• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Startproblem fiat 3,0

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Har en Fiat 3,0l 157 hk 2010, gått bra i ca 6500 mil men senaste veckorna har den ibland behövt 2-4 startförsök.
Den tänder alltid igång men tvärdör som om man vrider av nyckeln direkt efter start, måste då starta på nytt och sedan går den perfekt.
Ibland startar den felfritt i 10-15 ggr men oftast behövs 2 starter

Varit in på en fiat prof. verkstad i Frankrike o kollat att det inte finns några felkoder, tog oss hem o lät en dieselspec verkst känna på den men de sa att det inte kunde vara nå luft eller matningsproblem med bränsle, borde vara nåt med stöldskyddet?

Kolla med en lokal fiat prof verkstad som varit med om att ett felaktiga startbatt gett såna problem.
Har bytt startbatt för 2år sedan , provat med att ladda upp med en ctek 10A för att ha max i batteriet men den gör samma sak. Har även kopplat ur förbr batt för att de inte ska kunna påverka.
Tips?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är ett typiskt problem med immobilizern (stöldskyddet). Motorn startar sedan läser stöldskyddet av transpondern som sitter i nyckeln. Är den signalen inte OK stängs motorn av.
Har du provat med reservnyckeln? Om det är samma problem så är det troligen fel på antennen som sitter bakom (runt) tändningslåset.
Startar den med reservnyckeln så får du byta den andra nyckeln och programmera in den, görs av Fiat-verkstad.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
För några år sedan var jag tvungen att göra två startförsök efter varandra. Vid första startförsöket stannade motorn efter en sekund. Vid andra startförsöket gick den bra. Vid en recall hos verkstaden upptäckte de att en bränsleledning läckte lite och drog in luft. Det var orsaken till problemen.

Att det skulle bero på startbatteriet har jag svårt att tro på. Ett konstigt svar från meken.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Tror oxå på något bränslrelaterat, typ reglerventil, läckage eller liknande. Bara o fortsätta köra tills det uppkommer mer frekvent så blir det lättare att lokalisera.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Jag fick byta gasspjäll eller vad den heter vid ca 120000 km den gick ojämnt och stanna ibland. Nu har jag 160000 km inga bekymmer sen det. Det var tydlig felkod för gasspjellet då.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Tänkte bara avsluta tråden som löst, har nu provat många starttillf och det fung helt klart, med reset av styrbox/ar
Ang fiat verkstaden som rek byte av startbatt så kan man väl säga att de har rätt med att byta batteriet då det ger samma effekt på problemet, skillnaden är jag kopplade tillbaka samma batt utan kostnad och problem.
Kenneth:D
 
Toppen