• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell och Victron MPPT 75/15, inställningar?

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Har solcell och en Victron MPPT 75/15 sedan ett år tillbaka kopplat till ett bodelsbatteri typ AGM på 100A. Och jag ser nu att batteriet inte är fulladdat eller om det är defekt?

Har haft igång solcellen senaste veckorna och med tillhörande Victron MPPT 75/15. Och jag lade in user defined settings i den förra våren. Frågan är om jag lagt in rätt parametrar för att hålla batteriet fullt? Observera att det är ett AGM batteri.

Bifogar en bild på mina "settings" Tack på förhand för råd och tips?

Mg5lfQH.jpg
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Här ser ni en skärmdump för mina inställningar för Victron MPPT 75/15 med batteri Biltema AGM 95A. Någon som har någon synpunkt med mina inställningar? Ska jag sätta "Equalization" på "Disabled"?

Victron_Biltema%20AGM.jpg
 
T

Travel Master

Guest
Hej,
Equalization skall inte användas på AGM batterier så den skall du stänga av, har ingen koll på vad Biltema tycker angående spänningsnivåer. Ett tips är att hålla ned floatspänningen under 13,5V
 
Toppen