• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startspärr problem Fiat Ducato 2015

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Hej

Ibland vägrar vår bil att starta pga startpärren går in. Jag har haft inne bilen på en Fiat verkstad. De har uppdaterat styrboxen i husbilen för att de om det blev bättre.
Idag fick vi samma problem ändå, symbolen för startspärr lyser när man vridit om nyckeln. Men efter jag bankat lite lätt på tändningslåset så gick bilen igång.
2016 var bilen inne på en ”recall” där de bytte en mojäng i tändningslåset som Fiat stod för.
Eftersom detta var gjort så trodde inte verkstaden att det var ”mojängen” som de bytte var felet.

Jag tror på glappkontakt någon stans, men jag är ju ingen bilmekaniker....

Är det någon som varit ut för liknade?
Skrämmande att det ska hända på en 4år gammal bil med 5000 mil på mätaren...
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Tror att det kan vara "antennen " som sitter precis innanför där du sätter i nyckeln som har fallerat. Råkade själv ut för det i höstas. Bytte ut delen sen har det funkat. Åker Dethleffs 2012 med 12500 mil.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Tack för återkoppling :msn_thumbup:. Tyvärr allt för ofta man inte får reda på vad problemet var. Nu kan folk som får liknande problem framöver lättare hitta lösningen.
 
Toppen