• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller trasiga efter hagelskur

F

F.d. 50424

Guest
Hej. Jag har 180W flexibla solceller (120+60) på taket, modell dyrare inhandlade hos en svensk försäljare.
Dessa fungerade klockrent i 2.5 månader, tills jag hamnade i en hagelskur i schweiz. Efter detta så laddar solcellerna ej som de ska.
Enligt försäljaren ska dessa ge 6-9 amp, när jag tar av kablarna från regulatorn och mäter får jag mellan 0 och 1.3 amp.

Har någon varit med om att solcellerna ej klarar en hagelskur?
Dom är ju gjorda för att ligga på taket. Försäljaren hävdade att det berodde på yttre påverkan och därmed gäller inte garantin.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag vet inte hur det är med flexibla solceller men så gott som alla fasta som är monterade i aluminiumram är täckta av hagelsäkert glas & detta ingår i garantin.
 
F

F.d. 53814

Guest
Hur gör du när du mäter din ström?
Vad använder du för last och vad mäter du med?
Jag föreslår att du mäter panelerna en och en i bra solljus och ser vilken spänning du får.
Ström är ju en funktion av din spänning och lasten så har du fulla batteriet t ex så ser du mycket lite ström och tvärt om.
Du borde ha 18 - 22 V per panel frikopplade från allt annat, lägre än så betyder att något gått fel.

Det kan vara så enkelt så att en kabelanslutning eller skarv tagit stryk.
 
F

F.d. 50424

Guest
Har en voltmätare från Biltema som klarar upp till 10 amp.
Tog ur kablarna från regulatorn, alltså kablarna från solcellerna. Ställde in mätaren på Adc 10A och mätte på plus och minus kabel, som försäljaren sa.
Solcellerna går ihop i mc4 kontakter uppe på glasfiber taket.
Dessa kontakter är limmade mot taket, har inte möjlighet att klättra upp och skära lös dessa nu.

Mätte även spänningen på dessa kablar, och den uppgick till 21.5.

Får mäta panelerna enskilt när jag kommer hem sedan.
 
F

F.d. 53814

Guest
Har du 21,5V från panelerna så fungerar dessa troligen.
Hur mycket laddning har du i batteriet?
Bäst uppfattning om ifall allt är Ok får man om man mäter med en tångamperemeter, det kanske är en sådan du har, runt plusledningen medan något som drar mycket ström ur batterierna är påslaget.
Vad har du för regulator? Här i forumet finns erfarenhet av många olka, en del har små hyss för sig så man måste mäta flera gånger.
 
F

F.d. 50424

Guest
Ja batteribanken är ju förvisso nästan fulladdad efter en dags körning, stod på 13.6 när jag kollade.

Har en votronic duo 250.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sära på solpanelerna och koppla in 1 i taget. Kanske har någon klarat sig i hagelovädret, eftersom du får nån form av värde (volt). Är det brott på kabeln, så får du förstås inget utslag på VOLT-mätarn.

PS Flexibla paneler är nog inte hagelskyddade. Det är inte mina.
 
F

F.d. 50424

Guest
Jo, får kolla det vid hemkomst.

Enligt produktbeskrivningen är Etfe ett "extremt tåligt laminat"

Vi snackar ju inte om något hagel som har bönglat plåten eller glasfibertaket.
 
F

F.d. 53814

Guest
Ja batteribanken är ju förvisso nästan fulladdad efter en dags körning, stod på 13.6 när jag kollade.

Har en votronic duo 250.
Om batterierna är fulla så går det mycket lite ström till dessa.
Votronic är en kvalitetsladdare så den fungerar nog bra. Variationer i strömstyrka under laddning kommer ofta från att laddaren försöker anpassa sig efter batteriet som uppför sig lite olinjärt i slutet av laddfasen.
Laddaren kan också luras av att det finns generatorström som höjer spänningen temporärt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tips:
Jag kvaddade alldeles själv en av mina paneler (med glasskiva på) när borren slant vid monteringen. Fick 100% ersättning från IF eftersom jag hade drulleförsäkring (olycksfall) i hemförsäkringen. Försäkringen kostar knappt några hundralappar och är guld värd om man ”tappar” något oavsiktligt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Van 542, fungerar din mätare på strömområdet? Ett fel som de flesta av oss gjort någon gång är att man ska mäta spänning men har instrumentet på strömområdet. Då går säkringen i instrumentet direkt och nästa gång man ska mäta ström har man glömt incidenten och får noll i ström.
I så fall byt säkring!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Har en voltmätare från Biltema som klarar upp till 10 amp.
Tog ur kablarna från regulatorn, alltså kablarna från solcellerna. Ställde in mätaren på Adc 10A och mätte på plus och minus kabel, som försäljaren sa.
Solcellerna går ihop i mc4 kontakter uppe på glasfiber taket.
Dessa kontakter är limmade mot taket, har inte möjlighet att klättra upp och skära lös dessa nu.

Mätte även spänningen på dessa kablar, och den uppgick till 21.5.

Får mäta panelerna enskilt när jag kommer hem sedan.
Mäter du ström ska du INTE mäta på plus och minus, då går säkringen som det skrevs om ovan!
Ska du mäta ström måste du dela på strömkretsen (koppla loss någonstans) och koppla in instrumentet i serie.
Lättare är en tångamperemeter, men lägg bara ena kabeln i tången (plus eller minus kvittar, men inte båda samtidigt).
 
F

F.d. 50424

Guest
Går det där att förklara en gång till, ännu enklare, för en dummie?

Jag vill ju mäta både på kablarna från solcellerna till regulatorn och från regulatorn till batterierna, för att ta reda på om det är regulatorn eller solcellerna som spökar.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag förstår att det blir lite förvirrande men det är som tidigare sagts att vid strömmätning får man bryta upp strömkretsen och lägga mätaren i serie. MEN, i ditt fall när du ska mäta kortslutningsströmmen från solpanelerna är strömmätaren själva belastningen. Därför går det bra att ansluta den direkt till polerna på solpanelen som orkar ge max ca 7A och din mätare tål 10 A. Om du däremot ansluter mätaren i strömläget direkt på batteripolerna brinner den förmodligen upp (eller interna säkringen) då strömmen kan bli hundratals A, så gör inte det!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Läs inlägg 7. Sätt mätområdet på över 20volt (kanske det står 200 på din mätare). Det är lätt att tänka fel och ställa in den på 20v, då visar den inget utslag från solpanelen, eftersom den ger över 20v när den är obelastad (alltså mät direkt på resp solpanels plus- o minuskabel. Får du över 20v på dagen (utan skugga), så är panelen hel.
 
Toppen