• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sladdar kopplade till bodelbatteriet

kallestorp

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26206
Medlemskap
2021
Jag felsöker eventuelt läckström från bodelbatteriet.

EBL är kopplad till bodelbatteriet. Jag har ingen läckström via EBLen. Det vet jag men på pluspolen finns det tre sladdar till som 'försvinner' i golvet. En är säkrade på 40A en på 20A och en på 2A. Den 2A har ingen läckström. Om 20A och 40A är inkopplade då knistrar det mellan polen och batterisko när jag håller den nära.

Min frågen till er är: varför finns dem två ledningen, vart leder dem till
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vilken modell av Ebl har du ?

Tror alla modeller av Schaudt EBL tar in spänning från startbatteri på baksidan, iallafall 99 och 119.
EBL har även separat ingång för solpaneler.

Ingen kopplar väl ihop start o bo batterier, eller?
Det enda jag kör separat direkt från bobatteribanken är ljudanläggningen, navigation, och en BT backkamera, allt annat går via EBL.
 

kallestorp

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26206
Medlemskap
2021
Det är en EBL 119. Jag tror att den sladd med 40A säkring är kopplat till startbatteriet med en skiljerelä emellan. Läst att det är kanske vanligt. Måste bara kolla om det är också hos min husbil. Den sladd med 20A är kopplat till EBLen i alla fall
 
Toppen