• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Storbritannien

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Vintermörker

Sitter o kollar vart vi kan åka nästa år. Storbritannien är "huvudspåret". Lånat en del böcker på bibban.

Nu till min/vår fråga( har ställt den tidigare) "vad bör vi inte missa"?
Tanken är att efter färjan till Dover ta oss mot Cornwall och därefter åka runt ön. Mitten av juni ser vi som starttid.

Boken britstop är förbokad. ACSI har vi oxå.

Så ge oss alla typer av tips.

ps.2008 åkte vi runt runt i ca 2 veckor med två kamrater i vår dåvarande hb. Så lie men gammal erfarenhet har vi av vänstertrafiken
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi har varit några gånger i UK, senast i mars i år. Ofta har vi åkt färja från Dunkirk till Dover eftersom det är något billigare än från Calais samt något kortare körväg.

Undvik motorvägarna som brukar vara hetsiga och vältrafikerade. Vad som är sevärt är väldigt mycket beroende på intressen så klart. Några platser som jag tycker är extra intressanta är Dorsets sydkust. På vägen dit är Dungeness ett naturligt stopp om ni kommer till Dover på eftermiddagen. Särpräglad natur med rik historia. Tyvärr får man inte övernatta vid ändstationen för miniatyrjärnvägen invid kärnkraftverket längre men äter ni eller tar ett par pint vid the Pilot alldeles vid infarten till naturreservatet så tror jag ni får stå på deras parkering, det fick i alla fall vi.

Durdle Door (Google Maps West Ludlow är geologiskt intressant. Hela kustremsan från Juratiden har flera små mysiga ställen att stanna till vid men det gäller att lämna de stora vägarna.

Dartmoor bjuder på stora hedar med frigående hästar och får, långt mellan bostäder, och sist men inte minst, Dartmoor fängelse i Princetown. Här finns ett museum som visar fängelset under olika tidsepoker.

Längre österut ligger Eden Project, en botanisk trädgård med tropiska och subtropiska biotoper under ett par stora kupoler. Runt dessa växer allsköns växter från tempererade zoner världen runt. Minst en dag behövs för att hinna runt allt någorlunda. Entréavgiften är reducerad för 60+.

I Lynmouth på Cornwalls nordkust finns något så unikt som "ställplats" för husbilar. Fyra stora rutor är uppmålade på planen där busstationen ligger. Tyvärr är platsen inte uppmärkt med skyltar utan man måste veta om det eller fråga så att man kommer till själva bussplanen. Ligger väldigt centralt i den pitoreska badorten. Försök dock inte att parkera husbilen på annan plats för det dröjer inte mer än max fem minuter innan ni blir bortkörda. Invånarna har stenkoll på husbilar, åtminstone utlandsregistrerade.

Fortsätter ni in Wales så kan ett besök i Newport vara intressant. Jag tänker främst på Newport Transporter Bridge som är en fackverksbro med en gondol hängande i wirar som åker likt en färga mellan "färjelägena".

Vill ni upp på lite högre höjder så kan ett besök på Snowdonia, Wales högsta berg, vara bra och bekvämt om ni tar tåget till toppen. Tänk på att det kan vara svårt att få plats, förbokning rekommenderas, speciellt om ni vill åka ångdraget tåg. Den spänstige kan dock gå upp men då måste man också gå ner. Enkelbiljetter på tåget finns inte.

Efter sådana höjder är kanske ett besök på en mera havsnära plats bra. Portmeiron lite längre västerut bjuder på en säregen stadsmiljö med medelhavskänsla. Kom man hit med förbundna ögon skulle man kunna förledas tro att man hamnat i Italien! Inte långt bort ligger så Porthmadog varifrån Ffestiniog & Welsh Highland Railways kör sina ångliksdragna tåg till bland annat Caernarfon och dess medeltidsborg.

Nu börjar jag undra hur långt ni tänker köra, hela UK runt eller gena över till ostkusten? Hur lång tid tänker ni stanna i UK?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vår är 7,3 meter. Inga större problem men se upp med de allra smalaste vägarna. De kan ibland bli väldigt smala och när backspeglarna hamnar inne i buskagen på sidan av vägen, båda på samma gång, blir det svårt att backa. Bredden är alltså större anledning till försiktighet än längden.

Var också beredd att bromsa när ni åker på små vägar. Britterna verkar ta för givet att kom det inget möte igår så kommer det ingen idag heller och står på ganska bra. Hittills har vi klarat oss från att frontalkrocka men vid ett tillfälle berodde det på att tanten vi mötte hade turen att kunna kasta sig och sin bil ut i grönsakerna.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte vad du har för totalvikt på husbilen eller vilken körkortsbehörighet, som du har men Storbritannien lämnar förmodligen EU den 29:de mars nästa år. Vår svenska rättighet att köra >3,5 ton på "äldre" B-körkort bör man nog kolla upp om man har behov av att utnyttja det.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag tycker Britterna är ganska hänsynsfulla, släpper in en på motorvägar (ofta korta påkörnings sträckor) alla använder blinkers. Rondellerna kan vara lite besvärliga, många filer och ibland flera rondeller i rad. För mig är Skottland den häftigaste delen av UK. Massor att se och lugnare trafik. Kommer jag iväg en gång till blir det Amsterdam Newcastle och sedan besök hos vänner i Perth och därefter en tur längs kusten norrut. Kanske också en tur till öarna i norr. Att köra till vänster går förvånansvärt bra men visst, har varit på fel sida vid enstaka tillfällen på ensliga vägar.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Gokväll igen

Någon som köpt National Trust medlemskap? Verkar som man kan stå där hb,n även på natten. Stämmer det eller bara parkering?
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Michael

Vad det gäller tid o hur långt så har vi inga planer för det. Allt hänger på kropp/knopp hur länge de gillar vad vi gör.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Beträffande parkeringar så är det inte alltid så lätt att hitta sådana där man får stå över natten. Tvärt om är det vanligt att det råder parkeringsförbud under natten samt att det finns anslag med långa listor med vad som är förbjudet, exempelvis att laga mat i bilen, sova i bilen, idka handel från bilen eller meka med bilen osv, osv. Dessa listor kan ibland vara helt fantastiska med massor av konstiga saker man inte får göra. Ibland skulle man vilja tala om för ägarna till sådana parkeringar att det skulle vara lättare om de bara gjorde en skylt med en rad om vad som är tillåtet.

Låt er dock inte skrämmas av detta. Det finns massor av platser där det går bra att parkera med husbil också men de är bara lite svårare att hitta.

Fortsätter vi norrut från Caernarfon så ligger South Stack på ön Anglesey (broförbindelse) bra till. Fyrtornet är häftigt och fågelkolonierna runt om enorma. När vi var där var det inget problem att övernatta på RSPB´s parkering vid deras Visitors Centre. Det finns fina promenadvägar längs klippkanterna varifrån bland andra Lunnefågel kan siktas.

Jag skulle kanske nämna att Brighton kan vara sevärt och ett besök på piren roligt om man tar det för vad det är. Växla ett par pund till två-pencemynt och släpp loss på automaterna kan vara kul. Missa inte de små Tickets som kommer ur automaterna vid vinst. Dessa kan sedan användas för att köpa billiga souvenirer eller kortlekar (förvånansvärt bra) i butiken. Skulle ni missa Brighton så finna en liknande pir i Blackpool. Båda dessa orter är väldigt präglade av tiden då engelsmännen fick semester och arbetarna från de stora industristäderna kunde åka till kusten och roa sig några dagar.

På väg mot Skottland får ni inte missa Lake Distrikt med sina vackra naturscenerier. En väg vi kört några gånger och som vi tycker är helt fantastisk är från Keswick söderut på B5289 till Honister Pass. Vägen är bitvis smal men då finns det ganska gott om mötesplatser. I Seatoller är det skyltat med 6´6" (1,9m) men det är inga problem att passera med husbil. Det går en busslinje längs vägen och dessa bussar är minst lika breda som en husbil. På toppen ligger Honister Slate Mine med utställning/museum om skifferbrytningen och det går guidade turer in i skiffergruvan.

Skottland lämnar jag därhän för det är många år sedan vi var där, förutom en snabb runda i våras förbi Loch Lomond till Loch Ness och sedan söderut igen mot Perth. Här står valet mellan Falkirk med den något annorlunda "hissen" för Narrow Boats och the Kelpies alternativt Queensferry med den jättelika fackverksbron över Forth. Avstånden är dock inte jättelika så det ena behöver inte utesluta det andra.

Det finns mycket sevärt längs kusten från Edinburgh och söderut. Några höjdare är Holy Island med Lindisfarne Castle som man når via en vägbank vid lågvatten. Tidtabeller finns anslagna vid ändarna på denna väg. Tyvärr är det förbud mot nattparkering på ön men vi har övernattat ett par gånger på fastlandssidan precis där vägbanken börjar och sedan dagparkerat på ön. Det finns stora sälkolonier att se och Lindisfarne är också sevärt.

Längre söderut ligger North York Moors National Park med bland annat mueijärnvägen NYMR som kör ångtåg mellan Pickering och Whitby. Den tågintresserade stannar naturligtvis först i Grosmont där mycket av den rullande materielen kan ses tillsammans med museum och genuin stationsmiljö. Därefter är ett besök i Goathland aldrig fel. Här ligger Aidenfields Arms (The Goathland Hotel), puben där serien med samma namn (Heartbeat var den engelska titeln) till stora delar utspelar sig. Tyvärr var det stängt i mars när vi var där senast men det lär vara fritt fram att äta lite pubgrub och skölja ner med en pint under sommarhalvåret. Omgivningarna är dessutom fantastiska.

I York ligger ett av British Rails museer med lok och vagnar från dåtid till nutid. I verkstäderna pågår restaureringsarbeten av rullande materiel som kan ses från ovan via gångbryggor.

Nu orkar jag inte skriva mer men har du specifika frågor så skall jag försöka svar så gott jag kan.
 
Senast ändrad:

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Tillökning

Ett av våra barnbarn , 12 år , blev väldigt intresserad att åka med oss. Självklart för oss. Nu kommer nästa fråga till Er.

Har ni köpt engelskt medlemskap i någon campingklubb?
Erbjuder de någon rabatt under lågsäsong?
Var går åldersgränsen?
Andra ev fördela?

Vi har ACSI men deras gräns för barn går vid 5 år.

tack
 
T

Tabbe

Guest
Hi regarding your trip to the UK in June, Any camp ground will take non members, and as you say the Brit stops are a very good choice mostly pubs, also you can stop at cl sites ,these are a 5 unit sites mostley on farms run through caravan and motorhome club ,at a much better price than camp grounds, if you are arriving in Dover ,Canterbury is well worth a visit, there is a stellplatz at the park and ride off the road A2 ,price includes bus travel into canterbury and return, there also a good pub at the entrance for food etc, regarding driving licences UK is the same as Sweden regarding B licence ,only difference is UK is upto 70yrs old ,and shall be the same if UK comes out of EU or otherwise so don't worry ,they also recognise the Swedish driver licences or international license, but again no body is sure what is going to happen!,if you need any more info regarding travel in the uk, i will pleased to help, iam a Brit that lives here in sweden, enjoy your travels there, regards Alf
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Är det en tuff tolv åring? Av en slump så hittade jag denna park Alton Towers Resort några dagar före vi reste till ön med våra pågar. Framröstat i familjen som bästa nöjesparken i Europa, och vi varit på många.
Air åkte jag några gånger och den var fin.
ser nu att den fått nytt namn till Galactia då man nog byggt om den och att man åker med "andra" ögon. Jag åkte även andra där, men satte mig aldrig i Obilivion.
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Julia kanske vågar , men blir i så fall ensam att göra det. Jag ligger o skälver efter koll av film:wideeyed:

Men tack.
 
Toppen