• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrservo

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Styrservo

Det finns även bilar som har skippat hydrauliken till styrningen helt. VAG har hållit på med det här några år nu och det sitter en elmotor direkt på styrväxeln. Jag har hört att på nån modell av Opel Corsa sitter det en elmotor på axeln mellan ratten och styrväxeln och det skulle kanske vara något för en händig mekaniker att prova, då kan man använda original styrväxel och endast modifiera rattaxeln. Dock bör nog den som gör en sån sak veta vad han håller på med för styrningen är ju som bekant ganska viktig och kanske en elservo från en corsa känns i minsta laget till en husbil. Elservopump (hydraulik) har jag monterat på några tävlingsbilar och det har oftast fungerat bra, men i ett fall räckte inte pumpens kapacitet till. Jag skulle vara intresserad av att höra resultatet om det är någon som provar det på en husbil. mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Styrservo

Roligt med servobyggnad, jag funderar på det själv.
Om man har tänkt att bygga med delar från en annan biltyp så är det som tidigare sagt viktigt att den går åt rätt håll(intressant om den inte gör det) och sedan gäller det att få till detta med servopumpen.
En eldriven verkar som en mycket bra lösning bara man inte belastar generatorkapaciteten för mycket.
Men, detta är viktigt.
Om man tar styrväxeln från en annan biltyp gäller det att den har korrekt mått mellan de inre styrlederna!
De ska vara i linje med framvagnens bärarms-vridpunkt.
Om man har en för låmg eller för kort stryrväxel (där den är rigid, innan de inre styrlederna) så får man "bumpsteer" oxch det är en stor konstruktionsmiss.
Alltså ska en styrväxel som ersätter original vara exakt lika lång mellan de inre styrlederna!

Hmm? Inte helt korrekt när det gäller "bumpsteer"´Bumpsteer uppstår när kuggstången och styrarmarna inte ligger i rätt höjd i förhållande till varandra. Kanske inte superkritiskt på en husbil, men viktigt på snabba bilar och racerbilar! :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Styrservo

Jag sammanfattade lite språkligt men jag tycker att det blev hyffsat korrekt då det är längden på styrväxeln som man kan missa när man byter ut en sådan mot en annan av fel typ.
Om man bygger en helt ny bil kan man även missa då det gäller placering då det mycket riktigt är minst lika viktigt.

Bump-steer uppkommer bland annat när inre styrled inte ligger i linjerna mellan länkarmarnas infästningspunkter då det gäller dubbla A-armar.
Höjden är givetvis också lika kritiskt då vinklar på bärarmar/styrleder ska vara i harmoni.
På Macperson är det i linje med nedre länkarmens ledpunkter i normal-läget och i rätt höjd som gäller.
Dessa framvagnar är inte riktigt lika bra på att undvika bump-steer genom hela fjädringsområdet oavsett växelns längd/infästninsställe (McPerson är inte riktigt lika bra som A-arm alltså).
Har man en allt för kort eller allt för lång styrväxel får man alltid bump-steer och det är inte kul på något fordon.
Man får också detta med en korrekt styrväxel som är monterad på fel höjd och då har fel vinkel på styrlederna i för hållande till bärarmarnas vinkel.
Därför bör man veta en hel del om detta om man funderar på att byta styrväxel till en som inte är avsedd för det fordon man har, det vore trist om bilen inte alls vill gå rakt på ojämn väg efter bytet.
Alltså bör den ha samma längd samt monteras på samma ställle som förut.

Framvagnsgeometri är ganska enkelt att förklara med en modell men svårt med hjälp av en bild samt nästan omöjligt i text.
Jag rekomenderar SFRO nya bygghandbok för den som funderar på ombyggnader av fordon samt för de som vill ha vissa korta samanfattningar om chassiteknik.
Det finns till och med ett kort kapitel om husbilsbyggnad där.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Styrservo

Kan fortfarande inte hålla med om att bumpsteer påverkas av styrväxelns längd, totallängden på styrväxeln är ju fastlagd i bilens kostruktion! Om kortare eller längre styrväxel monteras får man toe-out eller toe-in. Däremot kan ju styrstagens längd påverka, men som jag skrev tidigare, lite bumpsteer lär inte påverka en husbil särskilt mycket, den rör sig knappast i de fartområden där det här blir intressant om inte övriga parametrar är katastrofalt fel. Bäst är naturligtvis att välja kuggstång/styrväxel från en likadan bil med servo, då är det inga problem. :)
 

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Återkommer med liten uppdatering.

Jag har nu fått tag i en servo styrväxel till en Ducato 1990 och en elservo pump från en Opel Astra.
Jag har pratat med Jan Solstad om min tanke att byta och han såg inte några problem.
Det som till kommer är att man även måste byta ut växelknuten som förbinder ratt axeln med servo växeln.
Nu till en smått skämsig fråga: styrväxeln har två lika stora anslutningar som är placerade ovför varandra-hur kan man få fram vilken som är tryck resp retur anslutning?????????
 

Bilagor

  • nya bilder-3 008.jpg
    nya bilder-3 008.jpg
    482,7 KB · Visningar: 37
  • nya bilder-3 007.jpg
    nya bilder-3 007.jpg
    1,2 MB · Visningar: 27
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Styrservo

prova med tryckluft
eller enklare tryck armen in/ut och se var det blir tryck samtidigt som du vrider på "ratten"
 
Senast redigerad av en moderator:

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Då var det dax att ta itu med bytet.
Hissade upp bilen och tog bort däcken.
Lossade styrknutarna och demonterade dom från spindeln.
Lossade den svarta täckplåten från förarsidans golv och drog upp damasken som sitter som skydd för den undre knuten mot styrväxeln.
Lossade sedan knuten som förbinder styraxeln med styrväxeln.
Sedan underifrån så lossades klammern som håller styrväxeln på plats till höger .
Och till sist så lossades styrväxelknuten som hålls på plats av två bultar.
Med hjälp av min son så fick vi ut styrväxeln.

När jag lade upp syrväxlarna på sidan av varandra så såg man att det enda som skiljer är höjden på växelknuten.
 

Bilagor

  • DSC_0013.JPG
    DSC_0013.JPG
    2,4 MB · Visningar: 23
  • DSC_0014.JPG
    DSC_0014.JPG
    2,5 MB · Visningar: 20
  • DSC_0015.JPG
    DSC_0015.JPG
    2,4 MB · Visningar: 20
  • DSC_0016.JPG
    DSC_0016.JPG
    2,6 MB · Visningar: 21
  • DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    2,5 MB · Visningar: 28
  • DSC_0018.JPG
    DSC_0018.JPG
    2,6 MB · Visningar: 33

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Nu har jag blästrat av servo växeln och sedan rengjort den.
Efter det så har jag bytt bussningar och monterat nya damasker.
Med hjälp av BROR AXELSSON så har jag fått i gång den elektriska servo pumpen.
Servo pumpen är från en Opel Astra 1998 och har två grova anslutningar som skall ha plus (+) resp minus (-).
Sedan så har den två 0,75mm anslutningar som skall ha plus (+) vid tändning till och en plus (+) från generatorn som startar pumpen när motorn är igång.
Pumpen fungerar på detta sett: från start varvar den mycket långsamt upp till max varv och sedan går den ner på ett min varv .
När styrväxeln blir påverkad av rattutslaget så ökar varvtalet på pumpen tills man ej vrider på ratten igen.
Jag har nu kopplat upp servot på garage golvet och startat upp den.
Den funger mycket tillfredsställande.
Eftersom växelhuset är högre på servoväxeln så måste man införskaffa en kortare axel med tillhörande växelknutar, även genomföringen i golvet måste anpassas lite. Axeln fick jag tag i på skroten och genomföringen håller jag på att tillverka nu.
Jag har nu återmonterat i omvänd ordning och skall bara anpassa genomföringen.

//Bäckis
 

Bilagor

  • DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    2,5 MB · Visningar: 23
  • DSC_0024.JPG
    DSC_0024.JPG
    2,6 MB · Visningar: 31
  • DSC_0025.JPG
    DSC_0025.JPG
    2,6 MB · Visningar: 30
  • DSC_0026.JPG
    DSC_0026.JPG
    2,5 MB · Visningar: 25
  • DSC_0027.JPG
    DSC_0027.JPG
    2,5 MB · Visningar: 26
  • DSC_0028.JPG
    DSC_0028.JPG
    2,4 MB · Visningar: 28

Lämmetorparen

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Finspång
HBK-Nr
8735
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Hej i höstmörkret.

Nu har jag varit ute och provkört HB:n för första gången efter servo montaget.
Styrningen blev helt underbart bra, man behöver nu inte ratta ihjäl sig för att ta sig runt ett hörn. HB:n kändes väldigt stabil även vid högre hastighet utan att visa några tendenser mot ''Amerika styrning'' .
Man kan höra servopumpens ökade varvtal när man står still och vrider på ratten, annars hörs den inte alls.
Betyget på bytet måste bli ganska högt.
Priset för mitt utbyte till styrservo blev 7900kr

Kompletterar med mera bilder snarast.

//Bäckis
 
F

F.d. 51518

Guest
Sv: Styrservo

Det finns elektriska på easysteer i England 450£ ELLER JAG FICK TAG PÅ EN BEG FÖR 245£
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Det finns elektriska på easysteer i England 450£ ELLER JAG FICK TAG PÅ EN BEG FÖR 245£
----------------------------------------------------------------
Hejsan affek59 och välkommen till H.B.K.

Det var en intressant sida som dök upp, och habegäret kom fram direkt, eftersom man inte behöver byta ut alla gamla styrdelar som är i bra skick, utan "bara" komplettera med denna elservo.
De har ju som du skrev en komplett sats till Fiat/Cittra/Peugeot/Talbot (kärt barn har många namn :D) för £ 470. som blir billigare än om man köper beg. servo originaldelar på skroten, och rätt svårt att hitta. Dessutom få tag i en beg. för £ 245. Turgubbe :) !!!

Några fågor. Har du monterat och kört med den beg. du fick tag på ?

Det blir inga problem med utrymmet under instrumentbrädan, eftersom den troligen är inpassad till en högerstyrd bil ?

De högerstyrda har ju dessutom golvväxelspak. Går servomotorn fritt från växelaxeln som går från rattspaken ner till växellådan på våra vänsterstyrda bilar ?

Tack. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Hej Porwoll, jag har varit i kontakt med dem. Lite luddigt svar om inpassning till vänsterstyrda bilar med rattväxel. Vi får se vad affek59 har för erfarenhet.

M.v.h. JANKRO.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Er der någon som vet om det går at köpe en sådan reservdelskatálogen som Bror
Axelsson visor bildor från
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Tak Bror.

Du er mycket hjälpsom som vanligt , den side går jo bra at anvande til dom fleste deler, dog inte motoren på min som er en Peugeot J5 2,5 TD findes der något liknande til den.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Styrservo

Tack för det Nergaard,
tror inte att motsvarande finns till Peugeot. Jag har dock verkstadshandbok, om det gäller något specifikt så kanske jag kan kopiera.
Hälsningar
Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrservo

Hej Porwoll, jag har varit i kontakt med dem. Lite luddigt svar om inpassning till vänsterstyrda bilar med rattväxel. Vi får se vad affek59 har för erfarenhet.

M.v.h. JANKRO.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, de som har intresse av elservo till sina äldre Fiat/Peugot/Cittra-husbilar.

Efter mailkontakt med firman, och som jag skrev ovan, ett luddigt svar som tydde på att de nog inte visste om det passade på vänsterstyrda bilar så har jag kommit fram till följande.

Nu har jag med hjälp av lite bilder av elservot och firmans konverteringssats, samt kontroll under min instrumentbräda kunnat konstatera att det ser nästan omöjligt ut att montera det i en vänsterstyrd bil med rattväxel.

Växelstången som går ner bredvid styrstången sitter för nära styrstången och skulle gå ner rakt genom servots "växelhus" som sitter runt stången.
Om man skulle bocka/göra om växelstången, så behöver den komma bort så mycket att den skulle behöva hamna på andra sidan bromspedalen och troligen då inte längre få plats innanför plastkåporna i nerkant.

Nästa problem är nästan värre. Baljan till reservhjulet sitter ju på vänstersidan bakom rattstången på våra bilar och fyller upp det utrymmet som skulle behövas till elmotorn som hänger ut enl. bild, men på deras bilar är det bara ett stort tomrum, som bakom vårat handskfack.

Inget är ju omöligt, men det här ser faktiskt lite för trångt och besvärligt ut tyvärr :wall:.
Har du monterat din affek59 ?


capture_02192013_231612.jpg

capture_02192013_201456.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen