• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stota Bält Bron

D

Deleted member 11118

Guest
Så här står det på deras hemsida.

Bemærk, du kan kun bruge BroBizz-banerne, når højden på autocamperen er under 2,7 m. Brug de manuelle baner, hvis højden er over 2,7 m.

Jag körde där i fredags och både jag, bussar och lastbilar körde i BroBizz banan. Min husbil är över 2.7 meter. Man kanske skulle ändra texten.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Det gäller bara för husbilar under 3500 kg, för att de skall undvika att behöva betala den högre taxan.
Står som en anmärkning för husbilar max 3500 kg.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har spurgt hos personen i lugen ved den manuelle bane flere gange, og senest i august 2018, og svaret har hver gang været:

"Der er ingen planer om at lave om på at husbiler skal benytte manuel bane. Der er ikke udstyr til at måle længde og vægt, så vil man betale ret pris, så er det manuel bane som gælder."

Reglen foreskriver, at man skal forevise registreringsbevis med vægtangivelse, men jeg er aldrig blevet bedt om at forevise dette.

Så vidt jeg kan se, så står der i alle baner standere med en vis afstand og for mig ser det bestemt ud til at de kan måle højde og længde, og derfor virker det vel med lastbiler og busser, da de ikke betaler efter vægt, men det vi jo for husbiler.

Jeg har flere gange været fristet til at køre i automatisk bane, men jeg har ikke lyst til at forsøge, for så at lomme til at betale for meget.

PS. Jeg har max 3.500 kg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har kört manuel bana och betalat det lägre priset med min 4.5 tons bil, ingen har frågat efter vikt eller längd, så det kan löna sig att inte ta brobizz filen.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Kjører alltid på manuell og er heller ikke spurt om vekt. Regner med at de "ser det" med bizzen jeg betaler med, og skulle jeg betale for under 3500 kg så er det ok for meg.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi kör alltid genom manuell bana men betalar ändå med BroBizz manicken. Detta ger oss "rätt" taxa och specificerad redovisning (plats, NOK --> DKK --> SEK) när vi kommer hem.

OT: undrar hur det fungerar med förbetald "Online-biljett" på Öresundsbron, om man betalar för 6 m och i verkligheten är man 6,45 m. Det hade varit intressant att veta!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
För några år sedan passerade jag med husbil 3,5 ton i bizz-banan utan problem. Blev därefter informerad av en dansk husbilsägare att jag kommer att bli debiterad en avgift för tung husbil.

Detta visade sig stämma, nästan dubbla avgiften, så på hemresan passerade jag via manuell bana. De var justa och skrev ett intyg som jag lämnade i luckan vid Öresundsbron. Kort därefter fick jag krediterat mellanskillnaden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Läs hemsidan:
2: Bemærk, du kan kun bruge BroBizz-banerne, når højden på autocamperen er under 2,7 m. Brug de manuelle baner, hvis højden er over 2,7 m. Husk at medbringe registreringsattest med 'Beboelse' som indregistreret anvendelse. Hvis din autocamper er tilmeldt PayByPlate er det vigtigt, at du benytter de manuelle baner.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Nu är det så här jag har precis kört över bron en gång i var riktning. Manuell bana 24/8-2018 där man frågade om vikten, har en på 3.800 kg. I fredags 7/9-2018 kör jag i Brobizz banan med samma husbil på 3.800 kg. Jag fick betala exakt samma pris båda gångerna, kollade i morse och överfarten var debiterad kontot.

Tycker ändå att denna text är fel bemærk, du kan kun bruge BroBizz-banerne, når højden på autocamperen er under 2,7 m. Brug de manuelle baner, hvis højden er over 2,7 m.

Jag kan köra i Brobizzbanan, höjd 2,90, bussar, långtradare körde där.
 
D

Deleted member 11118

Guest
För några år sedan passerade jag med husbil 3,5 ton i bizz-banan utan problem. Blev därefter informerad av en dansk husbilsägare att jag kommer att bli debiterad en avgift för tung husbil.

Detta visade det sig stämma, nästan dubbla avgiften, så på hemresan passerade jag via manuell bana. De var justa och skrev ett intyg som jag lämnade i luckan vid Öresundsbron. Kort därefter fick jag krediterat mellanskillnaden.

Det är rätt Gunnar kör du i Brobizz banan debiteras du för tungbil.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Nu är det så här jag har precis kört över bron en gång i var riktning. Manuell bana 24/8-2018 där man frågade om vikten, har en på 3.800 kg. I fredags 7/9-2018 kör jag i Brobizz banan med samma husbil på 3.800 kg. Jag fick betala exakt samma pris båda gångerna, kollade i morse och överfarten var debiterad kontot.

Tycker ändå att denna text är fel bemærk, du kan kun bruge BroBizz-banerne, når højden på autocamperen er under 2,7 m. Brug de manuelle baner, hvis højden er over 2,7 m.

Jag kan köra i Brobizzbanan, höjd 2,90, bussar, långtradare körde där.

Jamen, så synes jeg, at du skal skrive til Storebæltsforbindelsen, for at få dem til at kigge på teksten.

Det er faktisk venlige mennesker, der forsøger at lave al den kundeservice, de kan.

Der er måske større chance for at det bliver ændret ved at skrive til dem end at skrive det her på siden. ;)
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
Vi fick olika priser när vi åkte i augusti, men efter kontakt med dom justera de till lägsta pris ( samma pris som personbil )
 
J

Jarn

Guest
...

Tycker ändå att denna text är fel bemærk, du kan kun bruge BroBizz-banerne, når højden på autocamperen er under 2,7 m. Brug de manuelle baner, hvis højden er over 2,7 m.

Jag kan köra i Brobizzbanan, höjd 2,90, bussar, långtradare körde där.

Jag tycker ändå att det är ganska tydligt i prislistan.
Efter "max 3500 kg" står ju en anmärkning nr 2, där det i sin tur står att man inte skall använda bizzen för bilar högre än 2,7 m och detta är för att lättare bilar inte skall råka få den dyrare taxan.
1.jpg

2.jpg
 
Toppen