• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänger ni av gasolen hemma?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Stänger ni av gasolen med kranen vid tuben eller låter ni den vara på t.ex. från söndag kväll tills nästa fredag eftermiddag (helgturer)?
Jag har gjort så men har problem att få igång Truma-värmaren och kylen på gasol igen på fredagen, dvs efter 5 dagar avstängt :( Luft i slangarna?
Man kanske ska nöja sig med att stänga kyl och värmepannan och låta gasolen ligga på med tryck?
Testade spisen ikväll och det tog jättelång tid innan gasolen kom fram igen och gick att tända.
Kylen vägrar starta på gasol, lampan med gasol-symbol blinkar, som tur är har vi 220V på ställplatsen.

Hur gör ni? Goda råd?
Har krasch-sensor monterad.

//Ulf
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Stänger ni av gasolen hemma?

Ett eventuellt läckage borde kännas direkt på lukten!
Hade en gång en husvagn där det började läcka i slangen i gasolkofferten. Tuben var tom när vi skulle använda vagnen igen efter några veckor. Jag hade glömt att stänga tuben senaste gången vi använde vagnen. Vagnen stod på gården och vi passerade den flera gånger/dygn men inte känt någon doft.

Däremot en liten läcka under ett skåp kändes tydligt inne i vagnen.

Jag stänger alltid av gasen vid tuben om bilen inte skall användas på några dagar. Om det säger pfjutt då jag sätter på gasen igen efter några dagar så finns det anledning att kolla systemet. I en helt tät gasolanläggning skall det inte höras något nämnvärt då gasen sätts på igen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Stänger ni av gasolen hemma?

Instämmer med Erik,
kör alltid kyl/frys på gasol om jag nu inte står kopplad till 230V, då växlar jag ibland till 230V.
Använder inte AES-funktionen, för mej är 12V drift på kyl/frys mycket sämre, endast vid färjeöverfarter växlar jag till 12V.
Finns andra förbrukare som jag hellre styr över 12V till, ismaskin, vinkyl, kylväska m.m.

Kan inte förstå varför man skulle stänga gasolkranen under aktiva säsongen.

Färjeöverfarter+vintervilan stänger jag dock kranen.

Känns bra för mej :cool:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Stänger ni av gasolen hemma?

Då har du en bra kyl för 12V. Jag har bara erfarenhet av tre kylskåp i husbil och ingen av dessa har varit tillnärmelsevis lika bra på 12V som på gasol. Därför kör jag alltid kylen på gasol. Samma sak med varmvattenberedaren, den är alltid igång. Det är gott att kunna tvätta av sig i varmt vatten efter en körning.

Detta är anledningen till att vi alltid har gasolkranarna öppna (utom vid färjeöverfarter).
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Stänger ni av gasolen hemma?

Jag öppnar gasolkranen när jag skall åka och stänger kranen när vi kommer hem.
Då jag har 2st manometrar på gasolflaskorna 1 på varje flaska så kan jag kontrollera om det finns något läckage på systemet när jag stänger kranarna.
Arne.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Stänger ni av gasolen hemma?

Då har du en bra kyl för 12V. Jag har bara erfarenhet av tre kylskåp i husbil och ingen av dessa har varit tillnärmelsevis lika bra på 12V som på gasol. Därför kör jag alltid kylen på gasol. Samma sak med varmvattenberedaren, den är alltid igång. Det är gott att kunna tvätta av sig i varmt vatten efter en körning.

Detta är anledningen till att vi alltid har gasolkranarna öppna (utom vid färjeöverfarter).

Effekten på vårt kylskåp 12v=120w 230v=125w

Tommy R
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Stänger ni av gasolen hemma?

Att ha gasolen på är ett valfritt val som varje människa gör, finns inget att säga om det. Finns säkert många anledningar till att ha kranen öppen som stängd.

Om vi bortser från allt om att ha kran öppen eller stäng. Är det någon skillnad på vad som händer med gasolen i slangar och rör osv. Med att ha öppen kran eller stängd kran då och då.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Stänger ni av gasolen hemma?

Efter att ha sett en gasolexplosion i Tosteberga hamn stänger jag alltid när jag inte behöver gas.
Alla fönster flög iväg från vagnen och gasol luckan flög upp. Från gasoltuber fladdrade slangen med en öppen låga fram och tillbaka. Kusligt. Flera kom springande med släckare så branden släcktes men ägaren fick brännskador på händerna när han skruvade till kranen.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Stänger ni av gasolen hemma?

Efter att ha sett en gasolexplotion i Tosteberga hamn stänger jag alltid när jag inte behöver gas.
Alla fönster flög iväg från vagnen och gasol luckan flög upp. Från gasoltuber fladdrade slangen med en öppen låga fram och tillbaka. Kusligt. Flera kom springande med släckare så branden släcktes men ägaren fick brännskador på händerna när han skruvade till kranen.

Dieselvärme löser stora delar av problemet!
 
Toppen