• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Storlek på foto.

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Vart ser man bildstorleken, och hur ändrar/minskar man den? Vilken är maxgränsen i kB? Det gäller bilder man vill lägga in på forumet.Hälsningar Göran Hellman
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
På en Windows-maskin kan du se bildstorleken om du högerklickar på en bild och väljer "Egenskaper". Under "Allmänt" hittar du storleken i kbyte eller Mbyte och under "Information" kan du se bildstorleken i pixel/bildpunkter.

För att ändra bildstorlek i pixel måste du ha ett program som kan öppna och ändra bilden. Det absolut enklaste är "Paint" där det finns ett kommando "Ändra storlek" där du kan ändra storlek som bildpunkter eller i %.

MVH
Hans
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Hur stor är min bild?
Bildstorleken ser du t ex via Utforskaren i Windows, motsvarande i Mac, respektive filhanterare i mobila enheter. Högerklicka (eller motsvarande på touchpad/mobila enheter). Du kan även se storleken i ditt bildvisnings eller -redigeringsprogram.

Ändra bildstorlek
Ändrar/minskar bildstorleken gör du i ditt bildhanteringsprogram.
Har du inget? Här är ett bra gratisalternativ:
paintnet.jpg


Maxgräns för uppladdning/visning?
Undersökning pågår, komplexa inställningar i xenForo :(.
Erfarenhetsmässigt kan du ladda upp bilder på 8-9 MB, men enbart bilder på ca 5-6 MB kan visas i inläggen. Vi får komma igen med exakta svar när vi lyckats klura ut inställningarna.

Kommentar om bildstorlek
För bra kvalitet på bildvisningen i inläggen räcker max 1 MB, högre upplösning kan du inte tillgodogöra dej såvida du inte ska förstora bilden väldigt mycket. Ligger du på 2-3 MB kan du förstora för okay detaljgranskning.

Min rekommendation är att lägga upp max 1-2 MB bilder. Varför: För att nedladdningen/svarstiderna ska bli rimliga om man sitter med mänsklig fart på uppkopplingen, 40-100 mbit/s.

Brasklapp: Detta är min personliga uppfattning. Bildexperter kanske kan verifiera/kritisera?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om betraktaren inte förväntas göra detaljgranskningar på delar av en bild så är det ingen vits att ladda upp bilder med fler pixel än vad en bildskärm har. Min 24-tummare har 1920x1200 pixel som exempel. Själv brukar jag sällan gå högre än 1280 pixel i den längsta dimensionen av bilden, för sådant som skall visas i sammanhang som HBK:s forum.

När jag jobbar med bilder för utskrift i "A3+"-format har jag förstås helt andra inställningar. De bilderna kan lätt bli 75 - 140 Mbyte stora (utan jpg-kompression förstås) :)

MVH
Hans
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Bilderna som kommer in till nya husbilsplatser görs om till format 16:9, storlek 1200x675 (ca 800 KB).
Dels med tanke på svarstider/"stuk" i forumet, dels med hänsyn till svarstider/"stuk" i ett kommande nytt system för våra husbilsplatser.
 
Toppen