• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

Sb1215

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Malung
HBK-Nr
21575
Medlemskap
2024
Jag tänkte montera solceller på bilen, och jag såg att det fanns en ledig genomföring ner igenom taket bredvid antenn kabeln. Så min fråga är hur många kablar från solcellen ska ner och in i bilen?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det beror lite på solcellerna, en eller två celler och en eller två kablar från vardera cellen samt hur den befintliga takgenomföringen ser ut.

Du kan naturligtvis skarva ihop kablaget i en dosa på taket och sedan dra ner elen i en rund tvåledare. Själva genomföringen blir då tät om den har en expanderande förskruvning. Du kan också använda en sådan här

Kopplingsbox-2.jpg

dosa på taket med inbyggd takgenomföring om den får plats. Den är lätt att använda om du vill montera en solcell men ha möjligheten att komplettera med en till senare. Locket är öppningsbart och det finns plats för åtskilliga förskruvningar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det beror lite på solcellerna, en eller två celler och en eller två kablar från vardera cellen samt hur den befintliga takgenomföringen ser ut.

Du kan naturligtvis skarva ihop kablaget i en dosa på taket och sedan dra ner elen i en rund tvåledare. Själva genomföringen blir då tät om den har en expanderande förskruvning. Du kan också använda en sådan här

Visa bilaga 162940

dosa på taket med inbyggd takgenomföring om den får plats. Den är lätt att använda om du vill montera en solcell men ha möjligheten att komplettera med en till senare. Locket är öppningsbart och det finns plats för åtskilliga förskruvningar.

Det finns även dosor där man limmar dosan över hålet. Om man parallellkopplar panelerna så kan man göra detta uppe på taket, det finns kopplingsstycken för detta (placeras under en av panelerna) & då blir det endast en kabel in i bodelen. Jag har gjort så & har också en sådan dosa som endast limmas.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
MC4-kontakterna är garanterat täta med o-ringar mellan kontaktstyckena & i ändarna där kabeln går in. Takgenomföringen har samma konstruktion som en IP60 eldosa. Dosan limmas på samma sätt & med samma lim ex.vis Sikaflex som fästena för panelen. Det finns ingen som skruvar i dagens läge, man enbart limmar. Eftersom man kopplar ihop alla panelerna uppe på taket så behöver man inte in i dosan & rota, fortfarande 1 eller 2 kablar in.
390410_parallelmc4_4_1.jpg mc4-par-bild-2_1_1_2_1.jpg Takgenomforning-till-husbil-husvagn-tva-kablar-vit-500x500.jpg
 
Senast ändrad:

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hoppas det är ok med en naiv o okunnig fråga?
Har alltså inte solceller ännu, men planerar för det.
Kan också säga att mina första 20 yrkesår
var jag byggnadsplåtslagare, tak-jobbare.
Med den bakgrunden så kan jag undra varför håltagning och dos-montering
sker uppe på den nästan horisontella takytan?

Ingen optimal avrinning där, eller?

Alternativet vore kanske att ta hålet o dos-montering typ 1 dm ner på vertikala väggen?
Tänk markis-montaget, fast på andra sidan av bilen.
Limmades sen dosan precis i 45° som den ligger på Bennsans bild,
så hjälper ju både gravitation o fartvinden till att dränera det kritiska stället.
Detta är alltså en reflexion och öppen fråga, men absolut inget påstående ;-)

Undrar gesällen vid solcellen... ;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att montera på taket är det optimala, i annat fall så får man hålla på att vända bilen efter solståndet. Panelerna är både vattentäta & hagelsäkra. Dosan behöver inte dräneras. Är den rätt limmad & kabelgenomföringarna korrekt åtdragna så är den garanterat tät.
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hmm, det gäller kopplingsdosan, inget annat.
Var jag otydlig?
Vill erinra mig att både plast o gummi åldras,
särskilt vid långvarig bestrålning av UV-ljus
Tyckte mig märka en del sådant på min första plåtis som jag hade i 29 år...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, jag förstod vad du menade men jag ville bara vara lite "övertydlig" eftersom det är fler än du & jag som läser detta. Vad gäller dosans UV-beständighet så vet jag faktiskt inte. Man får väl utgå ifrån att den tål UV-strålar i alla fall något så där. Den monteras ju utav alla proffs & det stora flertalet av oss amatörer. Limmet däremot är UV-beständigt, både Sikaflex & Tec7. Det finns ju mycket annat på en husbil som är av plastmaterial som man kanske borde vara mer frågande till. Fönsterkarmar som fått "några år på nacken" tenderar att bli matta & poriga. Nä, vad gäller dosans UV-beständighet så är jag övertygad om att den håller i alla fall minst 25 - 30 år & efter detta så får man väl byta ut den om det är nödvändigt & då har förresten redan solcellspanelerna redan tidigare gjort sitt.
 
Toppen