• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Svepande "som lagen säger". Det lagen säger är väl inte "svepande":wideeyed:

Som sagt Privat betyder inget annat än just Privat, det är du som äger det Privata.
Kan du ge ett enda själ till att du skall ta dig friheten att köra på en väg som ligger på min mark, som jag betalt ur egen ficka för att få anlaggd, inte ett öre från det "allmänna" utan vägen har jag betalt helt Privat för att kunna köra ut min skog som avverkas eller köra till mina slåttervallar. Ge mig ett enda stöd i lagen som ger dig rätt att åberopa att du har rätt använda denna väg för det är en väg:wideeyed:

Har du problem med detta så tycker jag att du skall kontakta juridisk rådgivning lämpligen en advokat som kan hjälpa dig att reda ut detta.
Privat det är det som någon äger/rår över själv.
Allt annat som har Staligt/Landsting/eller Kommunalt bidrag skall vara tillgängligt för allmänheten.
Vad är det som är svårt:confused::confused:

Du har inte på något sätt kunnat styrka dina påståenden.
Jag påstod att man får köra på enskilda vägar utan statsbidrag om de ej finns någon förbudsskylt. Detta har jag styrkt med länkar till uppslagsverk och myndigheter.
Jag ger nu upp mina försök att övertyga dig. Var och en blir salig på sin tro!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det är lugnande och trevligt med folk som kan skilja på ditt och mitt;)

Nej nu skall vi inte vara elaka. NV som verk ger tyvärr en skev bild av Allemansrätten och rätten att nyttja väg, men det gör detta verk i andra sammanhang också av den enkla anledningen att verket NV är övesållat med tjänstemänn/kvinnor som är "Miljömuppar" och gör egna tolkningar av vad som är rätt och fel.
Att på sin hemsida inte skilja på Enskilt och Privat är just ett sådant exempel som vilserleder de som tror att det NV publicerar är sant:mad:
Tyvärr kära vänner så är inte fallet.

Ja det var lite utanför änmet kanske men kanske inte heller:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

images
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Vill nog påstå att Jonas och Vingen har både rättpoch fel. Enskild väg kan ha statliga/kommunal bidrag som täcker en del av underhållskostnader för vägen. Dessa måste hållas öppna för all trafik (kan dock förbjudas för t ex tung trafik vid tjällossningar eller begränsad totalvikt ( utan att man diskriminerar någon grupp av fordon). Enskild väg behöver dock inte ha statsbidrag utan enbart bekostas av de enskilda markägarna. Här man då möjlighet att stänga vägen med bom eller skyltning och här brukar man sätta upp skylten "privat väg" som talar om vad som gäller, behöver också kompletteras ned "fordonstrafik förbjuden". Även en enskild väg som bara underhålls och bekostas av markägarna är att betecknas som privat (privtägd) men saknas skyltning så är det ju upp till var och en att använda den och markägarna kan inte göra något åt det. Det finns även ett försäkringsperspektiv på detta. Om en bilist kör sönder bilen pga undermåligt underhåll så kan väghållaren bli ersättningsskyldig, även på privat/enskild väg som inte har statsbidrag.

Har själv endel enskilda/privata vägar som inte har några statliga bidrag och där har jag skyltat/bommat huvudsakligen för att inte krävas på ersättningar. På mina enskilda vägar (vägsamfälligheter) med bidrag så har jag naturligtvis försäkring som täcker ev skador på fordon. Det är med andra ord inte så konstigt att man stänger av sina egna vägar för att inte riskera skadeståndskrav. Slitaget på vägarna som några turister/söndagsflanörer/svamplockare åstadkommer kan man bortse från. Har heller inget emot att man med HB kör ner till sjön och övernattar men har ingen lust att ersätta för ev skador som skulle kunna uppstå om t ex en sten kommit upp på vägen och åstadkommer skador på HB. Kan också tala om att de statliga/kommunala bidragen inte alls räcker till för underhåll av vägen, kanske till 50 %, resten får jag (plus ett par grannar) ta ur egen ficka.

Fortfarande så ställer jag gärna upp och stöttar Olle med pengar för advokatskostnader och ev böter.

Hälsn Bertil
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Har följt tråden och funderat på om det bara är vi husbilsägare som kan bli förlorare om det skulle bli så att rätten tolkar det som att man inte får övernatta i sin husbil. Om denna frihet togs ifrån husbilsåkare, tror jag att många skulle strunta i att köpa husbil. De som förlorar på det är husbilsförsäljarna.

Skulle man inte kunna få husbilsförsäljarna att engagera sig i detta rättsfall? De borde kunna sponsra med advokater, eftersom de kommer att bli de stora förlorarna...?

Mvh
/Jörgen
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det är ingen fara så länge det inte går vidare till Hov eller Kammarrätt. Då är rättsläget fortfarande osäkert och vi är i god tro.

Olle får hjälp av oss till ev. böter och allt är som vanligt igen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

En tanke slog mig.
Om man lägger begreppet husbil åt sidan och bara riktar in sig på begreppet personbil.
Så vitt jag vet finns det inget som säger att du inte får sova över i din personbil på en parkeringsplats. Förr hade jag en Volvo Duett och ibland när man varit på tävling så stannade man på en parkering och bäddade där bak och somnade.
Det finns ju också idag bäddbara personbilar som man kan natta över i.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Även rent skattemässigt så ligger nog PB 2 i de övre regionerna, så varför skulle inte ägarna för PB 2 få något för erlagda skatter? Eller räknas de bara till bidragsgivare utan att få något tillbaka?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

En tanke slog mig.
Om man lägger begreppet husbil åt sidan och bara riktar in sig på begreppet personbil.
Så vitt jag vet finns det inget som säger att du inte får sova över i din personbil på en parkeringsplats. Förr hade jag en Volvo Duett och ibland när man varit på tävling så stannade man på en parkering och bäddade där bak och somnade.
Det finns ju också idag bäddbara personbilar som man kan natta över i.


precis i prick,,:p för två år sedan stod ja tillsammans med en peugot partner,,
vi stod ner i bua,,fullbelagt,, de kom en kille från hamnen ock sa till honom med partnern att om han ville flytta sej,, utifall de kom nån husbil,,

denna bil var helt utrustad som en vanlig husbil,,jag betalade min del 150 spänn,,han flytta sej ner mot piren med det bredaste leende ja skådat,stod där gratis,,, , han hade aldrig haft nåra p-problem,,med ett extra fönster utan insyn,,,,tonade rutor,,en plåtis rätt o slätt,,inga som helst tendenser till husbil,,va vi garva:D

detta är ju bara ett bevis på ett bedrövligt synsätt,,från allmänhet--kommuner ock inte minst campingägare,,
utifrån detta självklara ändamål har ja kämpat för detta,,,ock ja ger mej inte förrän det är prövat juridiskt,,

killen bodde i tulebo,,kanske han läser detta,,
 

Ingela och Jan

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4762
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Nu undrar vi hur alla ni här tolkar Allemansrätten?
Gäller inte allemansrätten överallt?
Tycker det börjar gå troll i detta!!
:twitcy:
Mvh // Ingela o Jan
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

lite mer kuriosa, ,,nationella parkeringsregler,,satta av staten,, till både statliga ock kommunala vägar ,,
de finns säkert mest statliga vägar i nätet,,dom kommunala oftast inom tätorten,,valldavägen där ja bor är statlig,, likaså den lilla vägen ner till #ställplats smarholmen,, också statlig ,alla stora vägar har nyttotrafiken tillgång till sovplats (gratis) på dessa p-platser ,var är våra????
men kommer man in i de centrala delar så finns en uppsjö av tilläggsskyltar,,kallas ordningsstadgar:p oftast där förresten bara där,, sätts 24timmars regeln ur spel..

de har ju gått så långt med dessa 24-regler att det blir mer o mer tillägg att plocka bort husbilar,,ock vi betalar denna skatt till stat som pytsar ut medel till kommuner,,vi blir inte rättvist fördelade,,DO e kört,,JÄMO kanske??

idag tar staten bort många vägar från sitt ansvar,,ock dom boende måste ta över,,

oftast gör dom detta ihop med bidrag från både stat o kommun,,ock måste då släppa in allmänheten,,

ja tycker inte vi är betjänta av nån pekpinne,,varken från kommun eller nån annan,,

samma förutsättningar e de som gäller,,skönt o skriva av sej lite grann:D:D om ja får,,
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
I Dagens Hallandspost / Husbilsägare kan slippa böter

Husbilsägare kan slippa böter för strandcamping
05:03 Laholm
Husbilsägaren som i förra veckan rapporterades av polis för att han campade på stranden i Skummeslöv kan slippa böter om tingsrätten bedömer att det har handlat om en parkering. I fjol krävde tångallmänningen att de lokala ordningsföreskrifterna skulle skärpas, men politikerna sade nej.
Polisens ingripande sent i onsdags kväll diskuteras flitigt i husbilskretsar. På husbilsklubbens forum hade det till i måndags eftermiddag genererat 156 inlägg.

Den springande punkten är om det strikt juridiskt går att sätta likhetstecken mellan en övernattning och begreppet camping eller om den sovande husbilsägaren på stranden ska betraktas som en vanlig parkerare.

Åsikterna går isär.

Läs mer i torsdagens HP.
Inge Henrikson
010-4715099
inge.henrikson@hallandsposten.se


/ Lasse W
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

efteratt ha läst tidningen så tror jag positivt,,
att dra en exakt gräns mellan parkering ock camping går nog inte ,,i varje fall inte i dagsläget, ,iså fall skickar detta en signal att inte plocka ut alla attiraljer som man har med sej, speciellt inte på en allmän parkering,,

kanske också detta blir nåt positivt för #hörvik# att luta sej emot i höst,, sist men inte minst,,

oponion är namnet,,så mycke som skrivits om detta,,ock då i ett öppet forum,,som kan läsas av alla,,
däri ligger styrkan,,
 
F

F.d. 6662

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej alla HBK-vänner !

Ni har kanske läst dagens notis i Hallandsposten. Se inlägg från i morse.
Undrar hur många som betalat sina böter, fastän de ej begått något brott, bara för att slippa kallas till förhör etc. Polisen är duktig på att skrämma folk till lydnad.
Bättre fly än illa fäkta, är tydligen det som gäller. Fastän man har laglig rätt att parkera över natten.

Som jag nämnde i tidigare inlägg, har jag fått kvalificerad hjälp av en kunnig och påläst man på orten.
Han har haft husbil i 39 år och har också råkat ut för polismän som inte har en susning om vad som gäller vid husbilsparkering. Slutade med att Åklagarmyndigheten lade ner ärendet.

Han har bl.a. jobbat som kriminalinspektör och förhörsledare. M.a.o., ingen lättskrämd person. Vidare så har nämnde person haft många heta diskussioner med Tångallmänningen och föreningen Strandmiljö i Laholm. Googla gärna dessa så förstår ni varför. Helt vansinnigt vad folk kan hitta på. Se även "Galaxys" länk från 10/6 i denna tråd.

Det är kanske dags att vi står på oss när Farbror Blå vill köra bort oss, när vi har laglig rätt att stå kvar. Även om situationen kan vara obehaglig. Vet vi bara att vi följer lagen,
trots ev. anmälan, är det ju lugnt.

Bifogar inlaga, som jag har postat till Polismyndighetens operativa avdelning i Halmstad.
Vill att Husbilsklubben tar del av denna.

Bifogar även lite annat, som kanske kan vara av intresse.

Bra jobbat av styrelsen, vad gäller Rydebäcks strand. Ser fram emot att kunna parkera där nattetid fre. 17/8, efter avslutad arbetsvecka.

Ser framtiden an med tillförsikt.





Övrigt | Strandmiljö Laholm
 

Bilagor

  • Inlaga _1.jpg
    Inlaga _1.jpg
    767,3 KB · Visningar: 128
  • Inlaga _2.jpg
    Inlaga _2.jpg
    622 KB · Visningar: 113
  • Terrängkörningslagen.jpg
    Terrängkörningslagen.jpg
    767,3 KB · Visningar: 95
  • Tångallmänningen.jpg
    Tångallmänningen.jpg
    596,5 KB · Visningar: 100
I

Ice-Man

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Snyggt jobbat OLLE50! Jag följer ditt ärende med största intresse!
 
F

F.d. 6662

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Gör ett nytt försök med bilagorna till kvällens tidigare inlägg.
Blev väldigt svårlästa såg jag.

Hälsningar

Olle
 

Bilagor

  • Inlaga_1.pdf
    1,2 MB · Visningar: 110
  • Inlaga_2.pdf
    971,3 KB · Visningar: 87
  • Terrängkörningslagen.pdf
    1,2 MB · Visningar: 52
  • Tångallmänningen.pdf
    999,6 KB · Visningar: 87

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej Olle

Jag har inte lusläst hela tråden men vad är det för brott som du är misstänkt för, du har ju tydligen tillgång till anmälan.

Att polisen inleder förundersökning innebär inte att man skall "sätta dit dig". Förundersökning inleder man för att utreda en händelse och se om ett brott har begåtts, förundersökningen kan lika gärna leda till att händelsen inte är ett brott och fria den misstänkte.

Kenneth
 
Senast ändrad:
Toppen