• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

STOPP! Varning!

F

F.d. 3297

Guest
blev idag uppringd av husbilsägare som berättade att man i Örkelljunga limmat en
stålplåt på ett plastkarosstak och provat med 30W sändareffekt.

Man "skjöt" ett antal ALDE-elektronik-kort genom att foliebanor på kortet brann av!

Plasten kan inte dämpa eller stoppa elektromagnetiska kraftfält och elledningarna
fungerar som antenner.

30W inte är så väldigt hög effekt. Med tanke på att radioamatörer har generellt tillstånd
för 1000W skulle en radioamatör,omedvetet, kunna "mörda" ett helt parkeringsfält av
husbilselektronik!

enligt uppgift känner ALDE till problemet men tänker INTE åtgärda det då de hävdar att
elektroniken är CE-märkt och alltså klarar EU-kraven!

CE-märkning visar att tillverkaren anser att varan klarar EU-direktivet.
I EU-direktivet finns även krav på elektrisk "samlevnadsförmåga"!
Något som elektroniken uppenbarligen INTE klarar!

Jag anser att detta inte tyder på något högre "tillverkaransvar".

En åtgärd är att koppla in seriedrossel från ledning till kort och avkopplingskondensator
mellan kort/drossel och jord.

Tyvärr så påverkar motåtgärden tillverkargarantin, något att ta upp med tillverkare/
importör!

Ett nytt ALDE-kort lär kosta 1500:-, drosslar och kondingar kanske några hundralappar!

Om du inte tror att du klarar lödningen, skriv ut denna varning och kontakta en radio-
amatör eller amatörradioklubb. Adressen hittar du på www.SSA.se under fliken distrikt.

73 de SM0ETT / Hans
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: STOPP! Varning!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Inlägget raderat! Rapporterat för påhopp av medlem /HBK-web
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: STOPP! Varning!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Inlägget raderat! Rapporterat för påhopp av medlem /HBK-web
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: STOPP! Varning!

Jag har använt ett antal timmar idag att fundera på informationen och jag anser det
så alvarligt att jag vill föra den och "motåtgärden" vidare.

Om ni inte förstår vad jag skriver om kan kag bara beklaga er.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: STOPP! Varning!

Vad innebär det i praktiken??

Måste man skaffa komradio för att få problem eller räcker det med att åka förbi Örkelljunga?

Gäller det bara en bil som skjutit flera kort så har man väl verkligen skjutit sig fram?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: STOPP! Varning!

Håkan, det räcker att en radioamatör lägger ut en bärvåg, helt lagligt, så kan detta
resultera i förstörd elektronik i din bil. Risken finns.

När SAAB började utrusta sina bilar med tändningselektronik fick en av mina amatör-
radiokamrater problem med polisen då hans radio (på 435 MHz) fick polisbilsmotorer att
dö om de fanns i närheten. Detta i plåtbilar!

Resultat att SAAB återkallade alla polissaabar och åtgärdade elektronikfelet.
Visserligen en STOR kund som klagade med det tyder på tillverkaransvar.

vi lär oss varje dag någonting nytt om elektronik och radio!
Jag vill undvika "mördade"elektronikkort därför min varning.

Hur sedan Bredbandsbanditen kan få det till "påhopp av medlem" förstår jag inte.
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: STOPP! Varning!

När det gäller problemställningen som den framläggs i första inlägget i tråden så testas immuniteten på elektronik som provas för att uppfylla EN-normerna genom att man i ett dämpat rum kör 100W via en logperiodisk antenn direkt på mätobjektet.
Under provet är elektroniken i drift och får inte visa någon felfunktion.
Jag kommer idag inte ihåg frekvensspannet men har nog dokumentationen kvar någonstans.
I mitt tidigare liv hade jag ett företag som byggde PC som vi efter godkända tester kunde sätta CE-märket på med gott samvete. Jag var med vid en av dessa tester och för en gammal radiosnubbe var det mycket intressant.
Summa summarum så tror jag inte att problemet är speciellt stort. Vi kan ju åka i närheten av en av Terracoms stationer utan att all elektronik dör.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: STOPP! Varning!

Lite off topic. Hur länge kan man vara "Intresserad" innan man bör bli medlem?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: STOPP! Varning!

Lite off topic. Hur länge kan man vara "Intresserad" innan man bör bli medlem?

Det finns ingen begränsning men en motion vid senaste årsmötet, som antogs, krävde att styrelsen undersöker ev. lämplig tidsbegränsning som skall presenteras vid det kommande årsmötet.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: STOPP! Varning!

Esbjörn,
som "nypensionär" måste jag ta hänsyn till en sparsam hustru.

Juan,
min sagesman talade danska men jag kunde, "mellan raderna", läsa att han är radio-
amatör med stor samvete då han bl.a. sa:
- 30W är väl inte för låg effekt. Det kör väl alla med på CB? -

EU:s eltest inbegriper ett "radioprov", men om jag minns rätt så håller sig provet över 100 MHz, CB är ju 27 MHz.


Hm, för familjefridens skull får jag väl fimpa Beridna Högvakten. :(
Då blir det ett "nollspel".
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: STOPP! Varning!

Jag tycker den här historien är osannolik.
För att en radiostation skall få E-mark, dvs vafra tillåten att användas i en bil finns exvis uteffekt som regel
100 W HF
50 W VHF
30 W UHF
Dvs en bil oavsett vilkekn bör tåla att få en radiostation med dessa effekter installerad.
Det finns ofta en ganska rejäl marginal. MNe kanske oxo kräver att installationen görs på ett av biltillverkarens godkänt sätt.

Om de 30 W det talas om skulle kunna bränna av folier i ett laddningaggregat, ja då skulle ju all eleketronik hemma och i grannskapet oxo gå hända om någon sänder 30 W, 100 W eller 2 kW i ett villaområde.
Det vi vet är att det på sin höjd kan störa funktionen hos eleketronik.

Jag misstänker istället att det gjorts en felaktig likströmsinstallation så att strömmen till den aktuella 30 W sändaren flyter på fel ställen.
Ev återströmmen till batteriets minuspol.
Kanske chassit används som återledare? (en dödssynd)
30 W är mellan 70 och 100 Watt ineffekt och strömmen kan vara upp till 7 Amp. Den strömmen kan bränna av folier, om den flyter på fel ställen.

30 W HF kan knappast på avstånd, dvs i detta fall kanske flera meter, bränna av något, som kretskortsfolier.
Visst kan det vara så att HF från sändaren stör laddningseleketroniken så att den gör fel och "bränner upp sig själv". Och då är det ett solklart fall av otillräcklig EMC. Dvs laddaren tål inte HF som den bör kunna göra och kan ej samexistera med sändre.
Att bevisa detta är svårt....
Man kan dock be att få ut provningsprotokollet för CE märkningen där HF immunitet har testats. Men det vet de säkert inte ens vad det är.
En mobiltelefon på 20 cm avstånd kan ge motsvarande fältyrka som 30 W sändaren ger från antennplats.... Så använd aldrig mobiltelefon eller trådlöst bredband i husbilen om den är nära annan eleketronik som inte säkert är CE-märkt. Det sista var lite ironi.....
Obs att gasolpannan har kretskort oxo......

För att CE-märka exvis laddningseleketroniken till en bil, krävs att den går igenom ett test, där HF fält sänds mot den i ett skärmat rum, det kan vara upp till hundra Watt. Det skall ske i sk worskt case, dvs med långa ledningar tillkopplade, som skulle kunna funegra som antenner, dvs som det ser ut i en bil.


de
SM4FPD
 
Toppen