• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser i småbåtshamnar

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vi läser i tidningarna varje vecka att nu på hösten, när det blir lite folk i småbåtshamnarna, stjäls det båtmotorer och båtar. Detta gäller ju samma till våren.

Föreslår att styrelsen sätter samman ett utskick till samtliga småbåtsklubbar där vi berättar om värdet av att ha en ställplats i hamnen. Då finns det människor i rörelse från tidig vår till sen höst, vilket gör att det inte blir så intressant att stjäla i den hamnen.
/Thomas
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Bra tänkt!
Den kontakten togs för flera år sedan via Gästhamnsguiden. Många hamnar var positiva och ordnade platser medan andra var ointresserade eller så motsatte sig kommunen det.

Detta budskap kan alla medlemmar sprida till de hamnar man besöker eller på annat sätt har kontakter med.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Bra tänkt!
Den kontakten togs för flera år sedan via Gästhamnsguiden. Många hamnar var positiva och ordnade platser medan andra var ointresserade eller så motsatte sig kommunen det.

Detta budskap kan alla medlemmar sprida till de hamnar man besöker eller på annat sätt har kontakter med.
Eller länstyrelsen, som på Öland varit mycket negativa till husbilar i hamnarna..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi var i Vingåker och kom precis strax före öppning, polisen gick runt entrén så man anade att det varit något bus, när vi ska gå in så hade några slagit sönder skyltfönster och entréglasdörrar. Jag gick förbi och sa i farten, om dom hade ordna ställplatser precis utanför till husbilar så hade det där aldrig hänt. En av dom ansvariga i butiken tittade på mig som om jag pratade grekiska, hon förstod nog ingenting så hon förblev bara stum.

Hade jag bedrivit en märkesbutik i en håla som det där ändå är hade jag ordnat så att ställplatserna och elen var gratis nattetid, möjligen toalett och vatten också..
Vi brukar övernatta på den parkeringen iallafall då vi ska handla nästföljande dag, men den här natten stod vi vid badet som också har gratis el, där var vi 3 husbilar den natten.

Det skulle inte kosta många kronor för företaget, dessutom skulle dom ha nästintill gratis nattövervakning:)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi var i Vingåker och kom precis strax före öppning, polisen gick runt entrén så man anade att det varit något bus, när vi ska gå in så hade några slagit sönder skyltfönster och entréglasdörrar. Jag gick förbi och sa i farten, om dom hade ordna ställplatser precis utanför till husbilar så hade det där aldrig hänt. En av dom ansvariga i butiken tittade på mig som om jag pratade grekiska, hon förstod nog ingenting så hon förblev bara stum.

Hade jag bedrivit en märkesbutik i en håla som det där ändå är hade jag ordnat så att ställplatserna och elen var gratis nattetid, möjligen toalett och vatten också..
Vi brukar övernatta på den parkeringen iallafall då vi ska handla nästföljande dag, men den här natten stod vi vid badet som också har gratis el, där var vi 3 husbilar den natten.

Det skulle inte kosta många kronor för företaget, dessutom skulle dom ha nästintill gratis nattövervakning:)



Hmmm.... nja denna lösning tror jag inte på..... även en tjuv kan ju ha en H-bil :eek:... och sen är det ju bara att vänta tills de andra H-bilarna har åkt, och så "jobbar" tjuven ostörd och ingen misstänker något... för där står ju en H-bil.... nääää... Och sen kommer väl ägaren att reta sig på att tjuven också fick gratis el, vatten och använt toan :twitcy:... nää....

Kan berätta att för många decennier sedan så bodde min flickvän och jag i en stor ombyggd trålare, båten stod i en båthamn och där var ganska öde på vintern... men ibland så kom det tjuvar.... en gång såg jag en helt svart Volvo 245 som inte tillhörde folket i hamnen, jag tog mitt gevär och sa till tjejen om jag ger någon signal så ring genast polisen (vi hade tråd telefon ombord) .... i mörkret smög jag närmre och närmre bilen.... och nu var jag 100% säker på att de dj.... tjuvarna skall jag ta... när jag kom närmre så hörde jag att motorn stod på tomgång.... ahha tänkte jag ...smarta tjuva bara hoppa in och dra iväg om de blir upptäckta... Men jag tänkte att mig skall de nog inte komma ifrån.... så jag smög närmre och närmre bilen samtidigt som jag höll geväret framför mig och var beredd om jag fick syn på tjuven.... Det var mörkt ute och jag tänkte att tjuvarna är ju himla smart för bilen är helt svart och syns knappast nu i mörkret.... men jag ser den... och så smög jag sakta framåt mellan de vinteruppställda båtar.... meter för meter kom jag närmre, och jag gjorde säkert allt för att tjuvarna inte skulle upptäcka mig...
Nu är jag så nära att jag kan se in i bilen..... till min förskräckelse så ser jag hur tjuvarna har krupit ihop i bilen ... och de är klädda i helt svart .... fan... de måste vara proffs tänkte jag svarta kläder och svart bil i mörka natten.... och så steg jag fram och knackade med gevärspipan på rutan....och sa högt rör er inte för då skjuter jag:swoon: .... båda tjuvar sträckte snabbt upp händerna så högt det gick inne i bilen... och så säger en av dem... skjut inte...... vi är från tullen...:eek::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 
Toppen