• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solceller till liten camper

F

F.d. 54489

Guest
Tjena! Hittade detta trevliga forum för några veckor sedan och har läst på ganska bra, verkar som ett trevligt community här med mycket likasinnade människor.
Jag och tjejen köpte för några månader en VW LT31 från 1976 som är i ganska fint skick. Vi ska åka genom europa ner till portugal i sommar, planerar att vara borta 3 månader ungefär.
Vi har ingen tidigare erfarenhet av husbil eller husvagn men är riktigt taggade och det känns som en livsstil som passar oss! Bilen är nu utrustad med ett bodelsbatteri och startbatteri. Det finns dessutom två vanliga eluttag som bara fungerar när bilen är inkopplad i en strömkälla.

Vi kommer fricampa för det mesta och kommer köpa till solceller som jag nu lär mig om. Vi kommer nog inte förbruka så mycket el, kylskåpet går på gasol så vi kommer bara driva lampor, fläktar och batteriladdning av telefon och laptop. Telefoner går väl att ladda på 12volt utan problem, men laptopen kräver väl en omvandlare.
Kan tänka mig köpa en rejälare surfplatta om dom går att ladda direkt på 12volt och slippa köpa en omvandlare.

Som ni kanske märker har jag inte stenkoll, så jag tänkte be om lite generella tips angående elförsörjningen. Hur stora solceller kan man tänkas behövas, och är det nödvändigt att köpa ett till bodelsbatteri och seriekoppla(EDIT: paralellkoppla) med det jag redan har?
Fler frågor kommer säkert dyka upp, kommer fortsätta forska runt här på forumet och övriga internet.
Stort tack på förhand!
Mvh Love
 
Senast redigerad av en moderator:

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Seriekoppla aldrig 12V-bodelsbatterier för då blir det 24V.

Installera inte mer effekt på solpaneler än vad du har amperetimmar på bodelsbatterierna.

Köp små invertrar på 150W resp 300W för 230V laddning av datorer o.d hellre än en stor på 1000W.

Komplettera med ett litet elverk på max 1100W vid 230V. (Kör kylskåpet på 230V när du använder elverket)

Monokristallina solceller är billigare än polykristallina. Enda skillnaden är att monokristallina är aningen större än polykristallina vid samma effekt.

Köp en mttp-regulator som klarar minst 30A från solpanelerna. Perfekt om du installerar två bodelsbatterier a ca 130Ah samt två solpaneler a 150W. Ett batteri på ca 130Ah räcker om du bara installerar en solpanel på 150W. (Det tar dubbelt så lång tid att ladda två batterier a 130Ah än det tar att ladda ett batteri på 130Ah med EN solpanel på 150W)

AGM-batterier av fritidstyp är bra batterier men akta dig för Biltemas AGM.
Jag förstår inte detta att man ska akta Biltemas AGM batterier Jag har två st 95amp köpta 2012 inga fel fungerar galant har 200w solceller allt fungerar perfekt Ända fel som jag kan komma på är att Dom är mycket BILLIGARE
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Åka runt i södra europa kräver betydligt mindre solceller än att åka runt i vårt avlånga land Sverige. jag skulle ha satsat på ca 200watt fördelat på minst 2 paneler alternativt 3st och då haft en panel lös med lång sladd till så man kan placerat ut den på marken, kanske med ett stativ på. Solpanelerna du hittar i Svenska butiker idag håller ungefär samma kvalité rakt över. Det som kan göra den stora skillnaden är regulatorn. Köp för gudsskull inget "Kina crap" där. Satsa på ett känt märke med MPPT te.x Victron-Energy eller Schaudt
 
F

F.d. 54489

Guest
Stort tack för alla bra svar!! Har fått jättemycket hjälp och jag uppskattar det enormt! Jag har forskat och läst vidare och känner att jag har mer att gå på nu :)
Det behövs ingen inverter för att ladda en dator, kör istället med en DC/DC 12-19 V transformator så laddar man direkt från 12V systemet (de flesta datorer går på 19V men kolla först)

Monokristallina solceller är visserligen billigare och sommartid märks ingen direkt skillnad men under sämre ljusförhållanden ger de märkbart sämre effekt.

Det där låter som en jättebra lösning! Upptäckte att laptopen går på 19.5V och en batteridriven högtalare vi tänkt ta med laddas på 19V. Borde funka att ladda med samma transformator i så fall? Har någon exempel på en transformator som skulle fungera?

Innan du börjar titta på vad du ska köpa skall du göra en energibudget.
Med den i grunden är det lättare att se vad du behöver skaffa.
Gör en lista med alla elförbrukare du kan tänka dig i bilen. kolla hur mycket var och drar i effekt (Watt) eller i ström (Ampere). I nästa kolumn skriver du hur många timmar per dag varje förbrukare kommer att vara igång.
En lampa på 10W som går på 12V drar 0,85A på en timme. 5 timmar lyse är 4,2 Ah från batteriernas kapacitet.
Nu summerar du ihop så att du ser en typisk dags förbrukning.
Sedan är det dags att se hur mycket Ah du har tillgängligt i ditt batteri.
Grovt räknat ser det ut såhär;
Ett vanligt bly-syra batteri på 100Ah ger dig max 50Ah användbar ström.
Ett bra AGM 100Ah ger dig upp mot 70Ah
Ett bra GEL 100Ah ger dig upp mot 80Ah
Som vanligt rekommenderar jag att läsa batterikunskapen hos Tudor, BATTERIKUNSKAP - Tudor Eller Sutars (Skyllermarks) http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2016/10/Elguiden-2017.pdf Men köp inte Skyllermarks grejor innan du kollat andra butiker, dom är bra men dyra.

Nu vet du hur länge du har ström till dina grejer när batterierna är fullt laddade. Du måste minst ha en voltmeter inkopplad så du har lite koll.

Dags att titta på återladdningen.
När ni står stilla och har tillgång till 230V så är en bra laddare nödvändig, typ CTEK men det finns billigare som är lika bra.
När ni kör så måste bilens generator ladda bobatterierna. En bra DC/DC-laddare sköter det.
Ett alternativ om bilen inte redan har ett elektroblock kan vara att skaffa ett från en skrotad husbil.
Annars så finns ju åter igen CTEK 250S(Kolla så den kan ladda din batterityp) eller billigare laddare från eBay.
Solpaneler är bra.
Välj så stort du har råd och plats för. Man kan blanda olika storlekar så länge nominell spänning från dem är samma.
En bra solpanelregulator kostar pengar men kan fungera som elcentral åt dig.
MPPT-teknik är bra men kan generera störningar i bilen, mest på tv/radiomottagning.
En PWM-regulator ger något sämre laddning vid svåra förhållanden men oftast inget att bekymra sig över.
Välj en som klarar minst 30A oavsett vilka paneler du har.
Kör sedan ingående ström från panelerna igenom den och ev även från generatorn.
Ta ut all ström genom regulatorn och ställ in den att bryta vid en lågspänningsnivå som är säker för din batterityp så håller batterierna länge.

Sådär, nu har du ju ett bra försörjningssystem.
Överväg att koppla bilstereon på bobatteriet så du inte står med tomt startbatteri efter en partykväll.
VIlket fick mig att komma på att du ska titta på möjligheten att nödkoppla mellan bo- och bil-batteri.
Det kan vara relativt klena ledningar om de endast används för att föra över lite energi mellan batterierna och inte är anslutet vid start.

Extra tack för ett långt och utförligt svar!
För att ladda upp batterierna med 230V, krävs det mer än en sk "underhållsladdare" som man kopplar på under vintern och så?

Vad menar du med att nödkoppla mellan bo och bil-batteri? Är det alltså att seriekoppla in startbatteriet ifall det skulle tömmas?

28783311_1601123743340107_4848752553715826688_o.jpg
Den här lilla dosan sitter mellan batterierna just nu, kan det vara ett sådant elektroblock som laddar bodelsbatteriet från generatorn när startbatteriet är fullt? Har inte möjlighet att mäta med voltmeter just nu

Solarset 200 Watt Premium für Wohnmobile mit Spoilerprofilen
Här är ett paket som jag har kollat på, har inte gjort någon grundlig förbruknings-beräkning, så det kanske är lite överdrivet, vad tror ni?
 
F

F.d. 53814

Guest
Kortare svar.
En CTEK på minst 15A ger dig anständiga laddtider. Ctek M200 15A – Hjertmans.se Som med solpaneler, köp så kraftig laddare du har råd med.
Nödkoppling. Om ditt startbatteri är urladdat för att du glömt en förbrukare så är det bra att kunna ta ström från bodelens batteri och ladda lite. Det kan vara klenare kablar eller helt enkelt en påse med startkablar om du kommer åt med sådana.

Det på bilden skulle kunna vara ett skiljerelä modell äldre. Byt i så fall till ett sånt här BEP Skiljereläsats 12/24V 140A – Hjertmans.se En enklare version för halva priset finns på Biltema.

Solpanelpaketet du länkar till ser fint ut. Du skulle nog kunna spara pengar på att köpa i lösa delar, men det är ju praktiskt att bara ha en leverantör att vända sig till om det krånglar.
Får du plats med panelerna så kommer du att ha gott om ström.
Det fanns ju ett set för 395€ utan blåtand, det skulle jag välja, men du kanske vill ha blåtand.
Mellanskillnaden skulle jag hellre lägga på ett instrument typ NASA BM-1 eller liknande.
 

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Hej!
Jag blir lite rädd när du återkommande skriver "seriekoppla". När du har ett 12 volts system, vilket du har, så ska du alltid parallellkoppla 12 v batterier för att öka kapaciteten, ALDRIG SERIEKOPPLA.
Solceller kan man däremot seriekoppla för att minska kabelarean men där har du ju en regulator mellan celler och batteri(er) som reglerar ström och spänning så det blir rätt laddning.
/Mike
 

MikeOnWheel

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
20007
Medlemskap
2026
Hej igen!
Under dosan på din bild i förra inlägget tror jag du hittar ett skiljerelä. Fungerar så att när din motor är igång så laddar bilens generator båda batterierna. När du så slår av motorn och laddningen därmed upphör från generatorn bryter reläet och därmed kandu bara konsumera ström från ditt bodelsbatteri. Fast läs i tidigare inlägg om radion.
/Mike
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Hej!
Jag blir lite rädd när du återkommande skriver "seriekoppla". När du har ett 12 volts system, vilket du har, så ska du alltid parallellkoppla 12 v batterier för att öka kapaciteten, ALDRIG SERIEKOPPLA.
Solceller kan man däremot seriekoppla för att minska kabelarean men där har du ju en regulator mellan celler och batteri(er) som reglerar ström och spänning så det blir rätt laddning.
/Mike
Är du helt säker på att det bara är att seriekoppla för att man har en regulator. Min regulator klarar max 32 volt. Serikoppling av två sol-
celler bör ge ca 35 volt vid full effekt. Det kan finnas regulatorer som
sämre värden än min. Det finns ju också regulatorer som klarar 100 volt
/Kjell
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Stort tack för alla bra svar!! Har fått jättemycket hjälp och jag uppskattar det enormt! Jag har forskat och läst vidare och känner att jag har mer att gå på nu :)


Det där låter som en jättebra lösning! Upptäckte att laptopen går på 19.5V och en batteridriven högtalare vi tänkt ta med laddas på 19V. Borde funka att ladda med samma transformator i så fall? Har någon exempel på en transformator som skulle fungera?


Kontakta "Adapterexperten" i Halmstad så får du den hjälp du behöver. Sök på nätet så hittar du.
 

TobbeH

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
24097
Medlemskap
2024
Det finns fördelar med att seriekoppla solpanelerna. Förutsatt naturligtvis att regulatorn klarar den dubbla spänningen. En fördel är redan nämnd, att strömmen ut från panelerna då blir hälften så stor och att du därför kan använda klenare kablar.
En annan fördel är att seriekoppling gör att spänningen blir tillräckligt hög för att generera hyfsad effekt in till batterierna även vid mulet väder och gryning /skymning. Detta förutsätter en regulator av MPPT-typ.

En klar nackdel med seriekoppling är dock att skuggning av den ena panelen gör att även den andra ger
betydligt lägre effekt.

Slutsatsen blir därför att det är allra bäst ifall solcellerna i sig ger hög spänning. 72-cellers paneler ger ca 40 volt spänning ut. Vi har sett att våra 2x 100W (parallellkopplade) paneler då genererar mellan 40-80 Watt även vid dåligt väder och gryning /skymning, med en MPPT-regulator.
 
F

F.d. 54489

Guest
Hej!
Jag blir lite rädd när du återkommande skriver "seriekoppla". När du har ett 12 volts system, vilket du har, så ska du alltid parallellkoppla 12 v batterier för att öka kapaciteten, ALDRIG SERIEKOPPLA.
/Mike
Hej, det var såklart ett misstag. Kommer inte att seriekoppla batterierna! Blir lite snurrigt bara när man sitter och läser. Tack för varningen, kommer göra hella installationen noga och försiktigt. :)

Kontakta "Adapterexperten" i Halmstad så får du den hjälp du behöver. Sök på nätet så hittar du.
Tack för tipset! ska ringa dom och be om hjälp!


Har nu konstaterat att bobatteriet som sitter i är ett blybatteri (calcium-calcium) på 62Ah från global batteri.
( ArtikelInfo )


Anar att det inte är mycket att hänga i julgranen? Om jag skulle köpa ett till likadant och PARALELLkoppla, skulle de duga till nått? Vi har ju som sagt ingen jättestor el-konsumtion. Börjar känna att prislappen börjar sticka iväg.
I så fall kanske 200w solpaneler är lite överdrivet?
 
F

F.d. 53814

Guest
Ditt bobatteri är ett vanligt bilbatteri för start av motorn.
Det ger i absolut bästa fall 50% av angiven kapacitet. Ca 35Ah alltså.
Om du köper ett AGM-batteri på 95Ah så får du ut minst 60Ah troligen 70Ah beroende på hur hårt och snabbt du drar ur strömmen. Ett sådant batteri är inte jättedyrt om du tittar på t ex HaraldNyborg. Även en del båttillbehörsbutiker har bra priser nu.

Har du gjort din läxa? En strömförbrukningsbudget? Om inte så gör en nu. Så vet du ju precis hur mycket pengar du behöver lägga ut alternativt spara på strömmen.
Om du har plats för 2 x 100W solpanel så köp en panel först och montera så att du får dit en till senare.
Panelerna kommer inte att bli dyrare med tiden så det är ingen ekonomisk risk.
100W panel får du på ebay.de för under 1000:- inkl frakt. En bra regulator hittar du för 500:- och så går det åt lite kontakter och bra kabel, fästvinklar och sikaflex osv ytterligare en 500:-
Skiljerelä från Biltema istället för ditt gamla.
Säkringspael och minusskena sedan är du färdig :)
 
F

F.d. 54489

Guest
Ditt bobatteri är ett vanligt bilbatteri för start av motorn.
Det ger i absolut bästa fall 50% av angiven kapacitet. Ca 35Ah alltså.
Om du köper ett AGM-batteri på 95Ah så får du ut minst 60Ah troligen 70Ah beroende på hur hårt och snabbt du drar ur strömmen. Ett sådant batteri är inte jättedyrt om du tittar på t ex HaraldNyborg. Även en del båttillbehörsbutiker har bra priser nu.

Har du gjort din läxa? En strömförbrukningsbudget? Om inte så gör en nu. Så vet du ju precis hur mycket pengar du behöver lägga ut alternativt spara på strömmen.
Om du har plats för 2 x 100W solpanel så köp en panel först och montera så att du får dit en till senare.
Panelerna kommer inte att bli dyrare med tiden så det är ingen ekonomisk risk.
100W panel får du på ebay.de för under 1000:- inkl frakt. En bra regulator hittar du för 500:- och så går det åt lite kontakter och bra kabel, fästvinklar och sikaflex osv ytterligare en 500:-
Skiljerelä från Biltema istället för ditt gamla.
Säkringspael och minusskena sedan är du färdig :)

Tack igen för ditt svar gundj! Vår resa i sommar kommer utgå ifrån motala, så vi kanske får ta och svänga förbi linköping med en flaska vin eller en påse bullar som tack för all hjälp!
En ny tanke har dykit upp, att kanske köpa ett nytt kylskåp som går på el istället för gasol, har hittat några mellan 5000 och 7000 som verkar bra, dom drar runt 1.5A.
Jag har dragit mig för att göra en energibudget eftersom jag känner mig okunnig och osäker, men jag har gjort ett försök här och räknat högt så vi ska ha marginal kvar

energibudget

nytt kylskåp 1.5A 24timmar 36Ah

dator 3.3A 2timmar 6.6Ah

högtalare 3A 1timme 3Ah

telefon 2.1A 3 timmar 6.3Ah

4w LEDx4 1.3A 4 timmar 5.2Ah

vattenpump 1.2A x

total förbrukning med elkylskåp 57.1Ah

total förbrukning utan elkylskåp 21.1Ah


Det enda som inte är beräknat i kalkylen (vad jag kan komma på) är bilstereon. Det är inget mäktigt system inkopplat så jag kan inte tänka mig att det drar så mycket.

Vi räknar ändå med att fricampar en del, så vi skulle vilja kunna vara stående i ungefär 5 dagar (om det ens är möjligt) då eventuellt med minskad elkonsumption.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sånt här är bara roligt att spåna om. Det behövs inga bullar :)
En bilstereo kan nog dra upp mot 10A om man poppar på ordentligt. Räkna med 3 - 5A så är det inte i underkant.
När det gäller budgeten så är det alltid bra att ligga i överkant på förbrukning och underkant på tillskott / laddning.Då blir man inte ledsen. Gäller både el och pengar :)
Vattenpumpen går ju så sällan, kanske 1/2 timme per dag, max. Om ni inte ska bada :)
Kompressorkyl finns ju just nu på rea hos nästan alla båtfirmor. t ex Isotherm Cruise kylskåp 42 liter – Hjertmans.se.
Ett sådant drar enligt tillverkaren 0,6A medelförbrukning. Räknar du med 1A så blir det 24Ah på ett dygn.
Kylboxar kan vara bättre om du har ont om plats.
Jag har haft 100W solpaneler på husvagnar och husbilen och erfarenheten säger att jag får ca 5A laddning vid normala förhållanden. Då har jag inte ansträngt mig att stå bra till osv. Man kan bättra på det med bättre regulator. Är man söderöver och står bra så ökar ju inflödet också.
Räknar du konservativt att du får 5A under 5 timmar så fyller du på med 25Ah en normaldag utan att du kört bilen. I verkligheten blir det mer, säkert upp mot 35Ah de dagar det inte regnar men som sagt. räknar man lågt så har man lite marginaler.
Med 100Ah AGM batteri och 100W solpanel med MPPT-regulator så borde ni klara er bra.
Billiga MPPT-regulatorer kan ge störningar på radio mm så köp ett känt märke. Sök på forumet.

Strömförsörjning till laptop t ex 12 V datorladdare för bilen 120 W - ComOn | Kjell.com
 
F

F.d. 54489

Guest
Sånt här är bara roligt att spåna om. Det behövs inga bullar :)
En bilstereo kan nog dra upp mot 10A om man poppar på ordentligt. Räkna med 3 - 5A så är det inte i underkant.
När det gäller budgeten så är det alltid bra att ligga i överkant på förbrukning och underkant på tillskott / laddning.Då blir man inte ledsen. Gäller både el och pengar :)
Vattenpumpen går ju så sällan, kanske 1/2 timme per dag, max. Om ni inte ska bada :)
Kompressorkyl finns ju just nu på rea hos nästan alla båtfirmor. t ex Isotherm Cruise kylskåp 42 liter – Hjertmans.se.
Ett sådant drar enligt tillverkaren 0,6A medelförbrukning. Räknar du med 1A så blir det 24Ah på ett dygn.
Kylboxar kan vara bättre om du har ont om plats.
Jag har haft 100W solpaneler på husvagnar och husbilen och erfarenheten säger att jag får ca 5A laddning vid normala förhållanden. Då har jag inte ansträngt mig att stå bra till osv. Man kan bättra på det med bättre regulator. Är man söderöver och står bra så ökar ju inflödet också.
Räknar du konservativt att du får 5A under 5 timmar så fyller du på med 25Ah en normaldag utan att du kört bilen. I verkligheten blir det mer, säkert upp mot 35Ah de dagar det inte regnar men som sagt. räknar man lågt så har man lite marginaler.
Med 100Ah AGM batteri och 100W solpanel med MPPT-regulator så borde ni klara er bra.
Billiga MPPT-regulatorer kan ge störningar på radio mm så köp ett känt märke. Sök på forumet.

Strömförsörjning till laptop t ex 12 V datorladdare för bilen 120 W - ComOn | Kjell.com
Schysst! nu känner jag att jag har mer kött på benen och ska börja välja och beställa delar!
Kommer nog börja med en 100W panel, och 2 st 100ah batterier, se hur det fungerar och sedan eventuellt sätta dit en till panel.
Kommer köpa ett kompressorkylskåp också
Jag har läst att dom billigare batterierna har nästan samma hållbarhet som dom dyrare under normala omständigheter. Biltema verkar vara billigast, dom är väl av AGM typ?
Satsar på en bra MPPT regulator med batteriövervakning, nytt skiljerelä och en ordentlig Ctek laddare tills när vi har landström.

Vilka leverantörer rekommenderar ni?
kollar på biltema, tyska prevent, Hjertmanns och adapterexperten.
Finns det pengar att spara typ tillexempel ebay? är det värt besväret?
Ser fram emot att börja skruva i maj!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En "bakvei" når det gjelder MPPT er Ctek sin S250D som gir bedre ladning av bobatteri under kjøring og opp til 20A ladning fra solpanel. Fungerer med opp til 250W paneler. Denne erstatter og skillerele mellom motor og bobatteri, og om jeg husker rett så lader den og bilen når bobatteri er fullt og det er nok sol.
 
F

F.d. 54489

Guest
Väcker denna tråd till liv igen! Nu har bygget satt igång på allvar, har inte riktigt satt igång med eldelen, men har delar hemma och planerat.
Ett frågetäcken som dykt upp är det här med elektroblock och skiljerelä.. Jag har en victron MTTP regulator och inget elektroblock.
Skiljereläet sitter väl mellan bo och startbatteriet och ser till att bo-batteriet får ta del av strömmen från motorgeneratorn när startbatteriet är fullt?
Fungerar det åt andra hållet också? Dvs att när bobatteriet är fullt så får startbatteriet ta del av strömmen från MTTPn?
Nya frågor dyker säkert snart upp!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ved selvbygge ville jeg valgt en dc-dc lader eksempelvis ctek-250 dual eller for å spare litt penger et spenningsstyrt skillerele - Biltema har ett. Beste alternativet gir mye bedre ladning av bobatteriet, begge er styrt av spenningene i batteriene. Det kan være et lite problem med dette på enkelte Euro-6 biler som stenger av ladningen i lange tider.
 
Toppen