• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stenskott eller

Fam Grönberg

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024
Igår kväll så small det till på rutan lät som ett skott glasflisor flög ner på instrumentbrädan.Blev ett litet hål i rutan.2 km söder om Jämjö hände det vi är lite oroliga för någon sköt med något kulvapen mot rutan skottet tog 2,5meter upp överkant på rutan.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Stenskott eller

Om det skulle vara ett kulhål borde med all sannolikhet kulan fortsatt in i bilen.
Ett "vanligt stenskott" förutsätter nog att det framförs ett annat fordon på inte allt för långt avstånd framför.
Om jag misstänkte ett kulhål skulle jag nog stanna till vid en polisstation och be dem titta på skadan.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Stenskott eller

Kan vara ett kulhål, salongsgevär eller något inte alltför kraftfullt på lite längre håll. Pojkstreck eller någon okontrollerad träning med dåligt kulfång. Otrevligt, ni får leta i bilen. Är det en vit ring runt hålet ? // Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stenskott eller

Det skal en høy fart til før et prosjektil eller en sten punkterer plastfilmen inne i dagens frontruter. Skulle nesten tro at en sten ikke kan komme opp tilstrekkelig fart. Men om plastfilmen er intakt så kan en bit av det indre glasset slås løs. Den hvite ringen som blir rundt et kulehull er plastfilmen som er blitt strukket av kulen før plasten måtte slippe kulen gjennom.

Mest kraft blir det på en sten fra en møtende bil, og farten på den egne bilen er en stor kilde til kraft på anslaget.
 
Toppen