• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smärtgränsen för bränsle

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag hörde på radion att SaudArabien tyckte oljan var för billig så dom minskade produktionen för att få upp priset. Alla vill ju tjäna pengar så det är ju inte mycket konsumenterna kan göra. Det är bara att betala & se glad ut, eller gå.

Nu får vi inte glömma att 2/3 av priset vid pumpen består utav olika skatter. 1/3 av priset är produktionskostnaden som OPEC-länderna delar med transportkostnader till raffinaderier, oljebolag och jag vet inte vad. Så om råoljepriset går upp med några procent slår det inte nämnvärt på priset vid pumpen,

Däremot blev vi grundlurade vid valdebatten 2014 då det lovades att inte röra bensin-/dieselpriserna från flera ledande partier. Vad hände...?

Med argumentet, eftersom råoljepriset var lågt så förlorade staten skatteintäkter, infördes en automatisk indexuppräkning på drivmedelsskatten varje år, inflationen plus 2%. Sedan moms på det.

Troligen har vi per automatik världens högsta drivmedelsskatter inom några år, helt utan djupare debatt.... rätt eller fel, överlåter jag till andra att avgöra.

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En vesentlig årsak til øket pris på råolje er problemene i Venezuela, oljepumpene holdes ikke i gang for ingen kan leve av lønnen de får. Landet har i dag verdens største oljereserve i bakken, men et ikke fungerende politisk system - med nasjonalisert oljeindustri. Det som holder prisene nede noe er at prisene er kommet opp til et nivå hvor USA kan utvinne skiferolje.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sverige skulle kanske vara med i den monetära unionen, vi betalar & bidrar ju ända till EU fullt ut. Men det skulle naturligtvis inte förändra bränslepriserna. Dom styrs ju av producenterna & myndigheternas skatter & avgifter
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det finns en punkt där skatteintäkterna är maximerade, om priset blir högre så minskar konsumtionen och intäkterna minskar. Bränslet är ju den lilla kostnaden för bilägare. Värdeminskning, hur förhindrar man den ?
Elbilar verkar dröja, då de ännu är svårsålda till de som betalar bilen själv, även med subventioner. Om mängden elbilar ökar kommer även fordons/bränslebeskattningen att förändras för att maximera skatteuttaget.
När bränslepriset ökar blir resorna kortare, eller till utlandet och skatten hamnar i t.ex tyskland
Jag tankade fullt i Kiel i April, 11 kr/liter färja till Göteborg, hem till Mariestad sedan Trelleborg och nu sitter jag på färjan till Sassnitz med 20 liter bränsle kvar, tankar i Stralsund för 1.30 €/l. Färjan kostar 1199kr t.or för husbil 10m billigt tycker jag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Problemet är att bränslet är i stort sett förbrukat när man kommer hem till Sverige såvida man inte bor i södra Skåne.
En parallell är den norska sockerskatten som innebär gränshandel för 15 miljarder varje år. Tydligen sätter den norska staten hälsa före intäkter.
 
F

F.d. 55374

Guest
Varför inte åka i vårt fantasiska husbils land, då kommer många att ta få ta del av skatteintäckterna.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen