• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforskning

F

F.d. 3753

Guest
Det finns många intresseområden inom klubben och ju fler vi blir desto fler intresseområden blir det.

Det har ju blivit populärt med egna grupperingar här på forumet och snart kanske vi vill ha en grupp som heter "Släktforskning" också.

Det passar väldigt bra att forska och åka husbil samtidigt för då kan man besöka forskarcentrum ,pastorsexpeditioner och kyrkogårdar och har då inga problem med vart kosan ska ställas. Det är dessutom intressant att besöka platser som ens förfäder har bott på.

Jag tänkte med detta inlägget undersöka hur många av er som håller på med släktforskning.

Själv har jag hållit på i ca 15 år och har samlat på mej en ansenlig mängd med CD-skivor och datafiler om sveriges folk från 1600-talet fram till mittan av 1900-talet.
Vissa för mej intressantare områden har bättre täckning än andra.
Vi har också prenumererat på Genline under kortare perioder.

Jag är adopterad och har därför 2 släkter på min fars sida, både adoptionslinjen och den biologiska. Det mesta finns i mellersta och norra Sverige.

Min frus, Ingelas släkt kommer från Skåne.

Våran släktforskning finns tillgänglig på våran hemsida.

Hör gärna av er i denna tråd och berätta lite om eran forskning och har ni inte börjat ännu så kanske en del frågor kan besvaras här.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Släktforskning

Har nyligen börjat men har inte blivit van än att tyda kyrkböckerna än men med träning och information så kommer det att bli kul. Jag köpte programmet Holger-7 samt ett "klippkort" 2 x 12 tim på Genline och håller på att läsa in hur det skall användas.
Jag var på ett möte som Genline hade i bibloteket i Vänbersborg och de informerade om att 100 års sekretessen på internet hade nyligen ändrats till 70 år och de hade för avsikt att läsa in kyrkböckerna frm till 1907 i nästa steg. Jag har nu i början stött på problem att finna uppgifter från 1900 - 1930. Jag gick in på er hemsida och fann anknytning till Frändefors det verkade spännande, där är jag uppväxt och hela min släkt på fars sida samt att min släkt på mors sida är från Gällivare / Malmberget. Ja det skall bli spännande att komma igång, man får väl köra till lappland och besöka kusiner som man inte sett sen 50-talet.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

Låter kul Postis!
Frändefors har jag inte börjat med ännu och farsans andra fru lever fortfarande och bor där.
Gällivare är mycket intressantare eftersom vi bodde strax utanför när jag var liten.
Vi besökte Gällivare i somras och jag träffade en lekkamrat som jag inte sett sedan 1953.

Tänk vad mycket enklare det är att söka numera när så mycket är digitaliserat.

Ska bli intressant att ta del av dina forskningsrön så småningom.

:mh4:
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Släktforskning

Ja det skall bli kul att komma igång. Jag tillbringade sommaren -57 strax utanför Gällivare Sjungberget hette det eller Jojkama som det stod på skylten dit 6, km från allmän väg, det tyckte de var centralt, jag tror att de flesta släktingar på mors sida härstammar därifrån jag får väl se vad det blir av det när jag hittar i programmen.
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Släktforskning

Jag har släktforskat i några år. Min släkt kommer från Östergötland och Södermanland. Frugans kommer från Värmland och Södermanland.
Om ni är intresserade så kan ni se min släktforskning på min hemsida.
Genealogy Bertil Johansson

Mvh.
Bertil HBK-556
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Släktforskning

Hej, här är en till om bara i lite drygt tre år. Drygt 45000 sidor i kyrkböcker har jag hunnit med hittills via Internet och Genline. Som bokföringsprogram använder jag Disgen8. De flesta av mina anor finns i Jämtland och dit har några av dem kommit från Värmland, Dalarna och Ångermanland. En klar fördel med "mina" socknar där uppe är att prästerna under drygt 100 år förde personalieböcker, dvs de skrev en liten historia om den avlidnes liv i dödboken. Husbilen är perfekt i sammanhanget eftersom jag kan ha "kontoret" med mig. Det vore kul om den här tråden kunde utvecklas till en grupp. Bra initiativ, Ingela & Kenth! Hälsn/AndersW
 

Bo 369

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Släktforskning

Hej!
Anita och jag har hållt på ett antal år och är mycket intresserade av släktforskning. Vi har sökt på genline. Våra anfäder är i huvudsak frå Skåne och Småland. Det är mycket trevligt att komma till platser där förfäderna har verkat. Mycket bra initiativ.

Hälsningar Anita och bo
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Släktforskning

och här har ni en till, nybörjare förstås har hållit på i ett år ungefär. lite jobb är det ju, tappade sugen när kyrkböckerna visade sig vara fuktskadade och fullständigt oläsliga. men tänker komma igen med förnyade krafter.
 
F

F.d. 18232

Guest
Sv: Släktforskning

Hej. Här är en till som släktforskar, har bara hållit på i 1½ år. Men har kommit väldigt lång tycker jag själv. Med mycket hjälp av anbytarforum och Genline.
Jag forskar på Halland Varberg, Dagsås, fars sida. Bohuslän Lyse, mors sida och Blekinge Tjurkö, stenhuggare.
Jag har också träffat släktingar som jag inte hade en aning om, det har varit väldigt givande och mycket roligt. Varit på Tjurkö och sett det som finns kvar av stenhuggeriet, utan husbilen hade jag nog inte kommit dit. Skall snart till Lyse och träffa släktingar där. Har många soldater, stenhuggare, båtsmän och bönder i min släkt.
Detta är fru Viggen.
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej Viggen min man är från Tjurkö och hans förfäder var stenhuggare, det kanske är så att vi är släkt då på långt håll. Har du några namn på dom från Tjurkö?
// Ingmarie
 
M

mikkis

Guest
Sv: Släktforskning

hej
även i vår släkt hat det släktforskats... och jag har all dokumentation ända ner till 1629 och vi härstammar från ( Ullvi ) Leksands Kommun . men 1629 tar alla spår slut!

Har iallafall full dokumentation ända ner till just 1629,med tilhörande kyrkoförhör... eller vad det nu kallades på den tiden. mykcet intressant läsning är det iallafall..
/
Mikkis
 
F

F.d. 18232

Guest
Sv: Släktforskning

Hej, Ingmarie. Men detta var ju kul. Dom som bodde och arbetade i stenhuggeriet var Alexander Glans, Lars-Elof Glans, Sven Glans även en Johan Glans som senare flyttade till Varberg och jobbade som stenhuggare där.
Jag har mycket mer om dom, och har fått mycket hjälp av Nils-Erik Bjarting som bor på Tjurkö.Träffade honom förra året. Alexander Glans är min mormors farfar och Lars-Elof Glans är min morfars farfar. Det finns många ättlingar kvar där.
Hälsningar Eva
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Släktforskning

Hej alla,

Orkar inte avhålla mig att skriva. Mina anor kommer från svenska Österbotten ... som liten berättades om farbror Henry 'Hindrik' som flyttat till USA. Många drömmar och fantasier snurrade runt i 'grabbens' huvud. På äldre dar började jag läsa/lära mig engelska på komvux. Vi blev så småningom en grupp äldre 'studerande' som fortfarande träffas en fm varje vecka för konversation.
Nåja hösten 2004 framkastade en i gruppen att vi skulle åka över till USA för att delta i American Birkebeiner (55 km skidlopp) ... jag skrev på vinst och förlust till en kyrka i Minneapolis där jag visste att en 'second cousin' gift sig, ifall de kunde hjälpa mig att 'hitta' henne. Efter tre veckor kom ett mail från hennes son och om ytterligare en vecka från hennes fader Edward, farbor Hinriks son, Edward (f 1918) ville gärna träffa mig när vi skulle landa på Minneapolis flygplats. Där startade en ny bekantskap ... senare på hösten besökte han och dottern oss och vi gjorde en gemensam resa till Pedersöre där vi hade ett litet släktmöte. Fyra kusiner (83-95 år) och åtta småkusiner (70 - 60 år). Sommaren 2006 gjorde vi ett återbesök i Minneapolis och Kalifornien. Kontakterna upprätthålls nästan varje vecka via mail och bif. foton.

I Österbotten är släktforskning populärt ... via internet och andra kontakter har jag kommit tillbaka till 1600-talet på de flesta grenar och i vissa fall till 1450-talet. Även förgreningar tillbaka till Sverige förekommer, bl.a. släkten Ångerman-Sursill.

//kaj
 
Senast redigerad av en moderator:

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Släktforskning

Hej Ingela och Kenth

Vi är också intresserade släktforskare och finner det helt fascinerande att bl. a. uppsöka den mark där förfäderna vandrat. Vad som speciellt är hett just nu är södra Småland och Kalmartrakten.

Vi har haft husvagn tidigare och väntar nu med allt mer stigande spänning på en beställd husbil.
Sedan blir det åka av till div landsarkiv mm
Blev förresten medlem i släktforskar förening i Oskarshamn i går (PLF)

Hälsn Annalisa och Tore
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Släktforskning

Vad roligt att det blev sånt intresse kring denna tråden, hoppas det håller i sig och att det kommer några nya forskare hit så vi "gamla rävar" får känna oss nyttiga och hjälpa till.
Jag är periodare när det gäller släktforskning och min egen sitter i stort sett fast någonstans i bergslagen men att hjälpa andra är faktiskt riktigt kul.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Släktforskning

Började släktforska en Jul för några år sedan men sen kom detta med Webb emellan så tiden räcker inte till längre. Men roligt är det.
Ska vi lägga upp en egen rubrik för detta eftersom intresset verkar finnas?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning

Hej släktforskare
Ävan vi har fuskat lite med släktforskning. Tyvärr har det legat nere några år nu och nån tjusig hemsida har det inte blivit ännu. Vi använder Disgen och Genline men det senare har gått ut för något år sedan.
Staffan släkt är rena inaveln i Västra Värmalnd medan Gerd har sina anor i Småland/Östergötland och en gren nere i Skåne.
Omfattningen är inte så imponerande men vi bor numera på den släkrgård som vi vet funnits i släkten sedan ungefär 1650. Bara det!
Kanske blir det en ny sväng med släktforskning nästa vinter - just nu har vi fullt upp med att läsa alla inlägg på HBK-forumet.
På återhörande
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Släktforskning

Mycket intressant. Har inte börjat ännu, bara gläntat lite på dörren.
Agne
 
Toppen