• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stör solcellen amatörradion?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hörde någonstans att solcellsinstallationen gav störningar på vissa frekvenser!
Kan det ligga nån sanning i det?
Mera troligt är väl i så fall att regulatorn stör mer än själva cellerna.

Jag håller på att montera celler på taket och har planer på att även montera en antenn däruppe i samma veva och ta ner koaxen i samma genomföring som kablarna från cellerna.
Kan det bli problem av det?

Är det någon som har märkt nåt liknande?
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Vad jag läst någonstans så kan en viss sort av regulator störa bl.a. på kortvåg. Skall försöka hitta skriften och återkomma.
Solpanelen i sig kan inte förorsaka några störningar.

2012-02-03 19.10 Alla (nästan) PWM-regulatorer förorsakar störningar spec. på kortvåg. Jag har själv provat att dimma LED med PWM-dimmer som arbetar enlig samma princip som en PWM-regulator och detta med ett avskräckande resultat.

Göran/SM5AWU
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

För att ge en störning så krävs det en signal
En signal är någon typ av växelström

Batterier och solpaneler ger en perfekt rak likströmskurva och kan inte ge störningar.

Regulatorer hackar i sönder likströmmen för att lätt kunna reglera både spänning och strömmen. Detta sker med frekvenser som kan ligga på samma som amatörradio
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Mja, Juan,
regulatorer brukar väl ligga på en switchfrekvens på 50 - 150 kHz.
Störningar från sådana switchade aggregat SKALL stoppas i aggregatet själft, OM avstörningen är RÄTT dimenssionerad.
Så de störningarna hamnar runt Långvåg och Mellanvåg, först 4:e eller 5:e
överton hamnar uppe i kortvågen.

En elektronisk komponent kostar, i snitt, 1 kr. i inköp, lagring, förbehandlig
och montering. Med en tillverkning av 1 miljon apparater så förstår man att
den ingenjör som kan "spara in" en enda komponent har med rejäl råge för-
svarat sin anställning de närmaste 2 - 3 åren.
Lättast att "spara in" är tyvärr avstörningskomponenterna! :msn_angry:
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Fick en gång i tiden veta att det också beror på hur PWM signalen ser ut. Om man rundar hörnen vid upp och nedgång skall störningarna var betydligt mindre för att dessa vassa hörn innehåller alla tänkbara frekvenser därav störningar. Jag tror inte att alla elektroniktillverkare inte gör så pga kostnader. Är det på detta viset frågas ?
mvh SM6TTD:quest:
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Jo det är just detta som Hans ETT beskriver. En enda liten komponent som man kan spara i produktionen betyder stora pengar i slutändan när man kanske tillverkar 10.000-tals apparater.

Göran T625/SM5AWU
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Jo Hans5003 det brukar ligga där emellan, det beror lite på olika marknader olika kontinenter har olika krav, Därför har vi vårat kända CE märke Som kineserna glatt tolkar som China Export.

Sänder ni inte på långvåg?

Jag skrev att det kan störa för att jag är inte säker på amatörbanden.

4e övertonen låter långsökt, men dras det in på kondensatorer mm.
Jag vet att det har varit ett mycket litet problem med flygradiofyrar, men dom är väl nästan utrotade.
När jag bodde i Sverige så var Televerket mycket strikta och jag var livrädd för vassruggen som förföljde oss som katt och mus i Eslöv. 100 Watt på 100.0 Mhz .Det var tider de.

När det gäller amatörradio så har jag endast lekt lite med 23Cm bandet och 10.410 Ghz.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Min fråga är om ni tror att det kan störa på radion, främst på kortvåg, om man lägger antennkoaxen i samma genomföring som plus och minus från solcellen till regulatorn nere i bilen? De separeras ju nere i bilen.

Eller om man ska ha antennkoaxen skilt från cellens kablar i en egen genomföring.

Mvh
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Min fråga är om ni tror att det kan störa på radion, främst på kortvåg, om man lägger antennkoaxen i samma genomföring som plus och minus från solcellen till regulatorn nere i bilen? De separeras ju nere i bilen.

Eller om man ska ha antennkoaxen skilt från cellens kablar i en egen genomföring.

Mvh

För min del svar: Nej.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Ja, Tuzzan,
Eftersom vi inte vet hur bra avstörd sollcellsregleringen är utförd
så är det bättre att skilja på sladdar och koax.

Störningarna "har pippi" på att "vandra baklänges" ut över matnings-
kablarna. Då är det lätt att störningen "kapacitivt hoppar över" den
isolation som finns på kablar och koax.

Om vi förbereder oss för F.N så kanske vi slipper besök!
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Störningar?

Nu stjäl jag min egen tråd när kablarna är färdigdragna med lite kompromisslösningar.

Är det någon som har eller har haft problem med någon Ctek laddare?
Läste på deras sida att radio och annan elektronik kan störa, enl. inkopiering nedan:

Batteriladdare och utrustning

Störningar och rippel från spänning och ström kan förstöra känslig utrustning ansluten till batteriet, som till exempel:
Radioutrustning i bilar.
Teleutrustning i husvagnar.
GPS och navigationsinstrument i båtar.
Känslig utrustning i utryckningsfordon.
Data- och styrboxar
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Lite utanför ämnet kanske men jag skaffade en LED spot till spotlampa hemma i köket. sån där vanlig med 12 volt trafo,

Denna LED störde FM radion i halva bostadsområdet (radie på kanske 400Meter)

Innan jag fattade var det var hade jag så när kastat mina Peltor hörselskydd med radio eftersom det ju var fel på dem! Det gick i princip inte att höra vilken radiostation jag hade inställd när jag stod på gårdsplan.:mad:
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Ja, StorPontus,
så kan det gå. Skapar själv störningarna (ovetandes) och är beredd
att bita strupen av grannarna. Snyggt blodbad.

F´låt, Juan,
misssade din fråga. Jo, vi har ett smalt band på "lång LV": 136 - 137KHz
och nu är ett annat på gång "runt" 435(?)kHz, "lång Mv".
I övrigt så har vi olika band från 1,8MHz och dubbleringar upp till 28 - 29MHz.

Tro mig, störningar hör vi överallt. Våra mottagare är ju väldigt mycket känsligare än "Svennsons halvdöva FM-radio"!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Jag var med om en störning ifrån ett discotek i dagarna med över 100 nätdelar till lysdioder som störde både radio TV och CCTV, Det visade sig att dom fungerade som localoscilatorer med varandra och blandade en massa störande frekvenser. Nätdelarna var placerade i ett och samma utrymme.
Grannarna hade klagat ganska långt därifrån att TV inte fungerade på fradag och lördagkvällarna. Inte nog med detta en Mercedersägare hade fått ta bärgningsbil därifrån då bilen inte startade. Väl på verkstaden så startade bilen. Merceders kunde inte hitta något fel varför inte bilen hade startat, men en faktura på 320€ för felsökning kunde dom ta. Nästa helg var et samma historia.
Discoteket var tapetserat med ledstrips runt om väggarna och kopplat för att ge effekter.
Spektrumet på såg ut som en misskött gräsmatta.

Jag lovar dig Hans du skulle inte få ett enda QSL kort där i närheten.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Pontus,

din "störsändare" borde Elsäkerhetsverket få ta del av. Just sådana apparater skall bort från marknaden. Gör oss alla en tjänst i och med att du skriver in produktdata här:
Anmäl en farlig/störande elprodukt

Göran T625/SM5AWU
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Stör solcellen amatörradion?

Jo det borde jag gjort förståss.

Detta var en 3-4 år sen, mailade leverantören, har för mig det var Classe i sjön eller om det var Kjelle?

De kände till problemet, det saknades nån konding eller nåt. Jag skulle få pengarn tillbaka om jag lämnade in den på inköpsstället. knappast värt resan.

Så den åkte nog med bland elskrot har jag för mig.
 
Toppen