• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömförbrukning DVD spelare

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en TV där det inte finns dvd spelare i, den sitter i radion vilket medför att när jag ser på en dvd film så går den via radion till tv och strömmen kommer från start batteriet. Det fungerar bra. Har solcell som laddar bodels batteret men inte start batteriet. Det ser ut som att dvd:n tar mycket ström, efter ett par dagar så varnar bilen att start batteriet för låg ström. Är det någon som har samma problem.
Vad är bästa lösningen.
Ny TV med dvd eller gör om solcells laddningen så den även laddar startbatteriet.

Lasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
... eller köp en separat BlueRay-spelare som går på 12V. Jag upptäckte att Sony BlueRay går på 12V via en separat nätadapter. Det fungerar utmärkt att köra denna spelare direkt på husdelens batteri.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hade också problem med att stereon drog ur startbatteriet, trots 2x120W solceller.
Upptäckte att solcellerna enbart laddade bodelsbatterierna.
Vi har EBL 271 från Schaudt som är förberett för att ladda även startbatteri via solceller.
Köpte en LRM 2018 MPPT regulator från Schaudt, som bara var att koppla in på EBL med medföljande kablar.
Tror det var 3 år sen vi bytte spänningsregulator och det har funkat helt problemfritt.
(Innan jag satte igång kollade jag att spänningsregulatorn inte skulle kunna överbelastas, LRM 2018 klarar 275Wp)

Hälsar

Bettan o Einar
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Klassiskt problem dom stora strömförbrukarna körs på kvällen men det blir ju ingen laddning före soluppgång!
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Klassiskt problem dom stora strömförbrukarna körs på kvällen men det blir ju ingen laddning före soluppgång!

Ja, så sant. Solcellerna ger inte så mycket laddning då det är mörkt.
Fast som trådskaparen skriver sker ju förbrukningen från ett batteri som inte laddas av solceller.

Hälsar

Bettan o Einar
 
Toppen