jpg
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Håller med "Los Suecos" fullständigt.... Sverige ÄR fantastisk....Särskilt på sommaren....

....här är en sagolik plats som är GRATIS:D...som vissa säger...Sir...
BD6E4F4A7525C06BE73743BA2D8B06C3.jpg

Almö naturreservat...utanför Karlskrona....
fullsizeoutput_1f49.jpeg

....och ett kort taget med världens bästa "selfiepinne" Mavic pro....
fullsizeoutput_1f62.jpeg

//Klasse
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Går det att stå i själva Skärså (var i så fall) eller är det den lilla campingen i norrut som gäller?

MVH
Hans
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fortsätter resan i vårt fantastiska Sverige.

Norrlandsresan på jakt efter loppisfyndet, som vi troligen aldrig finner och stolta får visa upp för Knut Knutsson i Antikrundan.:)

Idag vaknade vi på Örnsköldsviks centrala och fina ställplats.

FAE07B1E-A003-4DD9-B457-E59B30B3553A.jpeg

Här upplevde jag en paradox när det gäller priser och vi husbilsåkares betalningsvilja, jag blev förvånad. Startar en ny tråd Om detta.

Vilken vacker tur vi gjort idag, Ö-vik - Sollefteå - Graninge Bruk - Indalsleden - Järvsö. Det har blivit mindre vägar, underbar natur och nästan ingen trafik, ok lite husbilar har vi mött.

Vill verkligen rekommendera Indalsleden, som måsta vara en av våra vackraste vägar. Vi åkte bara sträckan Bispgården - Sundsvall, men så dramatisk natur, så vackert och så svenskt.

Loppisfynden? Jodå, vi har besökt ett antal större Loppisar, men som varit för stora för vår smak. Man storknar av alla prylar, får ingen riktig överblick och tappar lite lusten att handla.

Fortsatt finns det mycket plats för fynd i plåtisen, hittills har det blivit en lite annorlunda ljusstake, en grönblå tillbringare 70-tal, en naggad soppterrin och en liten skål i nysilver för flingsaltet. Ok, vi har en tight budget, men lite mera än de 125 kronorna som vi spenderat hade vi budgeterat.

Nu har vi hamnat på en liten camping, Mines strand, strax syd om Järvsö. 100 kr natten med sjöutsikt!

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fortsätter vår lilla "loppisrunda i Norrland.

Att vakna upp här en solig junimorgon är inte fel.

IMG_2933.JPG

Vi hamnade på den lilla campingen Mines Strand, strax söder om Järvsö, utefter RV83. En liten camping som drivs av del lokala vägföreningen, 100 kr över Swish incheckat och klart.

Som Draumur skriver i inlägg nr9 i tråden, "En pärla för oss som undviker grusplaner". Enkel camping med TC och sophantering, men inte mera service, däremot ett toppläge med badstrand vid Ljusnan.

Idag följde vi Ljusnan söderöver genom Hälsinglands vackra jordbrukslandskap, med välvårdade och troligen välbeställda jordbruksfastigheter och vackra Hälsingegårdar.
Ett besök hos Växbo Lin är troligen ett måste när man är i trakternal, vilket vi gjorde men vi tyckte det var väldigt dyrt för att vara s.k. "fabriksförsäljning".

Ett sista loppisbesök blev det också.

IMG_2938.JPG

På Rosengatan 18 i Söderhamn besökte vi den finaste Loppis som vi sett, Loppis är inte rätt, det är en antikaffär med massor av grejer, som kallar sig loppis. Vi konstaterade att det fattades bara det där lilla röda torpet i Hälsingland, för att det skulle vara intressant för oss.... men vem vet, ser att Carola kollar
Hemnet just nu.

Tillbaka hemma efter en minisemesterresa på 4 dagar, med husbilen.

Visst är Sverige fantastiskt och Norrland är en fantastisk husbilsdestination, vackert, lite trafik, enkelt med husbilen.

Loppisdelen kanske inte gav så märkvärdigt resultat, det ryms lätt på bordet.

IMG_2940.JPG

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Fortsätter resan i vårt fantastiska Sverige.

Norrlandsresan på jakt efter loppisfyndet, som vi troligen aldrig finner och stolta får visa upp för Knut Knutsson i Antikrundan.:)

Idag vaknade vi på Örnsköldsviks centrala och fina ställplats.

Visa bilaga 154343

Här upplevde jag en paradox när det gäller priser och vi husbilsåkares betalningsvilja, jag blev förvånad. Startar en ny tråd Om detta.

Vilken vacker tur vi gjort idag, Ö-vik - Sollefteå - Graninge Bruk - Indalsleden - Järvsö. Det har blivit mindre vägar, underbar natur och nästan ingen trafik, ok lite husbilar har vi mött.

Vill verkligen rekommendera Indalsleden, som måsta vara en av våra vackraste vägar. Vi åkte bara sträckan Bispgården - Sundsvall, men så dramatisk natur, så vackert och så svenskt.

Loppisfynden? Jodå, vi har besökt ett antal större Loppisar, men som varit för stora för vår smak. Man storknar av alla prylar, får ingen riktig överblick och tappar lite lusten att handla.

Fortsatt finns det mycket plats för fynd i plåtisen, hittills har det blivit en lite annorlunda ljusstake, en grönblå tillbringare 70-tal, en naggad soppterrin och en liten skål i nysilver för flingsaltet. Ok, vi har en tight budget, men lite mera än de 125 kronorna som vi spenderat hade vi budgeterat.

Nu har vi hamnat på en liten camping, Mines strand, strax syd om Järvsö. 100 kr natten med sjöutsikt!

TommyD

Hej
Nästa gång ni åker Indalsleden, stanna till i Lidén och åk upp till Vättaberget fantastisk utsikt.
Tommy R
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
På ”rull” igen, i vårt fantastiska Sverige!

Sverige våndas i hettan, katastrofbränder härjar i skogarna....... men här sitter vi i ljuvligt solsken, 23 grader varmt och en skön bris från havet.

Var?

58AD0F11-366A-4A92-BF99-801D07F10C94.jpeg

En gammal bekant för många av oss, Galtström.

Hann inte ens börja arrangera vårt ”campingbeteende ” förrän en HBK’are, gammal bekant sedan förra besöket kom och hälsade oss välkomna. Trevligt!

Svårt att att vara ett bättre husbilsland än Sverige..... var hittar man ställen som detta, där vi alltid är välkomna, mer än i Nordiska länderna?

Passar på att ge ett tips. Den s.k. Kustvägen som går förbi bl.a. Galtström är charmig, smal och kurvig, men när man kommer från syd efter Kustvägen, är de sista 9 km till Galtström inte att rekommendera med husbil. Grusväg, typ tvättbräda av värsta sort..... ta E4 den biten, bra både för passagerare och husbil.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Söder om Galtström ligger lilla trevliga Norrfjärden, där finns en liten fin camping, har idag sett flera husbilar bara åka ner till caféet och vända, synt att man inte ens kliver ur sina bilar.

Tommy, vid 16-17 var vi där och vände vid caféet. Vi förstod inte var campingen var! Det var en annan husbil som vände samtidigt med oss.

Vi har nu en mörkbrun plåtis.

Nu förstår vi att det var du som stod allena nere till höger om caféet.

Vi googlade och läste om en camping, men stämde inte med det vi såg.

Fint ställe och jag föreslår att ni tipsar ägare att skylta lite bättre. Bra exempel idag, när de tappade flera kunder på dålig skyltning.

Men vi kommer tebax, såg väldigt trevligt ut.

TommyD
 
F

F.d. 55374

Guest
Hej
Överdrev nog lite när jag skrev camplng många ser nog platsen som en ställplats, har inte tänkt på vad
som står i ställplatslistan. Tror inte att det finns något intresse hos hamn föreningen att platsen skall
växa. Caféet öppnar 18:00 under veckorna.Söndakvällar lite underhållning vid caféet. Här finns också
ett fint havsbad ca 300m från campingen/ställplats en. På caféet kan man köpa kaffe o bröd för 40 kr
alltid gott hembakat bröd. Vi stod alltså på campingen/ställplats en.
 
Toppen