• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stöldlås för husbilen

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Stöldlås för husbilen.
Finns olika fabrikat för dörrar/luckor,mindre eller större, vilken är att föredra?
mvh
Fincan
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Handfast, enkelt och kanske ej så dyrt.

Beträffande dörrlåsen, skiljer det sig åt mellan Fiamma och Thule? Hur har du gjort?
mvh
Fincan
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Varför ska allt hela tiden vara billigt här i klubben?
Gynna de svenska butikerna.
Tror du inte alla butiker/butikskedjor i sin tur letar efter billigaste inköpsstället? Så varför skulle inte vi konsumenter göra samma sak i ett öppet Europa? Läs exempelvis på många av ICAs varor. Inte kommer alla från Sverige.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi funderar på att skaffa larm och stöldskydd från Thitronik. Vi har redan Heosafe lås, men systemet från Thitronik ger också skydd mot stöld av husbilen, inte bara mot inbrott. Förhindrar stöld genom nyckelkodskopiering vilket är rätt vanligt i södra Europa, t ex Spanien.
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Vet någon om det finns statistik på vilka sätt som det görs flest inbrott/stöldförsök på husbilar? Är det bildörrar, bodelsdörr, garage/lastluckor, fönster eller takluckor? Bra att veta om var man ska larma.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför ska allt hela tiden vara billigt här i klubben?
Gynna de svenska butikerna.
------------------------------------------------------
Det går väl ut på att det kanske inte gör så mycket att betala 300:- hemma för något som man kan köpa för 100:- på annat ställe. Men att betala 3000:- för något som man kan skicka efter för 1000:- är rätt enkel matematik, och som gör att man känner sig både blåst och upplurad i en svensk butik. Men som tur är så är det ju nu mera helt legitimt att utan avgifter handla inom EU. Det går ju också bra att handla utanför EU och trots full betalning av moms och ev. tull på varan så blir ändå priset ofta under hälften eller lägre.
Jag och många andra skulle säkert också gynna de svenska butikerna om deras pålägg vore inom rimliga gränser.

Jag köpte nyligen en framfjäder till en bil från Tyskland för 175:-. Samma fjäder, samma fabrikat och som dessutom är tillverkad i Sverige skulle en av våra eftermarknadsfirmor ha 865:- kronor för......... Tycker faktiskt att det är väldigt svårt att vara solidarisk och gynna svenska butiker då.

Det är min och säkert även många andras förklaring till att vi hjälper varandra att hitta billigare köpställen för att inte kasta bort mer pengar än nödvändigt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
------------------------------------------------------
Det går väl ut på att det kanske inte gör så mycket att betala 300:- hemma för något som man kan köpa för 100:- på annat ställe. Men att betala 3000:- för något som man kan skicka efter för 1000:- är rätt enkel matematik, och som gör att man känner sig både blåst och upplurad i en svensk butik. Men som tur är så är det ju nu mera helt legitimt att utan avgifter handla inom EU. Det går ju också bra att handla utanför EU och trots full betalning av moms och ev. tull på varan så blir ändå priset ofta under hälften eller lägre.
Jag och många andra skulle säkert också gynna de svenska butikerna om deras pålägg vore inom rimliga gränser.

Jag köpte nyligen en framfjäder till en bil från Tyskland för 175:-. Samma fjäder, samma fabrikat och som dessutom är tillverkad i Sverige skulle en av våra eftermarknadsfirmor ha 865:- kronor för......... Tycker faktiskt att det är väldigt svårt att vara solidarisk och gynna svenska butiker då.

Det är min och säkert även många andras förklaring till att vi hjälper varandra att hitta billigare köpställen för att inte kasta bort mer pengar än nödvändigt.

M.v.h. JANKRO.

Bra skrivet JANKRO!
mvh
Fincan
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Har nu monterat två stycken Fiamma dörr / luck lås och ser att jag har för stort glapp mellan låset och husbilsväggen. En kofot här i springan och låsen och husbilsväggen ryker all väg. Få bli en "patentare" för att minska distansen.
mvh
Fincan
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Har nu monterat två stycken Fiamma dörr / luck lås och ser att jag har för stort glapp mellan låset och husbilsväggen. En kofot här i springan och låsen och husbilsväggen ryker all väg. Få bli en "patentare" för att minska distansen.
mvh
Fincan
Jag limmade en bit gummimatta på insidan av regeln och minskade glappet mellan den och husbilsdörren till några mm. Har tjuvarna en kofot så får de nog upp dörren ändå, men de får jobba lite längre tid.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vet någon om det finns statistik på vilka sätt som det görs flest inbrott/stöldförsök på husbilar? Är det bildörrar, bodelsdörr, garage/lastluckor, fönster eller takluckor? Bra att veta om var man ska larma.
Ingen statistik , men det gjordes massor med inbrott tidigare genom den lilla extrarutan fram på Fiat. Ta ut eller panga rutan , in med handen öppna. Men nu verkar det ha spridit sig att husbilsägarna säkrar framdörrarna.
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Ok. Men är dörren larmad går ju larmet oavsett hur en inkräktare får upp den. Är takluckor en vanlig väg?
 
F

F.d. 54914

Guest
Man behöver inte vara tjuv iI sin egen plånbok bara för att man är svensk.
 
Toppen