• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solcell

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Hej
Jag har monterat en solcell och ska nu koppla in den.Det jag undrar är om jag ska koppla den direkt på batteriet eller via EBL 226 blocket.På blocket finns anslutning för extra laddare,anslutning för solcellsregulator signal samt elektrisk.Min regulator är en moove duo battery solar controller och är ingen mppt regulator.Vad jag har förstått måste jag ha en schaudt regulator för att även kunna ladda bilbatteriet.

Mvh
Stefan
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: solcell

Om man även vill ha laddning på startbatteret från en MPPT-regulator kan Votronic MPP 165/250/350 vara ett alternativ.
Har en VOTRONIC MPP 240 som även laddar startbatteriet när bodelsbatterierna är fulladdade. Jag kopplade regulatorn direkt till bodelsbatterierna (2 x 95Ah AGM). En VOTRONIC LCD-Solar-Computer S visar laddningsstatus. Tempgivaren som sitter limmad på ett av bodelsbatterierna ser till att regulatorn anpassar laddningskurvan efter rådande temperatur. Kurvan påverkas också av batterityp (inställning görs på regulatorn), Gel, Syra eller AGM. De nya Votronic MPP regulatorerna 165,250,350 har även ett laddningsprogram för LiFePO4-batterier.

laddkurva.jpg
 

Per & Leena

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4105
Medlemskap
2023
Sv: solcell

Jag har nyligen beställt från Tyskland ett solcellspaket med Votronic regulator 250
och LCD-Solar-Computer.
Jag misstänker att du har ett EBL Electroblock i din bil.
Hur kopplade du sladdarna (2st) som finns som tillbehör för att ansluta till
EBL electroblock?
Kopplade du (+ startladdkabeln) från regulatorn till Electroblocket, block 2 (röd översta) skarvade du på den röda?
Och hur kopplade du EBL anslutningen på regulatorn till electroblocket?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: solcell

Jag har inte kopplat någon kabel till EBL vilket man kan göra med kabelsatsen som finns att beställa som tillbehör.
Antar att den kopplingen innebär att man får laddningsstatus i husbilens befintliga panel. Använder i stället LCD-Solar-Computer.

+ utgången som är avsedd för startbatteriet drog jag direkt till startbatteriet via en 5A säkring.

Med regulatorn följer en bra detaljerad kopplingsanvisning.

chema.jpg
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: solcell

Jag har nyligen beställt från Tyskland ett solcellspaket med Votronic regulator 250
och LCD-Solar-Computer.
Jag misstänker att du har ett EBL Electroblock i din bil.
Hur kopplade du sladdarna (2st) som finns som tillbehör för att ansluta till
EBL electroblock?
Kopplade du (+ startladdkabeln) från regulatorn till Electroblocket, block 2 (röd översta) skarvade du på den röda?
Och hur kopplade du EBL anslutningen på regulatorn till electroblocket?

Hej
fick min votronic 250 idag och då min tyska är obefintlig måste jag fråga dig hur du kopplade in den.Hur kopplade du in sladdarna 2st till EBL och ska jag även använda den med bara en sladd till EBL om jag använder den med två sladdar.
Framgår inte på bruksanvisningen hur den med 2 sladdar ska kopplas in bara att det är ett tillbehör.

Mvh
Stefan
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: solcell

Fick min votronic 250 idag och behöver lite hjälp hur jag ska koppla för att få laddning även på start batteriet då min tyska är obefintlig.
Om jag har förstått det hela rätt så ska kabelsatsen för EBL kopplas in där det står battery 12v på regulatorn och signalkabeln ska kopplas in där det står EBL på regulatorn.Inga andra kopplingar förutom tempsensorn och solpanelen.
Har jag förstått det hela rätt då eller är det helt åt skogen.
 

Bilagor

  • 2014-07-14 18.02.24.jpg
    2014-07-14 18.02.24.jpg
    2,5 MB · Visningar: 49
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: solcell

Uten å lese dokumentasjonen så finner jeg de enkle koblingene:
+ og - fra solpanelet på de to merket solar panel
- og + til bobatteri eller ebl lade inngang
Den som er merket Start + til pluss på bilbatteri.
De to neste ser ut som test kontakter (her må en lese manualen om en vil finne ut noe).
Den som er merket AES er for kobling til kylskåpets solar inngang (for nyere Dometic AES skåp).
Siste kontakt er signal til EBL om at det lades fra solpanel.
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: solcell

Tack Knut
Där det står -+ kan jag alltså koppla in direkt till EBL med kabelsatsen jag fick med för EBL
istället för att koppla till bodelsbatteriet.
Där det står TS ska temperatursensorn sitta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: solcell

Har nå lastet ned manualen på tysk, så jeg kan svare litt bedre :D.
Du har fattet det rett, men er det mer enn et par meter kabel fra EBL til batteri så bør du koble direkte til batteri.
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: solcell

Vill tacka alla för all hjälp på mina frågor och tack dankarson för tippset om en utmärkt regulator.Har nu kopplat in den på EBL blocket och den laddar även bodelsbatteriet.
Vilken skillnad mot min gamla ej mppt regulator.Nu har jag fulla batterier tidigt på dagen vilket jag inte hade förut.Den laddar även vid lätt molnighet och dis vilket den andra regulatorn inte gjorde.
Tack alla för hjälpen
Stefan
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: solcell

Kylen växlar automatiskt över till 12V drift om Votronicregulatorns AES-utgång är ansluten till kylen och solanläggningen producerar överskott.
 
F

F.d. 54369

Guest
Är du fortfarande aktiv här? Jag har ett EB226 block och solceller som dock verkar gå direkt till batteriet. Om jag vill ändra detta och koppla in i EBLen, är det enda som behövs då en LR1218 regulator? Jag har en dt220 panel. Klarar denna av att läsa solcellerna.
Tack på förhand.
 
Toppen