Enklast är att sätta en batteriväljare vid regulatorn så du kan välja om du skall ladda bodel eller bilbatteri. och dra kabeln till billbatteriet. Att koppla ihop dem är ingen lysande ide. då de troligtvis inte är lika och lika gamla. samt att det kan sluta med att du står helt utan batteri när du vill åka. Annars finns det solcellsregulatorer som har utgång att de laddar bilbatteriet med underhållsladdning...
Det stämmer bra. På utgående kabel från regulatorn monterade jag en manuell omkopplare, från den går en kabel till startbatteriet och den andra till bodelsbatterierna.
Den har tre lägen 1. Laddas startbatteriet 2. Laddas bodelsbatterierna 0. Ingen laddning alls, vilket är användbart om man vill göra ett konditionstest av batterierna.
Den står nästan alltid i läge 2, det är mycket sällan som startbatteriet behöver extra laddning, det är mest om det varit ett längre stillestånd ( eller om batteriet börjar bli dåligt med snabb självurladdning) men det är då bara tillfälligt tills batteriet blir bytt.
Den här kopplingen för laddning av båda batterierna (dock inte samtidigt) är enkel att utföra och de flesta med bara rudimentära kunskaper skall nog kunna klara av det.