• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänga en tråd

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Om trådskaparen anser att tråden han startat har spårat ur så är det upp till honom att stänga den om han vill.
Detta kan man göra utan att ange någon anledning eller skicka något meddelande till dom som har skrivit i tråden.
Oftast så framgår det med all önskvärd tydlighet varför tråden stängs. Om/när inläggen kommer för långt ifrån rubriken och det som det är meningen att det ska handla om så anser vi att det är dags att stänga tråden.
Men det är ju självklart upp till var och en som startar en tråd att göra som dom vill.
 
F

F.d. 53814

Guest
Många trådar stängs när trådskaparen fått svar på sin fråga men i sann internetforumanda fortsätter ofta en tråd i någon riktning, ofta till nytta för andra.
Därför anser jag det vara ett oskick att stänga trådar. Enda anledningen jag kan se är att utöva sin lilla makt över tråden.
Ett forum skall vara till nytta för alla inte endast för att hjälpa någon enstaka.
Just husbilsklubbens forum har ju huvudsakligen trådar av problemlösande karaktär.
Skulle en tråd spåra ur till personangrepp och andra otrevligheter finns ju forumvärdar som man kan anmäla tråden till.
Alltså tycker jag inte att det är upp till en TS att avgöra, är tråden startad och andra har skrivit i den så ska den få leva vidare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Många trådar stängs när trådskaparen fått svar på sin fråga men i sann internetforumanda fortsätter ofta en tråd i någon riktning, ofta till nytta för andra.
Därför anser jag det vara ett oskick att stänga trådar. Enda anledningen jag kan se är att utöva sin lilla makt över tråden.
Ett forum skall vara till nytta för alla inte endast för att hjälpa någon enstaka.
Just husbilsklubbens forum har ju huvudsakligen trådar av problemlösande karaktär.
Skulle en tråd spåra ur till personangrepp och andra otrevligheter finns ju forumvärdar som man kan anmäla tråden till.
Alltså tycker jag inte att det är upp till en TS att avgöra, är tråden startad och andra har skrivit i den så ska den få leva vidare.

Jag tycker precis tvärt om.
Om frågeställningen som TS lyfte (i rubriken på tråden) är besvarad till dennes belåtenhet så är det önskvärt att tråden stängs.

Om en sådan tråd fortsätter ytterligare några sidor blir det bara tjafs och onödigt textmassa.

Vill man har mer info än vad TS frågade efter, skapa en egen tråd.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Många trådar stängs när trådskaparen fått svar på sin fråga men i sann internetforumanda fortsätter ofta en tråd i någon riktning, ofta till nytta för andra.
Därför anser jag det vara ett oskick att stänga trådar. Enda anledningen jag kan se är att utöva sin lilla makt över tråden.

Tråden vil kun være til gavn for dem, som læser og følger tråden i øjeblikket.

Den vil ikke være til gavn for dem, som senere søger svar på et spørgsmål. Hvordan skal de kunne vide, at en tråd om rensning af køleskab senere har udviklet sig til en tråd om, hvordan man finder frost udløseren på en ALDE varmtvandsbeholder.

Da vil det være meget bedre at holde tråden korte og præcise og derefter få dem spærret. Så vær ikke bange for at starte en ny tråd!

Der er naturligvis undtagelser, som for eksempel de tråde, der overordnet handler om en ombygning af for eksempel en Mercedes Sprinter. Hvis man søger på dette, så ved man jo (eller håber man på) at tråden omfatter en hel masse forskellige spørgsmål.
 
F

F.d. 53814

Guest
Den vil ikke være til gavn for dem, som senere søger svar på et spørgsmål. Hvordan skal de kunne vide, at en tråd om rensning af køleskab senere har udviklet sig til en tråd om, hvordan man finder frost udløseren på en ALDE varmtvandsbeholder.
Jo, den är till nytta för de som söker något som tråden utvecklats till.
Om folk bara kunde lära sig att använda sökfunktionen i forumet så hittar man det man söker, oftast.
Och, då slapp vi eländet med nystartade trådar i samma ämne som nyss avhandlats i 23 trådar.

Det skulle vara kul om någon pekade på ett annat forum där TS själv kan stänga sin tråd. Det kan finnas men är nog inte många.

Att det blir tjafs i en tråd beror nog mest på vilka personer som deltar i tråden.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
....................Det skulle vara kul om någon pekade på ett annat forum där TS själv kan stänga sin tråd. Det kan finnas men är nog inte många...............

Håller med, detta är enda forumet jag är med på där det är så.

Jag saknar alltså denna funktion på alla andra forum!
Vad bra att vårt forum är unikt på ett positivt sätt.
 
F

F.d. 55374

Guest
Om trådskaparen anser att tråden han startat har spårat ur så är det upp till honom att stänga den om han vill.
Detta kan man göra utan att ange någon anledning eller skicka något meddelande till dom som har skrivit i tråden.
Oftast så framgår det med all önskvärd tydlighet varför tråden stängs. Om/när inläggen kommer för långt ifrån rubriken och det som det är meningen att det ska handla om så anser vi att det är dags att stänga tråden.
Men det är ju självklart upp till var och en som startar en tråd att göra som dom vill.
Ang. den aktuella tråden hade du stängt den även om det hade varit en känd o populär skribent som gjort
ett sådant inlägg som mitt ?
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Unikt vet jag inte, ett av dom största forumen med 42 219 medlemmar har man ALLTID haft möjligheten att stänga sin egen tråd.

www.varmepumpsforum.com

Alla använder inte forumen på samma sätt, om jag skulle bygga om en skåpbil till husbil hade jag personligen inte velat att andra är inne och skriver i min tråd eftersom jag använder tråden som en minnesbank.
Har jag sen frågor ställer jag dom i en ny tråd.

Att valmöjligheten finns är ju bäst, jag föredrar att man kan stänga sin tråd om man nu vill det.:)


Tilllägg; Det är där i mot värdelöst att det kan komma in nya inlägg utan att jag får reda på det innan jag godkänner postningen..
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Ang. den aktuella tråden hade du stängt den även om det hade varit en känd o populär skribent som gjort
ett sådant inlägg som mitt ?
Tommy R

Eftersom tråden redan hade tagit en annan inriktning sedan några inlägg tillbaka så var det en ren tillfällighet att den blev stängd efter ditt inlägg. Dessutom delar vi inte in skribenterna i grupperingar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det skulle vara kul om någon pekade på ett annat forum där TS själv kan stänga sin tråd. Det kan finnas men är nog inte många.
I og med ette er standard funksjonalitet i både vBulletine som vi benyttet tidligere og i Xenforo som vi benytter nå så burde det være mange forum som har denne funksjonalitet - selv om det er mulig å fjerne rettigheten til å stenge egene tråder for grupper og enkeltbrukere i begge forummotorene.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Om det nu finns en funktion att trådskaparen själv kan stänga tråden så är det upp till skaparen att stänga. Hade det inte funnits en funktion att stänga hade man fått kontakta webb och bett dem stänga.
Eftersom funktionen tydligen finns så är det bara acceptera detta. Man kan ha en annan uppfattning.

Själv stänger jag aldrig en tråd oavsett vad som skrivs, tycker webb att trådens innehåll inte passar så får de stänga den. Att trådar spårar ur och plötsligt handlar om annat är fullt normalt, vi kan bara tänka på när vi träffar andra och börja prata det vi började prata om tar ofta många andra vägar och så är det också när vi skriver.
 
F

F.d. 55374

Guest
Eftersom tråden redan hade tagit en annan inriktning sedan några inlägg tillbaka så var det en ren tillfällighet att den blev stängd efter ditt inlägg. Dessutom delar vi inte in skribenterna i grupperingar.
Tack för svaret, ni får ursäkta men jag tror inte på vad ni skriver.
Tommy R
 
D

Deleted member 11118

Guest
Ibland har jag tyckt det var konstigt att en tråd stängs av webb (eller vem som stänger centralt) vi tycker olika och har olika uppfattningar om allt, så jag tror man har ganska högt i taket innan webb stänger en tråd, jag håller inte alltid med dem, men det är bara acceptera att den ordningen finns. Jag har inga problem med det men kan ibland ha en annan uppfattning.
 
Toppen