• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Större husbilar en döende art?

F

F.d. 56718

Guest
Jag ser att t.ex Hymer inte har en enda husbil över 7.9 meter eller med dubbla axlar bak i deras nuvarande modellprogram. Är det någonting ni ser händer från flera leverantörer?
Är det för få personer som köper större husbilar så leverantörerna inte ser att det är värt att satsa på eller har det historiskt sett gått i "vågor" att de försvinner och sedan kommertillbaka ett par år senare?
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag vet att tyskarna satsar på den växande 3,5 tons klassen nere i Europa! Dom flesta har bara B kort och framtidens väg o miljöavgifter lär bli högre för tyngre fordon.
När det gäller Hymer så får man titta på hela koncernen, kanske styr dom över dom större bilarna till Neismann. Men jag håller med att man saknar Hymers stora med tvillinghjul bla.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jag tror att livsnjutaren har en helt rätt analys av läget. Talade med Hymerrepresentant nyligen och fick klart gör mig att en majoritet av bilar producerade i Hymers namn är under 3500 kg. Har själv en sådan och skulle aldrig få för mig att köpa en tyngre bil pga såväl kostnader som bekvämlighet vid ett aktivt resande. Men visst, vi är olika i våra prioriteringar och gör naturligtvis det som bäst motsvarar de krav och önskningar vi har.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tycker mig observera att det blir allt vanligare att nyare husbilar väger mellan 3,5 och 4,5 ton.
Har inga siffror för att styrka detta.
Dock räcker det att titta på de stora leverantörernas utbud och se antalet levererade bilar så kan man anta att 3,5 ton+ är vanligt.

3,5 - 7 tons bilar har ju även blivit mycket enkelt åtkomliga körkortsmässigt, ta ett C1 kort för 5 tusen.

Hur långa dessa 3,5+ ton bilar är, är ju en annan sak.
Kan ligga något i att folk inte köper en 8 meters bil på Fiat chassi längre?
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Självklart så kommer säkert fokus ligga på de mindre bilarna som är billigare, smidigare och mer lättillgängliga för de som vill testa husbilslivet.
Då vi varit campare sedan många år i stora komfortabla husvagnar, så var komfortbehovet fortsatt stort.
Efter första året med ca 2000mil på varierande resor så tycker vi att vår husbil passar våra behov bra. Jag är övertygad om att marknaden för stora bilar kommer att bestå. Själva var vi i helgen inne i nästa dimension av husbil, Concorde Carver 890. Den lockade rejält!
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Vi har åkt både större husbilar bilar på 8,5 meter och mindre. Nu har vi en helintregerad på 6,74 och 3,5t som känns toppen i dagsläget för vi har upptäckt att vi tycker om att byta ställe ofta. Efter två nätter på samma plats börjar det klia efter nya vyer. Det var väldigt komfortabelt med stor bil när man var framme med all den komfort en större bil ger. Om jag får sia in i framtiden så tror jag att vi kommer att närma oss den utveckling som finns i Europa som har samma körkortsregler som vi med C1 kort. Det har skett en fantastisk utveckling med mindre husbilar, dels med lättare material vilket ger hyfsad lastvikt och med utrymmesparande lösningar. För att inte tala om den fantastiska utvecklingen som plåtisarna har. Jag håller också med Hymer om det kostnadseffektiva och smidigheten med en mindre bil.
 
F

F.d. 56718

Guest
Jag är egentligen helt okvalificerad att ha någon åsikt om stor eller liten husbil. Vi köpte vår första i söndags (Hymer 798 -2014) vilket vi siktar på att ha något år eller två. Tanken är att få lite erfarenhet och inse vad vi tycker om, saknar och vill ha till nästa husbil.
Jag är 190 lång och tyckte verkligen att "normal stora" husbilar kändes klaustrofobiska och jag kände mig som en elefant i ett vitrinskåp. Så jag tror att nästa blir minst lika stor, om inte större. Men det är kanske en normal känsla att man från början vill ha en stor, tills man inser alla problem det med för sig jämfört med en mindre och smidigare?
Hur som helst så blev jag lite orolig när jag insåg att Hymer tagit bort sina störe modeller, men de teorier om att de kanske pushar den storleken mer mot sina andra märken och själva fokuserar på mellansegmentet, känns ju som en väldigt trolig teori.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Hymers 778/798 var med tills upploppet när vi köpte vår XLi förra året. Det var små skillnader som vägde för och emot. Ditt val av en -14 innebar att du fick ett bättre än Hymers senare årsmodeller.
Vårt val avgjordes just av att vi personligen upplevde XLi som rymligare i sittgruppen.
Rymd är precis som du beskriver något somvi båda uppskattar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi själva har aldrig varit intresserade av större husbil eftersom vi trivs bra på småvägar, över 1000 möh, men också stadskörning i det vardagliga (en smidig bil räcker). Vad vi däremot har observerat här i Spanien är att vissa överger storbilskörning för stationär husvagn modell XXXL-lyx (betald camping året runt) och köper mindre personbil på plats som inte behöver köras hem för besiktning. Sen flyger man t.o.r. när man känner för det, eller med andra ord, slutar med husbilsåkandet helt. I år är det ännu fler som satsat på detta conceptet än förra året, i alla fall där vi själva befinner oss.

OT:
Frågan är bara hur myndigheterna kommer att reagera då den inhämska husbilsåkandet drabbas när campingar övergår mer och mer till platsuthyrning på årsbasis. Var ska då Spanjorer själva campa under sommarperioden, men det får bli en annan tråd...
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
...Jag är 190 lång och tyckte verkligen att "normal stora" husbilar kändes klaustrofobiska och jag kände mig som en elefant i ett vitrinskåp. Så jag tror att nästa blir minst lika stor, om inte större. Men det är kanske en normal känsla att man från början vill ha en stor, tills man inser alla problem det med för sig jämfört med en mindre och smidigare?
Vi är oxå nya i husbileriet; köpte våran i oktober. Men jag (196cm lång) tänkte precis tvärtom: Med en bra planlösning och takhöjd ryms man bra inne i bilen men däremot vill man kunna ta sig fram dit man vill. Så vi köpte en plåtis på 540. Det är möjligt att nästa bil blir 600 eller möjligen 640 men absolut inte längre än så; jag vill kunna parkera på en hyfsat normal parkeringsplats inne i stan och jag vill kunna möta andra bilar när jag kör på små smala och krokiga vägar utan att fundera vem som ska lägga ner sig i diket! Utan att ha varit nere i Europa med bil så har jag ändå förstått att tendensen går mot kortare och mer kompakta bilar!
 
F

F.d. 56718

Guest
Skall man ha med grillar, möbler, cyklar, golfvagnar o golfutrustning med mera så köper man bil efter storlek på garage o då finns det inte så många Dinky toys som passar :) :)

Precis, vi behöver ha med 4 mountainbikes så storlek på garage var en av de primära sakerna som styrde vårt val och likaså det som styr framöver.

Råkade föresten av en händelse se att inte heller LMC har några husbilar över 7m i sitt nuvarande modellprogram (de hade tidigare Grand Explorer) LMC-Caravan | Wohnwagen & Reisemobile
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Precis, vi behöver ha med 4 mountainbikes så storlek på garage var en av de primära sakerna som styrde vårt val och likaså det som styr framöver.

Råkade föresten av en händelse se att inte heller LMC har några husbilar över 7m i sitt nuvarande modellprogram (de hade tidigare Grand Explorer) LMC-Caravan | Wohnwagen & Reisemobile

Vi gjorde ett annat val, från garage som vi ändå inte utnyttjade till ett mindre förvaringsutrymme men större utrymme inne i bilen. Blev en fullträff för oss och bilen känns smidig även i trånga städer och små campingar men ändå rymlig inne i bodelen. Vi är ju inga övervintrare i södern men klarar våra 5-7 höstveckor i HR utan att sakna något
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ju längre söderut du kommer i Europa desto mindre bilar,8-9m bilar som inte är ovanlig i Sverige är mindre vanliga, däremot förekommer stora (oftast Tyska bilar), byggda på fyrhjulsdrivna lastbilar som man aldrig ser hemma
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi köpte en 7 meters halvintegrerad. Tyckte den passade oss perfekt; ett par och en liten hund.
Ett halvår senare (i slutet av april 2018) bytte vi till en plåtis på 5,99 meter. Har inte ångrat oss en sekund. Passar oss perfekt. Vi är mer ”nomader” än långliggare.
Vi kuskar runt på semestern och helger, och övernattar där vi känner för det; campingar, ställplatser, p-ruta i centrum av en stad vi vill utforska eller fricamping i skogen eller vid havet ;-) Nu har vi kört 1300 mil och i helgen drar vi ut igen :)
Frihet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag som gillar frihet och naturliv(det andra har jag hemma) har aldrig förstått varför man ska åka runt med en hel villa, samma med båt fö där jag har en skärgårdsseglare men såklart har man sålt allt så vill man nog ha stort, men tillväxten är knappast där i branchen , jämför kryssningar som tidigare var rena pensionärsresor så är det inte idag.

Sedan kommer nog klimatsnacket in i bilden också... och som Ranko skriver, husvagnar modell XXL kan nog vara det som ersätter husbilar XXL i framtiden
 
Toppen