• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stor begreppsförvirring råder....

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Det här med att en del har C-behörighet ska man nog ta med en stor nypa salt faktiskt. När omläggningen kom fick var och varannan C-behörighet med hjälp av ett enklare intyg och vips blev dom lastbilschaufförer in spe
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

En nytta måste väl i alla fall vara att du nu slipper bekymra dig om körkort och pb2-begrepp och hur svenska undantag ska förklaras för poliser i andra länder. Det var väl någon som också sa att för mycket kunskap är en lätt börda att bära.

Jo, men bär hellre på 20000 kr än kunskap om färdskrivare:spinny:

Men visst, slipper oroa mig för att förlora körkortet och vara tvungen att ta C med kort varsel.

Angående medicinsk kontroll och utbildning som nämns av Bestliner så är det just det jag tycker är märkligt. Utbildningen är inte relevant så av mycket liten nytta samtidigt som jag som idag kör en 6,7 tons välbyggd bil med originalhytt och med ganska stora lastreserver, oftast i ca 90-100 km/h skall kolla hälsan medan chaufförer i max(över)lastade 3,5 tons bilar inte behöver göra det medan 3 liters motorn maler på i 110-120 km/h.

Anders
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Du måste kolla körskolan först, 20 000kr för att lära sig om färdskrivare måste väl ändå vara ett överpris? Vad kostade resten av utbildningen? :confused:
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

De allra flesta borde väl klara sig med ett C1?
Det är ju populärt bland hästfolk.
Nedan saxat från körkortsportalen;

Körkortsbehörigheten C1 ger rätt att köra lastbilar med en totalvikt på högst 7 500 kg. Med ett C1-körkort får du också köra personbilar med en totalvikt över 3 500 kg men inte över 7 500 kg. Du får koppla till en lätt släpvagn med totalvikt på högst 750 kg.

För att få ett C1-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla:

Du har svenskt körkort med B-behörighet.
Du har körkortstillstånd.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt 18 år.
Du har gjort ett godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.
 
I

ingjo

Guest
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Är det någon som åkt fast för detta och blivit fälld?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

Du måste kolla körskolan först, 20 000kr för att lära sig om färdskrivare måste väl ändå vara ett överpris? Vad kostade resten av utbildningen? :confused:

Men färdskrivaren var ju bara ett exempel. Läs mitt tidigare inlägg! C-kort kostade 15-20000 kr 2008, lite beroende på trafikskolans humör och vilja att utöva sin införsäljningsmakt av körtimmar.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Stor begreppsförvirring råder....

De allra flesta borde väl klara sig med ett C1?
Det är ju populärt bland hästfolk.
Nedan saxat från körkortsportalen;

Körkortsbehörigheten C1 ger rätt att köra lastbilar med en totalvikt på högst 7 500 kg. Med ett C1-körkort får du också köra personbilar med en totalvikt över 3 500 kg men inte över 7 500 kg. Du får koppla till en lätt släpvagn med totalvikt på högst 750 kg.

För att få ett C1-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla:

Du har svenskt körkort med B-behörighet.
Du har körkortstillstånd.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt 18 år.
Du har gjort ett godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.

Jo, men nu fanns ju inte C1 tidigare så situationen lite bättre idag.

Anders
 
Toppen