• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starthjälp som kan ligga oladdad - Biltema Starthälp Premium

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Har blivit med LiFePO4 batterier i bodelen, dom har en maxbelasning på 200A med två stycken parallelkopplade enheter p.g.a. deras inbyggda elektronik. Det gör att dom inte kan fungera som startkabelmatning.

Läser på om starthjälpsenheter; Micro‑Start XP‑10, Mekonomens, Biltemas och Julas varianter och hittar då denna som laddar upp sig själv från ett svagt batteri och därefter kan lämna 450A startström. Det verkar vara guds gåva till sådana som mig som glömmer att ladda vissa av alla prylar som ska underhållsladdas :)

Det fina i kråksången är att även om bilbatteriet är helt tomt så kan man på mindre än 100 sekunder ladda den från bodelen med en förbrukning på 0,2Ah.

A - Kan denna metod verkligen fungera
B - Kan den dra igång en 3L Diesel (dom skriver max 2,0 l)? Vi har motorvärmare via Aldes värmeväxlare

Biltema Starthälp Premium
Manual

Tacksam för respons från er elkunniga!
/Tommy


1
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Skulle jag kunna ladda bilens startbatteri genom att sätta startkablar från bobatterierna UTAN att försöka starta motorn (eftersom mina LFP inte tål startströmmen)?
/Tommy
Jag har ställt denna fråga till Sunlux som levererat mina batterier, får se om dom svarar att jag kan "tanka över ström"...

Annars får det bli en sådan som Montreal tipsar om med inbyggt eget batteri och hållna tummar om att den klarar vår 3L diesel med förvärmning från Alden.

/Tommy
1
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror inte att den klarar din bil om startbatteriet är helt tomt, vår bil gjorde ett par tappra försök/varv utan att starta från kall utan hjälpstarten, med hoppade den igång direkt, men då var ju batteriet defekt, hade ungefär 60% kapacitet när vi kontrollmätte det, troligen minst en cell defekt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
På A svarar jag med en ny fråga: Kan man det? Såsom en batteriladdare? Jag kan inte koppla startkablar för hjälpstart eftersom mina LiFePO4 bara kommer att tåla 200A last :(

På B svarar jag: Det har hänt och batteriet är 3 år, uppmätt av verkstad som OK, så tills att jag gett säljaren tillfälle att mäta upp eventuell tjuvström vill jag ha en egen backup i stället för att behöva vänta in assistans. Bra karl reder sig själv och kan vara oberoende ;)

C hoppas jag kommer så småningom som en rapp lösning på mitt önskade oberoende (förhoppningsvis ett bekräftat A) :spinny:

/Tommy
Lös problemet med startbatteriet istället, mäta ev tjuvström tar 5 minuter är den 0-20mA och det laddar ur är det ett nytt batteri som gäller, ålder säger inget utan det är hur dessa år som gäller rätt likt oss människor fö:)

Är du det minsta osäker så köp ett nytt startbatteri, ett tudor kostar ca 1500-2000 kronor och känns bra efteråt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes i de fleste elblokker en "nødsikring" som kobler sammen bil og bobatteri via skillereleet, denne forbindelsen er sikret ved bilbatteriet med en sikring 40 til 150A avhengig av hvilken bil det er. De fleste er godt under 100A. Med denne funksjonen er det mulig å overføre noe ladestrøm til bilbatteriet, men ta ut nødsikringen før du starter motoren. Startstrømmen vil blåse sikringen ved bilbatteriet!
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Lös problemet med startbatteriet istället, mäta ev tjuvström tar 5 minuter är den 0-20mA och det laddar ur är det ett nytt batteri som gäller,
Batteriet är mätt på servicen i maj och då påståtts vara ok så det lutar åt tjuvström. Låter säljaren ta tjuvströmmen tillsammans med de garantipunkter som ska fixas när jag vill avvara bilen.

Oavsett vad för åtgärd det blir vore det bra med en starthjälp (kanske Julas som maxar 900A), ett alternativ är en separat laddare att köra på bodelens Inverter om behovet uppstår... Skönt att slippa vänta på/nyttja assistans om ett skitfel uppkommer.

/Tommy
 
Toppen