• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sugen på ny husbil

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi är sugna på att byta husbil från en Burstner 821 till en Eura mobil Integra 2007-2011, 740,840 eller en 850 valet av model beror mest på priset och kanske att i 850 är det queenbed och i de andra enkelsängar.
Det som man slås av är hur ovanliga dom är, hur kommer det sig?
De är ju bra byggda, träfria, tjock isolering, stort utrymme i undergolv och stort garage. Kan det kanske vara att golvet i bodelen är betydligt högre än i förar utrymmet så att när man skall stanna och fika eller något så måste man höja stolarna för att räcka upp till bordet? Eller att de är ovanligt höga utvändigt(3.25)?
Vad tycker ni här på forumet om de här husbilarna? Alla åsikter är välkommna.
 

glennasson

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Borås
HBK-Nr
10122
Medlemskap
2024
Hej kul du funderar på en EURA.
Vi har en 14års modell integra och är mycket nöjda med denna
kan varmt rekomendera detta märke som är väldigt vanligt i europa
kvalitet som vi uppskattar är dubbelgolv med aldevärme och träfri bodel.
Hoppas det blir en till EURA ägare.
Lycka till hälsningar Glenn
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tack för ditt svar. Är 2014 integra uppbyggd på samma sätt som de lite tidigare? De är väl inte så höga som de äldre?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Eura var tidlig ute med dobbeltgolv, først med Truma senere år også med Alde varme. Noen modeller har hatt flere høyder på dobbelgolvet, lavt foran ved kjøken og sittegruppe og høyere bak ved sengene.
 

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Vi åker 700 EB 2011, golvet är helt plant,utv. höjden 2,99+ 5cm för ac i bodelen, vad vi saknar är fler utvändiga lastluckor för att kunna utnyttja utrymmet mellan golven samt att kylskåpet är litet, detta är vår 7:e husbil och absolut den som gått tystat, inget skrammel och väg-vind brus är lågt, det går att föra normalt samtal under färd.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Kul att ni trivs med era Eura mobil. Det första intryck vi fick var ju att de är ganska snygga utvändigt också.
Mina frågor gäller bara Integra 740, 840 och 850 modellerna från 2007 till 2011. Senare modeller som heter Integra line är ju inte riktigt samma bil så som jag har förståt det.
Det jag menar med golvet är att det är betydligt lägre vid framstolarna och att det nog skiljer 15-20 centimeter till bodelen. Det är ju därför framstolarna är elmanövrerade höjdledes. Är det något besvär med att varje gång ni snurrar runt färdstolarna, så måste de också höjas för att man skall få en normal position i förhållande till bordet?
Att de är vanliga i europa kan ju så vara men här i sverige verkar det inte finnas så många. En annan fråga som dök upp nu är hur hållbart det elektriska låset i bodelsdörren är? Även om det är en träfri konstuktion så kan ju vatten tränga in, är det någon som varit med om det? Och var brukar det då läcka in?
 
S

Sören-6830

Guest
Har ingen Eura utan en Arto -12. Slätt golv hela vägen med förar- och passagerarstolar 7-8 cm lägre. Dessa höjs med gasfjäder, tar någon sekund.
Vi har också elektrisk låsning av bodelsdörren och har kört 6300 mil utan problem med låsningen förutom en episod för ett par månader sedan när ett litet bleck inuti dörren hamnat ur läge. Antar att Euras låsning är ungefär densamma, efter att ha sett hur det ser ut innanför dörrklädseln har jag inga större farhågor för att det inte ska komma att fungera länge än.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Generelt for ellås på bodelsdøren så er det kun et sted det kan bli strul: koblingen mellom dør og karm. Er det kabel så kan den knekke, er det kontaktblikk så kan det blir dårlig kontakt - dette er det oftest enkelt å fikse. Hadde i 8 år en Flair 6700 med 15 cm høydeforskjell og null problemer med de snubare forsetene. De gikk fint opp og ned som de skulle - kjørte 130 000 km med den bilen. Da vi kjøpte den sto valget mellom den og en Eura, Flair sin Alde varme ble utslagsgivende - dette var før Eura tok i bruk Alde.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tack för alla svar.
Vi var i går Torsdag och tittade på en Eura Mobil 740 EB på BIÖ. Den hade fått en smäll fram så att huv och frontspoiler/kofångare hade gått sönder men var nu lagade och såg bra ut.
Den var utrustad med säng fram som en del av dem inte har. Det var ljus beige klädsel och enkelsängar. Det fanns efoy, cykelställ i garage och en liten inverter med modifierad sinusvåg.
Annars var den helt original som vi såg.
Den gick på Michelin camperdäck bak och cdäck fram. Den kändes lite vingligare än våran Burstner men det kan ju vara att Euran har lite kortare axelavstånd.
Framstolarna var också lite vingliga när de var upphissade är det normalt?
Den hade också en massa knappar för lamporna inne i bodelen som kunde tändas i olika grupper, några var svåra att få koll på. Lika så den extra värmen till kupén fick vi inte i gång, hittade inte knappen. Tillverkad 2011 och 5800 På mätaren, kostar 759.000, verkar vara normalt pris för en sådan eller?
Några synpunkter eller tips?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Det finns en 2011 på mobile.de för förhandlingsbara 61.500 EUR med 3250 mil vilket gör runt 680.000 SEK + importarbete och kostnad. Ha den som referens i förhandligen...
Jag kan tyvärr inte råda om de tidigare modellerna då vi har en Integra LIne som vi är nöjda med.

/Tommy
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det blev ingen eura mobil. Efter en lite längre testrundor märktes det att den var mycket mer gungig och vinglig än vår gamla burstner. Vi hittade också mer och mer som var trasigt på den.
Vi provade en likadan för ett år sedan hos en annan handlare och det var likadant då. Kan vänligheten och att den gungar ha att göra med att modellen är väldigt hög? Byggkvaliten är inte heller så bra som vi föreställt oss, det är kanske bara på ytan.
Provade en Carthago 2011 som gått 4000 mil enkelaxlad, den låg som ett strykjärn. Sedan en Carthago 2007 9500 mil, också enkelaxlad, den var som våran alltså helt godtagbar väghållning. Dock hade ingen av Carthago bilarna några större brister, allt verkade att fungera och det var mer ordning på installationen i undergolvet än i Eura mobilerna.
 
S

Sören-6830

Guest
Det blev ingen eura mobil. Efter en lite längre testrundor märktes det att den var mycket mer gungig och vinglig än vår gamla burstner. Vi hittade också mer och mer som var trasigt på den.
Vi provade en likadan för ett år sedan hos en annan handlare och det var likadant då. Kan vänligheten och att den gungar ha att göra med att modellen är väldigt hög? Byggkvaliten är inte heller så bra som vi föreställt oss, det är kanske bara på ytan.
Provade en Carthago 2011 som gått 4000 mil enkelaxlad, den låg som ett strykjärn. Sedan en Carthago 2007 9500 mil, också enkelaxlad, den var som våran alltså helt godtagbar väghållning. Dock hade ingen av Carthago bilarna några större brister, allt verkade att fungera och det var mer ordning på installationen i undergolvet än i Eura mobilerna.

Kolla gärna även Niesmann+Bischoffs bilar, bra kvalitet både på det man ser och det som finns bakom/under. Har kört 6300 mil med nuvarande bil, 2012:a, i sort sett utan problem.
 
Toppen