• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats i Åre

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Kommande helg är det höstmarknad i Åre. Det märkliga är att kommunen sedan tidigare har sett till att byn är skyltas med förbud mot husbil. För mig är det ett märkligt beteende , då Åre borde värna om alla typer av turism och vår möjlighet att få stanna till en natt och få besöka en restaurang och kanske ta ett glas vin.

Har skrivit till kommunen och beskrivit deras problem.Hsr skrivit under med mitt eget namn och som medlem i husbilsklubben. Tror jag kommer att behöva få lite draghjälp av er andra i frågan.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi skrev till kommunen i samma fråga när vi var där i augusti månad.

Man får stå över natten på den stora parkeringen vid Åre strand.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Vi var där i augusti ingen stans att hålla på så vi körde vidare vi hade tänkt att stanna i Åre minst två dgr men tyvär dåligt mottagande av husbilsturister där tyvär så är vi inte skidturister.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Detta skrev jag igår till Åre kommun:
Hej


Vi hade tänkt att besöka Åre och höstmarknaden kommande helg. Vi kan dock inte hitta några ställplatser som ligger centralt i Åre. Här Åre kommun glömt bort husbilsfolket och möjligheten för oss att stanna till, äta en bit mat o ta ett glas vin? Tittar man på trafikskyltningen i Åre så verkar det som om ni inte vill ha oss som besökare.

Tittar man generellt i Sverige så har många kommuner fått upp ögonen för vad husbilsfolket har för önskemål och att vi har en god köpkraft som gynnar de lokala handlarna.

Mvh

Frank Nilsson
Husbilsklubben

Och detta fick jag till svar idag:

Hej!
I centrala Åre finns inga utnämnda ställplatser, men vi kommer att titta på det. Kommunens allmänna parkeringar är avgiftsfria från kl 18-09, så det finns möjlighet att parkera under barmarkstiden (från 1 dec till 30 april är p-förbud kl 03-06 pga snöröjning). Under Åre Höstmarknad är det hårt tryck på trafik och parkeringar i centrala Åre. Delar av centrum är avstängd för trafik eftersom det kommer att vara marknadsstånd och aktiviteter. Det finns möjlighet att parkera fritt i Duved och Björnen (och även övernatta med husbil) och under lördagen fritt nyttja ”skyttelbussar” till och från Åre. Åre vill självklart att alla besökare ska känna sig välkomna och vi hoppas på att kunna erbjuda parkering för husbilar i framtiden.


Vänliga hälsningar
Karin Estensson
Trafikhandläggare
Åre kommun/ Ååren tjïelte
______________________
0647-169 21
Box 201, 837 22 Järpen
Besöksadress: Norra vägen 21
are.se
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Stora parkeringen
Är det den vid holiday club?
Tänkte åka dit i helgen

Ja det är den parkeringen. Tog kontakt med parkeringsbolaget som i sin tur kontaktade den lokala parkeringsvakten i Åre som bekräftade att det gick att stå på parkeringen över natten.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Ja det är den parkeringen. Tog kontakt med parkeringsbolaget som i sin tur kontaktade den lokala parkeringsvakten i Åre som bekräftade att det gick att stå på parkeringen över natten.

Hälsar Kjell

Konstigt för enligt grabben som bor i Åre är den enda parkeringen vid kyrkan.
Han är ju lite överallt eftersom han kör taxi i Åre.
Jag kan iofs be att han fotar förbudskylten vid Holiday in.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Svar : enda stället i åre där det står att det är förbjudet att campa över natten ...
(förutom skistars parkeringar som även på sommaren har vinterns nattförbjudsskyltar för att det jämt ska gå att ploga)
samt holiday parkeringen har ju höjt priserna 80kr dygnet, jämfört med kyrkans 5kr timmen mellan 9-18 = 45kr/dygnet

10kr/h / 80kr/dygnet som är på holiday :)

så 45kr/dygnet mot 80kr, dock är det ju gratis över natten så står man bara på kyrkan mellan 18-09 så är det ju gratis

kör man över bron är det ju en sån här camping förbjuden skylt där det står "gäller även husbil och husvagn", dom lär ju inte lappa men när det även är dyrare så känns det ju onödigt att stå där också :p Är ju annorlunda på vintern då det är typ enda parkeringen i byn där det inte är förbjudet att stå på nattenreceived_461486834359846.png
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Svar : enda stället i åre där det står att det är förbjudet att campa över natten ...
(förutom skistars parkeringar som även på sommaren har vinterns nattförbjudsskyltar för att det jämt ska gå att ploga)
samt holiday parkeringen har ju höjt priserna 80kr dygnet, jämfört med kyrkans 5kr timmen mellan 9-18 = 45kr/dygnet

10kr/h / 80kr/dygnet som är på holiday :)

så 45kr/dygnet mot 80kr, dock är det ju gratis över natten så står man bara på kyrkan mellan 18-09 så är det ju gratis

kör man över bron är det ju en sån här camping förbjuden skylt där det står "gäller även husbil och husvagn", dom lär ju inte lappa men när det även är dyrare så känns det ju onödigt att stå där också :p Är ju annorlunda på vintern då det är typ enda parkeringen i byn där det inte är förbjudet att stå på nattenVisa bilaga 157423

Om jag minns rätt så är det tydliga markeringar på marken vid kyrkan vilket gör att det kan vara svårt för husbilar över 6 m att rymmas på parkeringsplatsen. Vid holiday saknades markeringar på marken när vi var där vilket då tillåter större bilar att parkera . Detta bekräftades(muntligt) också av parkeringsbolaget.

Det bästa sättet att erhålla ordentliga centrala ställplatser är naturligtvis att fler hör av sig skriftligt till kommunen.

Hälsar Kjell
 
Toppen