• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

släpvikt

F

F.d. 56014

Guest
Har en 4 tons husbil med dragkrok. Enl regbeviset får bilen dra 2 ton
Jag har B BE C körkort hur tungt släp får jag dra.Bilen är kl2. Är det någon som vet?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: släpvikt

Hej. Jag har samma körkortsbehörighet. Pratade med Trafikverkets personal på Elmia förra året, fick till svar att det är dragbilens Max släpvangsvikt som gäller. 750 kg får du alltid dra.
Kan bara refera till vad Trafikverks killen sa, har inget skriftligt. Rätt eller fel vet jag inte men om någon ska veta är det väl dom.

Hälsningar Sanddammaren
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2025
Sv: släpvikt

Du får alltid dra 750 kg. Skall du dra mer måste du utöka din behörighet till C1 E. Är i exakt samma sits
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: släpvikt

Finns något som heter släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsen , där kan du se vad du får dra .Sevallbo
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: släpvikt

Jag kollade med Transporstyrelsen om detta ämne.

Man får dra vad den 3500 kg+ Pb II bilen är godkänd för med B-undantaget för tung bil, om man har BE.

-Om E är taget före 2013 = bilens begränsning gäller.
(Ok med 6350 kg släp efter tex en turistbuss PbII.)

-Om E är taget efter jan 2013 gäller max 3500 kg släpvikt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: släpvikt

Precis som Michael S skriver. Har du tagit BE-kortet före 19 januari 2013 (om jag minns datumet rätt, jag körde upp för BE 2 dygn innan :wink:) får du köra din husbil med ett släp som väger max 2000kg under förutsättning att fordonets tågvikt inte understiger 6000kg och därmed sätter en lägre gräns.

Mvh!
// Niklas
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: släpvikt

Du får alltid dra 750 kg. Skall du dra mer måste du utöka din behörighet till C1 E. Är i exakt samma sits

Nu rätar vi ut detta...

B 18 år
(21 år för trehjulig MC över 15 kW)

1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, och
•en släpvagn som har högst 750 kg i totalvikt
•en släpvagn som har högre totalvikt än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

2. Terrängvagn

3. Motorredskap klass I (motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)

4. Trehjulig motorcykel

5. Fyrhjulig motorcykel

Behörighet B ger även rätt att köra
•Moped klass I och klass II
•Traktor a och b
•Motorredskap klass II
•Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före den 1 januari 2000).

Övergångsregel
B B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum. B-körkort som förvärvats före den 19 januari 2013 ger rätt att köra trehjulig motorcykel med mer än 15 kW före 21 års ålder förutsatt att behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) vid något tillfälle efter detta datum.
Utökad B
(villkor 96) 18 år Fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt överstiger 3,5 ton men inte 4,25 ton.
BE 18 år Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.
Övergångsregel
BE Körkort utfärdade före den 19 januari 2013 ger bibehållen rätt att koppla till släpfordon utan totalviktsbegränsning om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum. När ett sådant körkort förnyas kommer kod 79.06 att anges på körkortets baksida. Koden står för denna utökade rättighet.
C1 18 år Tung lastbil med en totalvikt av högst 7,5 ton och personbil med en totalvikt över 3,5 ton men inte över 7,5 ton. Till ett sådant fordon får kopplas en släpvagn med en totalvikt av högst 750 kg.
C1E 18 år Bil som omfattas av behörighet C1 eller B och ett eller flera släpfordon som är kopplade till sådan bil, om bilens och släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 12 ton.



Sv: släpvikt

--------------------------------------------------------------------------------
och sen beror det på vilket kultryck som är tillåtet brukar vara 80-100kg hälsningar lasse J


Kultrycket läggs på dragbilens lastvikt...

//Klasse
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: släpvikt

Jag har skriftligt på att man kan kombinera E kortsregeln från före 2013 med övergångregeln för tung personbil.
Bara för att klargöra att detta är tillåtet.
Så med B kort från före 96, och E behörighet från före 2013, kan man köra en hur tung PbII som helst med för bilen max tillåtna släp. Tex tursisbuss @16 ton och ett släp @ 4 ton.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: släpvikt

Betyder det att om jag reggar om min flyttbuss till PB2 (nu är det lastbil), så kan jag ha en tågvikt av 60 ton (Som jag har nu) och 24 meter långt på BE om E-et är taget före 2013?
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: släpvikt

Ja, om flyttbussen är permanent inredd till bostad samt att B-et är taget före juli-96 och bara inom EU.

Men jag tror att du skulle få en väldigt hög fordonskatt.:swoon:

Och vem skulle vilja komma med en 24-meters till en camping eller ställplats..:twitcy:

https://www.youtube.com/watch?v=Vlb3LH1HxLo

//Klasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54808

Guest
Sv: släpvikt

Och vem skulle vilja komma med en 24-meters till en camping eller ställplats..:twitcy:



//Klasse

Jag tycker det skulle vara roligt att se när hen som kört upp med en liten personbil och släp, för att få E och inte kört med släp sen dess, försöker sig på det bara för att det är tillåtet.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: släpvikt

Hej! Har ni tillgång till registreringsnummer på bäde dragfordon och släpfordon så får ni svar här: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx


Bra att det finns sånt, men det går inte att lita på den.

Jag slog in en skåpbil jag har, med 3500 kg drag och det står på regbeviset att jag får bara dra 750 kg på B kort.
Sen valde jag en 1300 kg husvagn och B kort.

Och det blev OK
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: släpvikt

Har en 4 tons husbil med dragkrok. Enl regbeviset får bilen dra 2 ton
Jag har B BE C körkort hur tungt släp får jag dra.Bilen är kl2. Är det någon som vet?


Ja du får dra detta, OM du kör PbII husbilen med ett B(E) kort med undantagsregeln för tung personbil. (taget före 1996 osv).

Kör du bilen med ditt C kort får du inte dra släpet.
(dvs B(E) kortet taget/förnyat efter 1996)
 
Toppen