• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats och ta ut avgift

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Vilka regler finns för exempelvis en hamnförening eller markägare som upplåter plats för pb I under dagtid men som tar ut en avgift för en pb II mellan 18.00 och 09.00? Måste respektive kommun ge tillstånd?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Fri företagsamhet med fri prissättning och då avgör kunderna om priset är acceptabelt.
För dyrt = inga kunder!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vilka regler finns för exempelvis en hamnförening eller markägare som upplåter plats för pb I under dagtid men som tar ut en avgift för en pb II mellan 18.00 och 09.00? Måste respektive kommun ge tillstånd?

Nu vet inte jag vad du är ute efter, då är det knepigare att svara.
Men jag kan tänka mig att det kan finnas skillnader mellan ställplatser jämfört med parkeringsplatser.
Annars skulle ju varenda en istället för att söka tillstånd för ställplatser påstå att det är parkeringsplatser och sen hyra ut det som ställplatser, i kommunens ögon tror jag dom ser det som camping!

Och närmaste camping skulle ringa till lokaltidningen och böla om att dom kommer gå i konkurs...;)
Därför är jag övertygad om att man måste ha tillstånd.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När markägaren sökt & fått tillstånd så är det bara att öppna ställplatsen, priset är som Gunnar säger upp till honom själv att sätta. Campingägaren kan på sin höjd klaga på att kommunen gett sitt tillstånd, inte att det är för billigt & konkurrerar ut honom.
 
Toppen